SME

Taxikári: Majitelia nás vykorisťujú

Mafiánskych kolegov sa boja všetci slušní taxikári. O ich pracovných podmienkach v Bratislave otvorene prehovorili dvaja z nich - Ondrej Wenzl a Miroslav Fašung.

Ondrej Wenzl (1964) a Miroslav Fašung (1969): Prvý sa vyučil na nábytkárskom učilišti a neskôr si dorobil maturitu, druhý maturoval na elektrotechnickej priemyslovke. Prvý robí taxikára osem rokov, druhý trinásť. Prvý je predsedom občianskeho združenia ÚnOndrej Wenzl (1964) a Miroslav Fašung (1969): Prvý sa vyučil na nábytkárskom učilišti a neskôr si dorobil maturitu, druhý maturoval na elektrotechnickej priemyslovke. Prvý robí taxikára osem rokov, druhý trinásť. Prvý je predsedom občianskeho združenia Ún (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Nedávna reportáž SME o tom, ako nás pri imitovaní fínskych turistov podviedli až dve tretiny bratislavských taxislužieb, rozprúdila veľkú diskusiu nielen medzi čitateľmi, ale aj taxikármi. Do redakcie sa ozvali mnohí, ale len dvaja z nich boli ochotní pod svojimi menami otvorene prehovoriť o odvrátených stránkach ich branže.

O pracovných podmienkach bratislavských taxikárov rozprávajú Ondrej Wenzl a Miroslav Fašung. Tvrdia, že svojich mafiánskych kolegov sa boja všetci slušní taxikári.

Keď sme nedávno fingovali cudzincov v Bratislave, podviedli nás až štyri taxislužby zo šiestich. Diskusia pod článkom ukazuje, že rovnaké skúsenosti má množstvo ľudí. Ako je to možné?

Ľudia, žiaľ, nie sú oboznámení s problémami taxikárov. Najväčším z nich je práve cena. V roku 1996 totiž firma s názvom Delta Taxi zaviedla 50-percentnú zľavu na telefonické objednávky. Tomu sa museli cenovo prispôsobiť všetky ostatné. Kto sa chcel uchytiť na trhu neskôr, musel cenovo podliezť aj tých najlacnejších. K podvodom teda taxikárov núti aj ich ekonomická situácia. Príležitosť robí zlodeja.

Ekonomická situácia niekoho oprávňuje podvádzať?

Neobhajujem to, platné ceny majú dodržiavať, len vysvetľujem motiváciu.

Aké ceny by boli adekvátne?

Podľa triedy auta to vychádza na 1,12 až 1,51 eura za kilometer. Máme vypracovanú detailnú kalkuláciu, ktorú sme poskytli magistrátu. (Celú kalkuláciu si môžete pozrieť tu - kliknite, pozn. autora) Chceme presadiť pevnú cenu na kilometer pre všetkých taxikárov s tým, že budú zlúčení pod jedným spoločným dispečingom.

Nepoznáme kolegov, ktorí niečo ušetria

V liste ministerstvám píšete, že cena na telefonickú objednávku nepokrýva náklady ani na 50 percent. Vážne tvrdíte, že v Bratislave je okolo 1700 taxikárov, ktorí jazdia so stratou? Veď ak by to bola pravda, z branže by už dávno odišli. Faktom je, že ich počet neklesá.

Naozaj nepoznám kolegov, ktorí si môžu mesačne odložiť nejaké peniaze. Nemajú šancu. Pravdou je, že taxikári svoje zamestnanie vlastne dotujú.

Z čoho?

Napríklad z toho, že zanedbávajú údržbu vozidla.

Prečo to robia, ak sú v strate?

Majú sa zaradiť medzi nezamestnaných?

Je to lepšie, ako prerábať, nie? Môžu ísť tiež robiť inde.

Nemôžu. V Bratislave dostane niekto robotu väčšinou len po známosti.

Ešte raz – hovoríte, že taxikárom tržby nepokrývajú ani 50 percent nákladov. Ak by to tak bolo, ich počet by klesal, lebo by neprežili.

Minimálne tretina taxikárov túto prácu robí popri inej činnosti, privyrábajú si inde.

