REPORTÁŽ

Taxi in Bratislava? Oh my God!

Hrali sme turistov z Fínska v snahe zistiť, ako sa k cudzincom správajú taxikári. Dve tretiny nás podviedli.

(Zdroj: Vladimír Šimíček)

V hlavnom meste sme hrali turistov z Fínska v snahe zistiť, ako sa k cudzincom správajú taxikári. Podviedli nás dve tretiny z nich.

Posledný test, či dodržiavajú európske zá­kony a pýtajú si rovnako od domácich i cudzincov, robil Nový Čas v roku 2008. Pre taxislužby to dopadlo hanebne – traja zo štyroch taxikárov reporté­rov v úlohe cudzincov oklamali. Zmenilo sa niečo po štyroch rokoch? Urobili sme podobný pokus.

Bežné taxislužby v Bratislave fungujú nasledovne – ak si ich klient objedná telefonicky, platí nižšiu sadzbu ako bonus za vernosť firme. Ak si taxík vezme na stanovišti, napríklad na autobusovej stanici či pred hotelom, je to aj viac ako dvojnásobne drahšie.

Testovali sme, či taxikári neklamú cudzincov a neúčtujú im vyššie sumy práve za telefonické objednávky. Tie nižšie sú totiž záväzné, aj keď nejde o Slovákov.

Akciu sme zámerne uskutočnili v noci, keď nie sú žiadne zápchy a nefunguje množstvo semaforov. Taxikárom to znemožnilo vyhovárať sa na prestoje, za ktoré si účtujú ďalšie peniaze. Trasy sme podrobne zmerali a vypočítali sumy, ktoré nám mali byť (s istou toleranciou smerom nahor) účtované.

Imitovali sme zábavychtivých turistov zo zahraničia, ktorí sa presúvajú z krčmy do krčmy alebo do hotela. Pre väčšiu dôveryhodnosť sme počas piatich hodín reportáže vypili dve alkoholické a dve nealkoholické pivá. Aby nik nepodozrieval náš neanglický prízvuk, predstavovali sme sa ako Fíni.

Najlacnejší najdrahším

Začali sme na Vážskej ulici vo Vrakuni. Neďaleko je pub s bowlingom. Auto sme objednali v Happy Taxi, ktoré má na webe poznámku „najlacnejšie taxi v Bratislave“. Cieľom bol hotel Nivy vzdialený niečo cez 7 kilometrov. Pri sadzbe 0,45 eura za kilometer sme čakali platbu okolo 4 eur.

Vodič čierneho passatu komunikoval len v slovenčine, zaujímal sa o detaily nášho pobytu. Odpútaval tým pozornosť, lebo práve vtedy prepínal sadzby na taxametri. Tak si mohol na záver vypýtať až 10,50 eura.

Doklad o platbe neponúkol, na žiadosť nám ho s perom v tvare valašky a poznámkou „this is slovak product“ vypísal tak, že uviedol tri dni starý dátum. Povinné identifikačné údaje o sebe úplne vynechal.

Okamžitý vyhadzov

Majitelia Happy Taxi reagovali nekompromisne. Trasu si premerali a zistili, že správna cena mala byť 4,20. Vodič nás teda oklamal o 6,30 eura.

Stálo ho to miesto. „Bol u nás ako živnostník. Už v minulosti na neho bola kritika, manžel ho chcel vyhodiť dávnejšie,“ vysvetlila spolumajiteľka Otília Nagyová, ktorú výsledok veľmi mrzel. „Vlastne je aj dobre, že ste na neho natrafili, taký človek zbytočne pochováva našu snahu poskytovať kvalitné služby.“

Jej manžel nás s vodičom spojil cez konferenčný hovor. Ten sa za pochybenie ospravedlnil s tým, že aj jemu prekáža, ak sa cudzincom účtujú vyššie sadzby. Svoje zlyhanie zdôvodnil tým, že objednávku zle pochopil. Ponúkol nám vrátenie peňazí.

