Glváč schoval nákup lietadiel

Ministerstvo pred koncom roka kúpilo dve malé lietadlá, na ktoré nebola žiadna súťaž. Zaplatí za ne 9,8 milióna eur.

Slovenská armáda dnes vlastní štyri stroje L­410. Dva z nich chce obnoviť tak, že namiesto starých kúpi úplne nové a vyhne sa súťaži.(Zdroj: airliners.net)

BRATISLAVA. Ministerstvo obrany v tichosti a bez verejnej súťaže kupuje dve menšie dopravné lietadlá L-410 turbolet za 9,8 milióna eur.

Obchod realizuje „zmluvou na vykonanie modernizácie“. Zverejnilo ju medzi sviatkami, kontrakt má byť pokračovaním nákupu dvoch strojov za prvej vlády Roberta Fica.

Štát sa rozhodol, že stroje vymení za nové, za ktoré doplatí. Nedošlo tak k súťaži, do ktorej by sa mohlo zapojiť viac dodávateľov. Staré lietadlá majú hodnotu len v státisícoch eur.

Predmetom „inominátnej zmluvy č.2012/ 8063 na vykonanie modernizácie lietadiel L-410“ nie je oprava a zlepšenie niektorého zo štyroch strojov tohto typu, ktoré armáda momentálne má.

Čo podpísalo ministerstvo
  • pod názvom inominátna zmluva na vykonanie modernizácie kupuje dve nové lietadlá a dve predáva,
  • za lietadlá L­410 Turbolet zaplatí 9,8 milióna eur,
  • za staré môže získať niekoľko sto tisíc eur,
  • zmluvu podpísalo so sprostredkovateľkou firmou Manipul,
  • zmluva platí od 29. 12. 2012 do konca roka 2015.

„Zmluva je pokračovaním začatého rokovacieho konania bez zverejnenia, ktorého predmetom je modernizácia lietadiel L-410 UVP formou obmeny starých lietadiel za nové lietadlá typu L-410 UVP E-20,“ stojí v nej.

Lietadlá štát nekupuje priamo od českého výrobcu, ale cez jeho výhradného zástupcu. V jeho sídle vidno len zubnú ambulanciu. Obrana tvrdí, že lietadlá potrebuje a priamou kúpou by neušetrila.

Cez prostredníka

Ministerstvo vedené Martinom Glváčom zo Smeru navyše lietadlá nekupuje tak, ako armády NATO väčšinou zvyknú - priamo od výrobcu. Lietadlá kúpime cez sprostredkovateľa - eseročku Manipul.

Dve lietadlá kupujeme za 9,8 milióna eur. V roku 2009 si ministerstvo objednalo dva kusy L­410 priamo u výrobcu Let Kunovice. Zaplatilo za ne o pol milióna eur menej.

Zmluvou zároveň armáda predáva staršie lietadlá rovnakého typu z roku 1982 a 1984. Majú hodnotu nanajvýš niekoľko stotisíc eur a o tú sa zníži kúpna cena nových lietadiel. V roku 2009 ministerstvo postupovalo rovnako a za staré stroje dostalo len sto tisíc.

Rozdiel v cene z roku 2009 a 2012 ministerstvo vysvetľuje vyššou kvalitou. „Za posledné tri roky sa posunul vývoj lietadiel vpred, čiže v súčasnosti nakupované lietadlá sú na vyššej technickej úrovni, majú novšiu avioniku a množstvo ďalších vecí, ktoré sú technicky na lepšej úrovni.“

Glváč nákup dvoch lietadiel verejne neoznámil. 29. decembra – deň po zverejnení zmluvy s Manipulom – vydala agentúra SITA rozhovor s ním s názvom „Obstaranie dopravných lietadiel v najbližšom čase neplánujú“, kde minister hovoril len o tom, že s Čechmi plánujeme výmenu dvoch motorov z L­410 za motory pre lietadlo An­26.

Kúpiť lietadlá ministerstvo obrany žiadali vojenskí experti, náčelník generálneho štábu a veliteľ vzdušných síl.

Ministerstvo tvrdí, že nemohlo nakupovať priamo od českého výrobcu, lebo Aircraft Industries, Kunovice poveril Manipul „výhradným a exkluzívnym zastupovaním výrobcu pri dodávkach nových lietadiel L-410 UVP E-20 pre Slovenskú republiku“. Nákupom cez prostredníka sa vraj cena nijako nemení.

pataj.jpg
Armáda je potenciálne užitočná inštitúcia, a to nehovoríme iba o našťastie veľmi nepravdepodobnej vojne. Zíde sa aj inokedy, píše Roman Pataj

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Zubná ambulancia

Denník SME sa pokúšal získať aj stanovisko firmy Manipul. Firma nemá internetovú stránku a kontaktná pevná linka jej konateľa Rudolfa Magyaricsa, ktorá je v zmluve, nefunguje. Na ďalších pevných linkách firmy vo štvrtok telefón nikto nedvíhal.