Vy dvaja ste minulý rok skončili podľa daňového priznania v mínuse?

Jeden z nás bol na nule, druhý v pluse.

Obaja jazdíte za ceny, ktoré kritizujete. Nemali by ste byť v strate?

Neskončili sme tak, lebo sme si nezapočítali všetky skutočné náklady. Ak budete stále v mínuse, vyslúžite si akurát daňové kontroly. Navyše si privyrábame aj inak, napríklad rozvozom novín či zákazníkov, s ktorými sme dlhodobo dohodnutí na pevných cenách.

Poznám takých, ktorí sa na príjem nesťažujú.

My ich nepoznáme. Spýtajte sa ich, koľko hodín musia odsedieť za volantom.

Podľa vás sa medzi 1700 taxikármi nenájdu takí, čo zarobia?

Jedine tí, čo majú vlastných zákazníkov. S tým, že ich nevozia so zľavou na taxameter, ale za oveľa vyššie dohodnuté ceny. Viete, koľko je takých, čo si chcú vybaviť novú koncesiu, ale najskôr musia doplatiť zameškané sociálne a zdravotné odvody? Nemajú na to, a tak sú nútení predať svoje byty. Zanedbali platenie a dnes im na dvere klope exekútor. Priznajme si, že 50-percentné zľavy na telefonické objednávky neexistujú nikde vo svete, len u nás. Mestá inde majú jednotné ceny, a to by bolo správne aj tu. Keby sa stanovila cena 1,30 eura za kilometer pre každého taxikára, pomohlo by to zákazníkom aj nám.

4.jpg

foto: Ondrej Wenzl, ako taxikár jazdí 8 rokov

Taxikári nemajú kam ísť

Prečo by malo mesto alebo štát pri nejakej komodite určovať všetkým podnikateľom rovnaké ceny tovarov či služieb? Ak niekto cenu premrští alebo podlezie, neprežije.

Nech si taxislužby konkurujú kvalitou a spoľahlivosťou, nie cenami.

Konkurovanie cenami je normálna vec.

Áno, ale kým sa neustáli situácia, ktorú tu dnes máme, iná cesta nie je. Majitelia taxislužieb si dnes najímajú zamestnancov alebo živnostníkov, ktorých v zmluve zaväzujú, že budú jazdiť za ceny, ktoré im vopred určili, a tie podliezajú náklady. Na telefonické objednávky totiž jazdí až 95 percent ľudí.

Taxikára nik nenúti sa zamestnať sa u majiteľa, ktorý ho tlačí k strate.

Núti, lebo nemá kam odísť. Rovnako totiž postupujú všetci majitelia týchto firiem.

Môže si založiť vlastnú taxislužbu, alebo robiť niečo iné.

Aby ste si založili novú taxislužbu, museli by ste podliezť ceny ostatných. Kým ju dostanete do povedomia ľudí, potrebujete veľké peniaze na reklamu a vybavenie s tým, že nie je isté, či sa vám dotácie vrátia. Jednoducho sa to nedá.

Zažil som, že nadránom stál v centre taxík firmy, z ktorej sme chceli auto cez telefón. Dispečerka tvrdila, že nemá nikoho voľného, pritom tento zjavne nemal robotu. Keď sme sa ho spýtali, či nás vezme za cenu telefonickej objednávky, odmietol to, vraj sa mu to neoplatí. Načo tam teda bol?

Chcel zarobiť, teda si počkať na niekoho, kto si ho vezme z ulice za drahšiu sadzbu.

Čiže radšej bude hodinu čakať miesto toho, aby nás vzal z centra do Trnávky?

Áno, lebo státím znižuje svoje náklady. Prečo by mal niekoho dotovať, čo je on Maltézsky kríž? Jednoducho chce jazdiť za reálne ceny.

Veď dobrovoľne podpísal zmluvu s taxislužbou, čím súhlasil aj s cenami za telefonické objednávky.

Súhlasím, ale sú aj takí, čo radšej ostanú čakať na stanovisku, či nepríde niekto s dlhšou trasou a vyššou sadzbou.

5.jpg

foto: Miroslav Fašung, ako taxikár jazdí 13 rokov

Aj keď stojím pred vami, pri telefonickej objednávke vás nesmiem vziať

V akom poradí sa vybavujú telefonické objednávky?