Majiteľ účtoval dvojnásobok

Na trasu z pubu na Žitavskej ulici do hotela Nivy sme využili SiTy Taxi. V modrej lancii po nás prišiel priamo majiteľ Vladimír Matejíčka. Vzhľadom na dĺžku trasy a cenu 0,50 eura za kilometer to malo stáť asi 4 eurá. Na taxametri však rovno zapol vyššiu sadzbu, vďaka ktorej účtoval až 8,50 eura.

Anglicky nevedel, celý čas mlčal. Na dvojprúdovke sa zámerne radil do pruhu, v ktorom na červenú čakali iné autá, hoci vedľajší bol prázdny. Na vyžiadaný bloček napísal nepravdivú sumu 10,50 eura, pri vydávaní drobných sa pomýlil v náš neprospech.

Na druhý deň sa bránil, že viac ako dvojnásobná cena je v poriadku. „Sedí to, lebo som bol v tom, že taxík objednal personál hotela. Padlo tam slovo zákazník, vtedy účtujem viac.“ Argument, že sme volali z krčmy, a že si nás nemal ako pomýliť s recepciou, odmietol. „Tak si to pamätám.“ Odporúčal nám pozrieť si cenník na internete a „naše hotelové ceny“.

Keď však mal uviesť adresu, tápal, že cenník nám môže ukázať vytlačený. Nakoniec spomenul web www.sitytaxi.sk, ktorý nefungoval. Ceny boli len na stránke slovenskej databázy taxislužieb, ale bez hotelovej prirážky. „Mohlo dôjsť k omylu, ale nepripadá mi to ako podvedenie zákazníka,“ uzavrel Matejíčka.

Klamal a nevydal peniaze

Ďalšia objednávka zo Žitavskej smerovala do neďalekého Harleya na Rebarborovú ulicu. Privolali sme auto z Taxi4U. Bola polnoc, trasa nemá ani tri kilometre, platiť sme teda mali takzvané minimálne jazdné uvedené na webstránke firmy, konkrétne 3 eurá.

Minimálne jazdné má každá taxislužba, aby sa jej oplatili aj zákazníci na krátke trasy. Reálna suma v tomto prípade by totiž neprekročila 1,50 eura. Viezla nás čierna fabia. Keď sme zámerne pripitým hlasom opakovali, že chceme slovenské pivo, vodič nám neustále ponúkal odvoz do centra. Fiktívnym Fínom lichotil tým, že chválil ich vodku.

Na taxametri pred Harleyom mu svietilo 6,72 eura, čo sám pokojne zaokrúhlil na 7. Keď sme mu dali desaťeurovku, odmietol vydať, vraj nemá drobné. Tak zinkasoval viac ako trojnásobok toho, na čo mal nárok.

Konateľ Taxi4U Igor Urc potvrdil, že vodič to prehnal. „Také niečo sa nesmie stať. Musím vyvodiť dôsledky, teda ho vyhodiť. Dokonca nemal vydať? Veď ak sa to aj náhodou stane, môže zastaviť na pumpe a rozmeniť si. Je to jeho povinnosť, zjavne však nemal snahu.“

Podľa Urca všetci taxikári u neho pracujú na živnosť s tým, že vo firme si len prenajímajú vysielačky. „Majú vlastnú koncesiu, nie som teda vlastne ani ich šéf. Ak však robia zlé meno, mám právo ich pokutovať či vyhodiť.“

Odmietol dať potvrdenie

Z Harleya sme sa vozidlom Hello Taxi presúvali do centra Vrakune na Rajeckú, kde je nočný podnik s biliardom. Opäť krátka trasa, na ktorej sa nedajú nahnať viac ako 2 eurá, mali sme teda platiť minimálne jazdné 3,90.

