Štvrtáci v matematike zaostávajú za vyspelým svetom. Predbehli nás aj Rusko či Srbsko.
Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským textom.
BRATISLAVA. Na jednej lodi je 218 cestujúcich a 191 členov posádky. Koľko ľudí spolu sa nachádza na lodi?
Štvrtáci by mali vedieť spočítať trojciferné čísla, mnohým však takéto príklady nejdú.
Ukázalo sa to vo vlaňajšom medzinárodnom testovaní Trendy v medzinárodnej štúdii matematiky a prírodovedy. Ministerstvo školstva zverejnilo výsledky v utorok.
V matematickej časti skončili štvrtáci podobne ako v roku 2007 pod priemerom Európskej únie aj krajín OECD. Získali v priemere 507 z tisíc bodov.
Z vyspelých krajín sú za nami Švédsko či Nórsko, pred Slovensko sa dostali napríklad aj Srbsko a Rusko.
Stále je tu šanca, že naša budúcnosť sa nebude odohrávať na stromoch, píše Juraj Javorský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Tretina v ohrození TIMSS 2011
Príklady úloh
Matematika:
Mužstvá vo futbalovom turnaji dostanú:
3 body za víťazstvo, 1 bod za remízu, 0 bodov za prehru Zedland má 11 bodov. Aký je najmenší počet zápasov, ktoré mohol Zedland odohrať?
(správne len 34 percent detí: 24 percent dievčat, 43 percent chlapcov)
Prírodoveda:
Na obrázku je žiarovka pripojená k batérii v elektrickom obvode.
Po pripojení ktorého z nasledujúcich predmetov bude žiarovka svietiť?
železný klinec plastová lyžička gumový pásik drevená palička (úspešne 87 percent žiakov)
Odborníci upozorňujú, že nízku alebo veľmi nízku úroveň matematiky má až 31 percent našich štvrtákov. Vo vyspelých krajinách je v tejto rizikovej skupine asi štvrtina ich vrstovníkov.
Horšie sú na tom v matematike dievčatá.
Národný ústav certifikovaných meraní uznáva, že úroveň matematiky je nízka, výsledky však prezentuje aj tak, že „slovenskí žiaci dosiahli výsledok štatisticky porovnateľný s priemerom škály“.
Testy pritom robili v 60 krajinách, na dne sú Tunisko, Kuvajt, Maroko a Jemen.
Automatické bifľovanie „Na prvom stupni základnej školy sa zredukoval počet hodín matematiky,“ vysvetľuje jednu z príčin neúspechu štvrtákov Roman Nedela, šéf Slovenskej matematickej spoločnosti.
Reformu, ktorú spustil Ján Mikolaj z SNS, kritizujú aj ďalšie dve oslovené matematikárky zo základných škôl.
Príklady vo štvrtáckej matematike sú podľa Viery Hricovej zo základnej školy v Badíne pri Banskej Bystrici „na jedno kopyto“. Žiak ich robí automaticky bez toho, aby sa nad tým zamýšľal, hovorí.
Alica Zajíčková zo základnej školy v Pezinku vraví, že deti nevedia malú násobilku. „V piatok mi piatak povedal, že sedem krát osem je 28.“
Povesť štvrtákov zachránili aspoň ďalšie dva predmety. Z čítania s porozumením kopírujú priemer OECD aj Európskej únie.
V prírodovede je Slovensko dokonca ešte zopár bodov nad priemerom.
„Anglickí žiaci padli za Slovensko a Maďarsko,“ hlásil titulok britského Daily Telegraph.
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Ahgb_aUC1VgydHFxMEdjTHBNb3dnWU9vdXd5c0VzMnc&transpose=0&headers=0&range=A2%3AB38&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":"","minValue":null,"viewWindowMode":null,"textStyle":{"color":"#222","fontSize":"10"},"viewWindow":null,"maxValue":null},{"useFormatFromData":true}],"fontName":"Tahoma","booleanRole":"certainty","title":"\u0160tvrt\u00e1cke testy z matematiky","animation":{"duration":500},"legend":"none","hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#222","italic":false,"fontSize":"10"},"useFormatFromData":true,"title":"Zdroj: TIMSS 2011","minValue":0,"viewWindowMode":"explicit","viewWindow":{"min":0,"max":610},"maxValue":610},"isStacked":false,"tooltip":{},"width":500,"height":636},"state":{},"view":{},"chartType":"BarChart","chartName":"Chart 1"}
//

Beata
Balogová