Najskôr berie zákazku taxikár zo stanovišťa, ktoré je najbližšie k lokalite klienta. Ak nie je nik voľný, prednosť má taxík z druhého najbližšieho stanovišťa. Ak ani vtedy dispečing nezoženie voľné auto, klientovi sa volá taxík z akéhokoľvek voľného stanovišťa danej taxislužby. Ak teda v tom čase aj náhodou budem niekde blízko neho, nesmiem ho vziať. Prednosť má vždy auto zo stanovišťa.

Prečo?

Tento systém platí v každej taxislužbe. Ak by ste ho porušili, ostatní kolegovia si to s vami vybavia. Na tie zákazky majú právo, za miesta na stanovištiach predsa platia. Ak by to bolo inak, čakali by tam celý deň, lebo stále by bol niektorý z taxíkov ku klientovi bližšie.

Čiže ak si budem objednávať taxík z pubu vo Vrakuni, kde teraz sedíme, nesmiete ma naložiť, hoci ste práve priviezli iného klienta, a stojíte predo mnou?

Presne tak. Najskôr sa osloví stanovište na Dolných Honoch, neskôr v Ružinove, potom sem môže prísť hocikto z iného stanovišťa, a až keď sa ani tam nenájde nik voľný, môžem vás vziať ja. Inými slovami ak sa v treťom slede prihlási taxikár ochotný prísť do Vrakune až z Dúbravky, bude mať prednosť.

Ako vyzerá bežná služba taxikára?

Do práce cestujem 5 kilometrov na najbližšie stanovište, kde čakám na prvú objednávku. Povedzme, že si ma objednáte, a bývate 2 kilometre odtiaľ. Kým prídem k vám, už mám na konte 7 kilometrov. Chcete ísť do centra, čo je 10 kilometrov, teda ja ich už mám na konte 17. Vy mi za tú jazdu zaplatíte asi 7,50 eura. Odtiaľ sa musím vydať na najbližšie stanovište, čo budú ďalšie dva kilometre, a tam sa dostanem do štrúdle taxíkov, ktoré tam stoja už skôr. Od odchodu z domu som teda na cestách už takmer hodinu, a ktovie koľko času budem čakať na ďalšiu objednávku. Pritom tržba je zatiaľ len 7,5 eura v hrubom. Za osem hodín práce mám okolo 8 objednávok, v piatok o niečo viac.

2.jpg

1000 až 1500 taxikárov robí načierno

Množstvo taxikárov vraj podvádza tým, že sú vedení na úradoch práce ako nezamestnaní, neplatia dane a odvody, čiže podnikajú načierno a zneužívajú sociálny systém. Je to pravda?

Samozrejme, a nie je ich málo. Sú na podpore, štát za nich hradí zdravotné odvody, a oni pokojne jazdia pre rôzne taxislužby. Iní sa zase zamestnajú vo Volkswagene a popri tom robia aj taxikárov. Zamestnávateľ im platí odvody z trvalého pracovného pomeru, a to, čo zarobia na jazdách, si nechajú.

Vadí vám veľké množstvo taxikárov v meste. Koľko je tu taxislužieb?

Okolo 25 s tým, že na jednu vychádza v priemere 80 áut. Taxikárov je 1700, čo by bolo primerané. K nim však treba pripočítať 1000 až 1500 taxikárov, ktorí jazdia načierno, hoci nemajú živnosti ani koncesie, medzi nimi aj tí evidovaní nezamestnaní z úradov práce. Doteraz stačilo, že niekto na svoju rozšírenú koncesiu zavolal svojho známeho, a ten na ňu jazdil. Našťastie nová legislatíva to odbúra.

Vďaka tomu sú medzi taxikármi aj súdne trestaní či takí, ktorým bol predtým odobratý vodičský preukaz za jazdu pod vplyvom alkoholu?

Áno, zatiaľ jazdia aj takí. Sú firmy, ktoré s tým vôbec nemajú problém. V budúcnosti to už nebude možné.

Ale vy ste v liste ministrom uvádzali, že trváte aj na regulácii počtu oficiálnych taxikárov.