Vodič v čiernom superbe nastavil vyššiu sadzbu, vďaka čomu nabehla suma 4,78 eura. Väčší problém však bol, že nám odmietol poskytnúť doklad o platbe so slovami „žiadne nemám.“

Ladislav Obuch z Hello Taxi sa za jeho konanie ospravedlnil, ponúkol nám preplatok aj dodatočné potvrdenie. „Ten človek nás poškodil, príde o prácu. Je jedno, že ste novinári, tak by som postupoval, aj keby volal niekto iný. Neexistuje, aby viezol cudzinca na inú, než oficiálnu sadzbu.“

Vodič sa pred majiteľom bránil, že sme boli opití. V skutočnosti sme hranou veselosťou v aute viackrát opakovali, že slovenské pivo je „excellent“ a „super“. Potvrdenie sme vraj zase nedostali preto, lebo sa nás chcel čo najskôr zbaviť. Realita bola taká, že nám na naše želanie poskytol vizitku, aby sme si ho mohli na druhý deň objednať na Schwechat. Jeho, nie Hello Taxi.

„Zajtra vráti vysielačku a končí,“ dodal Obuch s tým, že nerozumie, ako sa niekto môže ulakomiť na necelé euro a nevydať doklad. „Kvôli tomu nakoniec budeme v novinách.“ Pre priestupky vyhadzoval aj v minulosti. „Ak niekto bude mať podobnú skúsenosť, nech mi zavolá, aj keby šlo len o 50 centov.“

Dvaja v norme

Len dvaja taxikári zo šiestich, a aj tí len tesne, na hornej hranici tolerancie, sa počas testu zmestili do sumy, ktorú boli oprávnení účtovať. Jedným z nich bol vodič z Radio Taxi, ktorý nás viezol z hotela Nivy do Vrakune bielym chevroletom.

Sumu mierne a nechtiac navýšil vďaka tomu, že napriek snahe nevedel nájsť presné číslo domu na požadovanej ulici. V prvej polovici jazdy telefonoval kolegovi, ktorý mu poradil, zbytočne si však kvôli jednosmerke nadbehol dve ulice. Sadzbu na taxametri mal zvolenú správne, a aby sme verili, že nás ako cudzincov vysadil tam, kde treba, ukázal nám to na GPS v mobile.

Druhý vodič so správne účtovanou taxou na takmer identickej trase bol z AA Taxi Euro. Mal červenú oktáviu.

ks

Cechmajster taxikárov: Ceny sú veľmi nízke

S čím sa musia vysporiadať bratislavskí taxikári, a ako sa im darí, odpovedal Milan Velčický z Cechu Taxi Bratislava.

Môže dnes taxikára robiť každý?

Musí mať skúšku odbornej spôsobilosti z krajského úradu, na základe ktorej môže žiadať koncesiu. Ďalšou požiadavkou je bezúhonnosť, legislatíva tiež vymedzuje viaceré podmienky na samotné vozidlo.

Taxikári tvrdia, že sú príliš lacní. Čo všetko im vstupuje do cien?

Najviac cena auta, k tomu prenájom vysielačiek od dispečerskej firmy, kde sa platí 120 až 200 eur mesačne. Samotný taxameter stojí okolo 330 eur, k tomu treba pripočítať odbornú montáž plus jeho pravidelné kontroly raz za dva roky a pri každej zmene jazdného, poistenie vozidla a zákazníkov, pohonné hmoty, platby za box na státie, odvody a dane.

Mnohí podvádzajú, keď účtujú viac, ako majú. Prečo?

To je skôr otázka na nich. Jednou z príčin môže byť, že sadzby sú nízke. Tu si nekonkurujeme kvalitou, ale cenami, čo je chyba. Zákazníci sa však rozhodujú len podľa nich. V Bratislave je nízky dopyt a privysoká ponuka. Lenže potom sú tie ceny vlastne falošné, lebo na úrovni 40 centov za kilometer ledva pokrývajú náklady.

