BRATISLAVA - Televízia má veľkú moc a najmä pred voľbami môže ovplyvniť množstvo ľudí. Pred štyrmi rokmi sa Slovenská televízia jednoznačne stavala na stranu HZDS a všetky ostatné strany boli diskriminované. Za jeden zo zdrojov objektívnych informácií bola napriek preferovaniu SOP považovaná televízia Markíza.
Dnes je situácia iná, zmenila sa nielen STV a Markíza, ale pribudli aj dve nové televízie Joj a TA3.
Mimovládna organizácia MEMO 98 porovnávala ako informovali STV a Markíza pred voľbami v roku 1998 a ako informujú dnes. „Najväčším problémom v kampani v roku 1998 bola STV. Stala sa hlásnou trúbou HZDS a to aj v poskytovanom priestore aj v spôsobe informovania. Komentatívne prvky v reláciách ako Fašírka, ale aj v spravodajstve slúžili na jasnú propagáciu,“ hovorí Rastislav Kužel analytik z MEMO 98.
Určitou protiváhou Slovenskej televízie bola v tom čase podľa neho práve Markíza.
Kampaň pred štyrmi rokmi bola viac čiernobiela a zaoberala sa skôr základnou otázkou ďalšieho smerovania Slovenska. Dnes je situácia úplne iná. „Predovšetkým sa zmenil spôsob informovania v STV, z našich výsledkov nevyplýva že by stranila nejakému politickému subjektu.“ Inak objektívny spôsob informovania v Markíze podľa analytika narušil vznik ANO v apríli 2001. „Dovtedy boli na Markíze kritizované prakticky všetky politické subjekty aj vláda. Od apríla 2001 sme zaznamenali dlhodobý trend inej formy prezentácie, a to predovšetkým pozitívnu prezentáciu ANO.“
Oproti minulosti má však volič podľa Kužela aj vďaka novým televíziám oveľa viac informácií. Špeciálne vyzdvihol vecné spravodajstvo TA3. Sklamaním v čase pred voľbami môže byť podľa neho spravodajstvo Joj, ktoré viac akcentuje regionálne spravodajstvo. Ale aj v prípade Joj, podobne ako v TA3, nepociťuje, že by preferovala nejaký politického subjektu. (hr)