Áno. Magistrát by to mal regulovať, aby ich tu nebolo zbytočne veľa.

O tom, koľko taxíkov potrebuje hlavné mesto, by mal rozhodnúť dopyt, nie?

Potom by však tie ceny šli ešte nižšie a neuživil by sa nik. Ceny sú absolútny základ.

Bolo by správne, keby magistrát obmedzoval počet kaviarní a reštaurácií, ktoré môžu predávať minerálky?

Každý v meste nemôže predávať minerálku Fatra. Jej výrobca má predsa s niekým konkrétnym podpísané výhradné zastúpenie a hotovo.

To je zlá analógia. Nehovoríme o distribútoroch, ale o koncových predajcoch tovaru alebo služby. Výhradný distribútor minerálky ju veľmi rád dodá do každej kaviarne alebo reštaurácie, ktorá o ňu bude stáť.

Ide o to, aby trh s taxíkmi nebol presýtený, aby sme nejazdili za poddimenzované ceny.Navyše zákaziek je málo, kúpyschopnosť obyvateľstva klesá, a dostatočné množstvo klientov máme len v piatok v noci. Vtedy sú však v uliciach takmer všetky taxíky, takže šanca zarobiť klesá.

6.jpg

Majiteľom sú naše tržby ukradnuté, svoje si zarobia

Trváte na tom, že majitelia taxislužieb vykorisťujú taxikárov?

Jednoznačne, stačí sa pozrieť na zmluvy, ktoré s nimi podpisujú. Tie sú pre taxikárov nevýhodné. Ak by ich však nepodpísali, nemajú kam ísť, všetky firmy v tejto branži ich majú podobné. Okrem rôznych poplatkov, pokút a neviem čoho všetkého sa v nich stanovujú aj ceny, za ktoré musia jazdiť. Čo na tom, že nepokrývajú skutočné náklady? Majiteľ zarába na našich paušálnych poplatkoch a naše tržby sú mu ukradnuté, lebo on svoje dostane.

Chcete zastaviť vydávanie koncesií ľuďom, ktorí nemajú trvalý pobyt v danom samosprávnom kraji. Prečo by niekto z východu nemohol robiť taxikára v Bratislave?

Lebo Košičan platí cestnú daň doma, kde je skoro o 20 eur nižšia ako u nás. K tomu sa tiež pridružuje nedostatočná miestna znalosť prostredia.

Môže tu žiť dlhé roky, takže mesto môže pokojne poznať lepšie ako Bratislavčan, nie?

Takú miestnu znalosť mať nebude, pri niektorých uliciach vám nepomôže ani GPS. Rozumeli by sme tomu, keby táto otázka bola súčasťou skúšky na odbornú spôsobilosť, ale nie je.

V meste je plno taxikárov s bratislavskými značkami, ktorí tiež nepoznajú každú ulicu. A vy nežiadate tvrdšie skúšky, ale priamy zákaz taxikárčenia pre ľudí z iných krajov. Je to podobné, ako keby niekto z Michaloviec či Oravy nesmel pracovať vo Volkswagene.

Bojujeme aj o zmenu v tých skúškach. Nesmerujeme k obmedzeniu konkurencie, ide nám o to, aby tu mimobratislavskí taxikári platili rovnakú cestnú daň ako my. Cesty predsa ničia rovnako, prečo by na tom mali ušetriť? My tiež nechodíme jazdiť do Košíc. Keby sme tam prišli zarábať s bratislavskou značkou, na druhý deň máme, obrazne povedané, podpálené auto. A koncesie by sa mali regulovať tak, že ak sa jedna zruší, druhá sa pridá, určite by nemali pribúdať len tak. Teraz je v tom totálna džungľa.

3.jpg

Šli by ste do konfliktu s taxikárskymi kreatúrami?

Odvolávate sa aj na argument, že sa stupňuje agresivita pasažierov. Vraj často miesto zaplatenia utečú, taxikára fyzicky napadnú, niekedy dokonca so zbraňou. Zaujalo ma to slovko „často“. O koľko to stúplo za posledných päť rokov?

S agresívnym zákazníkom sa stretávame aspoň raz za týždeň.

Predtým ich bolo menej?