Aké by boli adekvátne?

V priemere od 1,20 do 1,50 eura za kilometer. Lenže tu sa pozerá na to, za koľko jazdia iní, aby som ja šiel ešte nižšie a prevzal im klientelu. Taxikári sú radi, že vôbec majú prácu.

Klesá alebo stúpa záujem o ich služby?

Určite klesá. Pociťujeme to od nástupu krízy, pričom samotný počet taxikárov neklesol.

Mávate veľa sťažností na ich služby?

Združujeme len 10 taxislužieb a okolo 470 vodičov. Z tých, čo ste testovali, v cechu nie je ani jedna firma. Veľa problémov neriešime, lebo zákazníci sa zväčša nesťažujú. Ak nie sú spokojní, radšej prejdú ku konkurencii.

Nenarazili sme ani na jedného taxikára s angličtinou. Kde je problém?

Väčšina z nich vzdelávanie v tomto smere zanedbáva. Je to chyba, malo by byť v ich záujme, aby boli žiadanejší. Nájdu sa však aj takí, čo vedia dva až tri jazyky, treba si ich však vyžiadať priamo na dispečingu.

Prečo taxikári automaticky nevydávajú doklad o platbe?

Lebo podľa starého zákona boli povinní vydať ho na požiadanie. Súčasný zákon však hovorí, že ho musia vydať, takže si na to musia zvyknúť. Od roku 2014 navyše budú musieť mať ku každému taxametru aj tlačiareň.

Karol Sudor

FAKTY

  • V Bratislave je 1500 až 1700 taxikárov.
  • Absolútna väčšina z nich pracuje na živnosť.
  • Aby mali zákazky, uzatvárajú zmluvy s firmami, ktoré im za poplatok prenajmú vysielačku a cez dispečing hlásia záujemcov o odvoz.
  • Väčšina z nich vozí klientov na telefonickú objednávku za približne 50 centov na 1 kilometer, resp. za 1 euro z ulice.
  • Minimálne jazdné sa u väčšiny pohybuje od 3 do 4 eur.
  • Happy Taxi uvádza, že má 50 taxikárov a okolo 18-tisíc objednávok mesačne, Taxi4U má 22 taxikárov a 8-tisíc objednávok, Hello Taxi až 175 vozidiel a 50-tisíc objednávok za mesiac.

zdroj: taxislužby

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  2. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  3. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  4. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  6. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  7. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  8. Ekonomická diplomacia Indonézie
  9. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 013
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 114
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 17 993
  4. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 17 252
  5. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 6 865
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 6 200
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 5 292
  8. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 201
  9. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 3 949
  10. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 3 374

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rok zmien: Kaliňák, Vaľová aj Kočner. Padali symboly moci

Aké boli najzásadnejšie udalosti od vraždy Jána Kuciaka.

ŠPORT

Hapal prekvapil, Slováci vyhrali rozdielom triedy

Novému trénerovi národného tímu Pavlovi Hapalovi premiéra vyšla.

PRIMÁR

Mladý Holanďan fetoval dezodorant, zomrel na zástavu srdca

Zástavu môžu vysvetliť tri teórie.

Neprehliadnite tiež

Pozadie protestov riešili aj pri Gorile. Bol za tým Kočner

V zákulisí operoval Kočnerov komplic.

Zlatý Ámos z Košíc nepovažuje testovanie z matematiky za šťastné

Ján Gáll: Deti nie sú drzé, len priamejšie a otvorenejšie.

Pohľad Lenky Hanikovej

Je po voľbách. S dobrým pocitom môžeme opäť odísť z východu

A nemohlo to všetko byť aj trocha skôr?

Danko podľa Bugára nepochopil jeho výzvu, Most zrejme jeho odvolanie nepodporí

Bugárova výzva členov SNS popudila. Čo ňou chcel povedať, nespresnil.