Deklarácia premiérov CEFTA odráža problémy v agropotravinárskom obchode

Bratislava 14. septembra (TASR) Podpísaním spoločnej deklarácie siedmich krajín Stredoeurópskej dohody o voľnom obchode (CEFTA) skončil sa dnes v Bratislave ...

Bratislava 14. septembra (TASR) Podpísaním spoločnej deklarácie siedmich krajín Stredoeurópskej dohody o voľnom obchode (CEFTA) skončil sa dnes v Bratislave deviaty premiérsky summit tohto regionálneho zoskupenia.

Predsedovia vlád a ich zástupcovia z krajín Visegrádskej štvorky, Rumunska, Bulharska a Slovinska v záverečnom dokumente deklarovali záujem ďalej odstraňovať bariéry vo vzájomnom obchode a zlepšovať fungovanie organizácie CEFTA. Konštatovali okrem iného aj naplnenie väčšej časti formálnych krokov, ktoré majú viesť k prijatiu Chorvátska za plnoprávneho člena stredoeurópskeho združenia do konca tohto roku.

Najproblematickejšou oblasťou vzájomnej spolupráce transformujúcich sa krajín zostáva obchod s agropotravinárskymi produktmi, čo odzrkadľuje aj dnes podpísaná deklarácia. Predstavitelia vlád sa v nej vyslovili za riešenie obchodných sporov priamymi konzultáciami medzi zúčastnenými stranami tak, aby sa eliminovali jestvujúce napätia a predchádzalo sa novým kontroverziám. Ochranné opatrenia sa majú podľa dokumentu zavádzať a ďalej uplatňovať len v súlade s ustanoveniami dohody o voľnom obchode. V tejto súvislosti niektoré členské krajiny upozornili na nerovnováhu v obchode v rámci CEFTA.

Deklarácia oceňuje spôsob riešenia problémov vo vzájomnom obchode medzi Maďarskom na jednej strane a Slovenskom v colnej únii s Českou republikou na strane druhej. Ich vzájomná dohoda bola obsahom dodatkového protokolu k dohode CEFTA číslo 10, ktorý vstúpil do platnosti 1. januára tohto roku.

V kontexte budúceho rozširovania Európskej únie sa zástupcovia vlád krajín CEFTA dohodli na "podpore spoločných záujmov" počas ich predvstupových rokovaní. Slovenský premiér Mikuláš Dzurinda sa v tejto súvislosti vyslovil za ich vytrvanie na pozícii rovnosti súčasných a pristupujúcich členov únie z hľadiska podpory poľnohospodárstva. Podobne chcú štáty zoskupenia koordinovať svoj postup počas ďalšieho kola multilaterálnych rokovaní v rámci Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Predmetom rozhovorov bola aj budúcnosť CEFTA, ktorá je podľa vyjadrenia jedného z účastníkov stretnutia - poľského vicepremiéra Marka Pola predsieňou Európskej únie, po vstupe časti jej členov do únie. Počas tlačovej besedy po skončení rokovania vyjadrili zástupcovia troch kľúčových krajín Poľska, Maďarska a SR záujem o pokračovanie úzkej ekonomickej spolupráce v regióne aj po tomto kroku. Táto téma bude predmetom intenzívnejších rokovaní zainteresovaných strán v nasledujúcom období, pričom sa - podľa slovenského premiéra Mikuláša Dzurindu predpokladá modifikácia pôvodnej dohody spred desiatich rokov.

Na summite CEFTA v Bratislave, ktorého program sa začal v piatok, sa zúčastnili premiéri Bulharska, Maďarska, Poľska, Rumunska, Slovinska a Slovenska Simeon S. Coburgothský, Péter Medgyessy, Leszek Miller (deklaráciu už v jeho neprítomnosti podpísal M. Pol), Adrian Nastase, Janez Drnovšek a M. Dzurinda. Premiéra Českej republiky zastupoval minister priemyslu a obchodu Jiří Rusnok a zatiaľ pozorovateľské Chorvátsko reprezentoval vicepremiér Slavko Linič.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 889
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 196
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 014
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 533
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 620
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 313
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 282
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 060
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 022
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 923

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: V Bratislava máme priveľa gymnázií, chýbajú odborné školy

O Bratislave diskutujú kandidáti na župana Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Domov

Smeru ubudli členovia. Je za tým skôr vymieranie než nespokojnosť

Bývalí členovia v poslednom období upozorňujú na odchody aj pre nespokojnosť s politikou Smeru. Niekde sa potvrdili, niekde nie.

Domov

Slovenskí občania nebudú podľa Fica po brexite poškodení

Fico zdôraznil, že britská vláda bude strážiť záujmy Slovákov v Británii.

Domov

Aktivisti vyzývajú Kisku, aby nepodpísal novelu o ÚPN

Aktivisti z iniciatívy Pamätaj tvrdia, že poslanci nevypočuli hlas mladých.

Domov

Posledný vládny Tupolev vzlietne naposledy. Do múzea v Košiciach

Lietadlo TU-154M OM BYO vyrobené v roku 1989 je posledným svojho druhu v Európe.