Predtým sme na takého narazili možno raz za rok. Dnes má podobné skúsenosti každý kolega. Sadnú vám do auta opití, drzí, odmietajú platiť či rovno utečú. Koľkých kolegov už prepadli, okradli? Minule sa ma jeden drzo spýtal, čo urobím, ak na mňa vytiahne nôž. Našťastie šla za nami polícia, okamžite som zabrzdil a požiadal ich o skontrolovanie chlapíka. A áno, mal u seba nôž, dokonca ho hľadala polícia. Kolega zažil agresora, ktorý mu kopal do dverí, a keď otvoril, zrazu mal pri hlave pištoľ.

Koľkí taxikári na to doplatili životom?

V rámci Slovenska piati alebo šiesti len za posledné dva roky.

Prečo je medzi taxikármi, najmä na hlavnej stanici, na Nivách a pred niektorými hotelmi toľko kšeftárov a arogantných ľudí? Z vlaku na autobus si za tie smiešne kilometre účtujú aj 20 eur, a ak niekto ponúkne 15, ešte ho vysmejú.

Lebo to zákon dovoľuje. Zavedením pevnej ceny za kilometer pre všetkých by boli eliminovaní, a práve to chceme dosiahnuť. V taxametri by mali jedinú sadzbu a nemali by ako pýtať viac. Neobhajujeme konanie hulvátov, ale faktom je, že voľná tvorba cien im umožňuje pokojne účtovať aj 20 eur za kilometer. Ak má vyvesený cenník, je v práve. Ak podvádza, zlyhávajú kontroly zo strany polície. Taxikárov pritom nesmie kontrolovať každý policajt, ale len ten, čo má špeciálne povolenie od živnostenského úradu.

Koľko podnetov ste ako Únia taxikárov dali na nepoctivých kolegov?

Čudovali by ste sa. Nerobili sme tak za úniu, ale ako jednotlivci. Koľkokrát zavoláme políciu a nepomôže nám to? Ak neprídu tí so špeciálnym povolením, a takých je málo, máme smolu.

Nemali by sami poctiví taxikári spomedzi seba vypudiť tých, čo im robia hanbu?

Tí slušní nechcú mať konflikty s vagabundmi, ktorí porušujú všetko možné. Poviem príklad – kolega doviezol zákazníka do hotela Danube. Keď odchádzal, pri križovatke ho zastavil cudzinec. Keď nasadol, okamžite vyštartovali dvaja taxikári od hotela, zablokovali ho, zákazníka vytiahli von, posadili ho do svojho auta a kolegovi odkopli spätné zrkadlo. Šli by ste s takýmito kreatúrami do konfliktu? Pôjdete do toho, aby vám niekto ublížil alebo poškodil auto?

Taxikári sa týchto mafiánskych kolegov naozaj boja. Ak aj zavoláte políciu, bude to riešiť, ale vy s poškodeným autom stojíte a nezarábate. Choďte pred Carlton a spočítajte taxíky, ktoré sú riadne označené a majú vyvesené cenníky. Skoro žiaden. Vy tam potom prídete na konkrétnu objednávku, a ešte od nich môžete utŕžiť.


Rozhovor bol autorizovaný, Ondrej Wenzl a Miroslav Fašung v prepise nič nezmenili.

Medzititulky: redakcia

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 765
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 834
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 034
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 682
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 144
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Futbalisti FK Humenné.

Domáci Považania inkasovali tri góly v úvodnom polčase.


TASR
Máté Lékai (vľavo) a Lukáš Urban v prvom štvrťfinále Európskeho pohára EHF FTC-Green Collect Budapešť - Tatran Prešov.

Hádzanárov Tatrana čaká domáca odveta vo štvrťfinále Európskeho pohára EHF.


Larry Lloyd.

Po skončení v Nottinghame pôsobil ako hrajúci tréner vo Wigane, ktorý dostal zo štvrtej do tretej ligy.


TASR
Slovenské reprezentantky na turnaji 1-A divízie MS v hokeji žien 2023.

Šampionát v Rige štartuje už v nedeľu, prvý duel odohrajú proti domácemu tímu.


SITA
SkryťZatvoriť reklamu