Manipul oficiálne sídli v Bratislave v rodinnom dome. Zmienka o firme nie je na budove, ani na zvončeku. Spred brány je vidieť len nápis zubná ambulancia a to, že zubár má dovolenku do 20. januára.

Ministerstvo za Glváča začalo opäť rokovať o nákupe taliansko–amerických vojenských dopravných lietadiel C­27J Spartan, ktoré vysúťažilo za prvej vlády Roberta Fica.

Rokovania potom, ako o nich informoval denník SME, zastavili a Glváč oznámil, že na nákup vlastne Slovensko nemá peniaze.

České turbolety nám netreba

Let strojom L­410 do Bruselu trvá štyri hodiny a ide skôr o aerotaxi než o vojenský stroj.

BRATISLAVA. Vyrábajú ho už 42 rokov. Dvojvrtuľový Let L­410 turbolet bol kedysi linkovým lietadlom na trase Bratislava – Košice.

Lieta rýchlosťou len okolo tristo kilometrov za hodinu, odvezie najviac 19 cestujúcich, má dolet 1400 kilometrov a je hlučný. Väčšinou lieta trasy do tisíc kilometrov.

V súčasnosti lieta najmä v Ázii a krajinách bývalého Sovietskeho zväzu. Používajú ho najmä na lokálne lety a ako lacné a bezpečné aerotaxi, nenáročné na údržbu.

„Slúžia na prevoz príslušníkov ozbrojených síl, na prevoz ranených, prepravu materiálu, výsadkový výcvik a ďalšie iné dopravné úlohy,“ vysvetľuje ministerstvo, prečo kúpilo ďalšie dva stroje.

V praxi slovenské armádne L­410 využíva najmä na dopravu vedúcich predstaviteľov armády a ministerstva po Slovensku. Dva takmer nové turbolety už máme.

Vo východiskách strategického hodnotenia obrany, čo je dokument ministerstva obrany z minulého roka, sa píše, že lietadlá L­410 spĺňajú „požiadavky NATO len na 22 percent“.

„Je to úplne neefektívne,“ hodnotí Glváčov nákup jeho predchodca na ministerstve obrany Ľubomír Galko z SaS.

Lietadlá, ktoré slúžia na dopravu ministra a vojenských hodnostárov, by podľa neho nemali byť medzi prioritami ministerstva.

Armádna letka

mig.jpgMiG­29 ­ nadzvuková stíhačka,

12 kusov,

bojaschopných je menej,

an.jpgAn­26 ­ dopravné lietadlo,

1 kus,

podobného modelu An­24 mala armáda dva kusy,

po havárii jedného z nich v Hejciach druhý tiež vyradili,

l410.jpgL­410 Turbolet ­ malé

dopravné lietadlo, 4 kusy,

dva z 80. rokov,

albatros.jpg

L­39 Albatros ­ ľahké útočné

a cvičné lietadlo, 8 kusov,

mi17.jpg

Mi­17 ­ dopravný a záchranný vrtuľník, 10 kusov,

mi2.jpg

Mi­2 ­ výcvikový vrtuľník,

2 kusy

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  6. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  10. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 436
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 962
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 785
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 11 325
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 7 561
  6. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 5 708
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 233
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 4 818
  9. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 4 626
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 901

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Môj fanklub a moji fanúšikovia sú dve veci

Majster sveta prišiel na Slovensko, aby sa stretol s VIP fanúšikmi a podporil deti na Detskej Tour Petra Sagana.

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Rodíme sa s ňou alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

ŽENA

Anorexia je ako alkoholizmus, nikdy nie ste celkom za vodou

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.

Neprehliadnite tiež

Smer má mať vo štvrtok snem, delegáti ešte nedostali pozvánky

O sneme hovoril po podaní demisie predseda Smeru Robert Fico.

Ministerka Lubyová: Slovenská veda nie je taká podceňovaná, ako sa sama cíti

Podľa Martiny Lubyovej sú vedci v defenzívnej nálade.

HIV infikovaných na Slovensku pribúda

Výskyt HIV/AIDS začali úrady na Slovensku sledovať od roku 1985.

V centre máme miesto, kde každá generácia necháva svoje zarobené peniaze

​​​​​​​Severné centrum Martina so Zbojníckou fontánou prešlo počas 140 rokov rôznymi prestavbami. Napríklad na mieste dnešnej Unicredit banky stál v minulosti hotel, hostinec či obchod s bielizňou.

Horskí záchranári pomáhali zranenej žene

Horskí záchranári pomáhali 45-ročnej slovenskej turistke, ktorá počas túry z Poludňového grúňa na Chatu na grúni utrpela zranenie predkolenia.