Bratislava 17. septembra (TASR) - Kontinuálny monitoring spravodajstva súkromnej televízie Markíza dokazuje, že trend v pozitívnom zviditeľňovaní Aliancie nového občana (ANO), ktorej predsedom je spolumajiteľ Markízy Pavol Rusko, je zreteľný a nedá sa obísť. Na tlačovej besede k priebežným výsledkom výskumu vyváženosti spravodajstva v slovenských médiách počas predvolebnej kampane to dnes uviedol zástupca mimovládnej organizácie Memo 98 Rasťo Kužel.
Podľa neho o tom svedčí i skutočnosť, že spomedzi kandidujúcich politických subjektov dostala najviac priestoru v TV Markíza práve Ruskova strana. Memo 98 monitorovalo i kvalitatívnu stránku správ, pričom takmer všetky informácie týkajúce sa ANO, boli v Televíznych novinách Markízy zobrazované pozitívne.
Kužel hodnotil i ďalšie televízie pričom uviedol, že v prípade TA3 zaznamenali len jedno porušenie Morálneho kódexu správania sa médií počas predvolebnej kampane, a to v prípade reportáže z mítingu SDKÚ. Celkový trend u tejto televízie pozitívnejšie prezentovať SDKÚ sa však nepreukázal. V prípade TV JOJ vyzdvihol snahu jej vedenia narušiť bratislavský spravodajský centralizmus a viac sa sústrediť na regióny. Okrem iného sa nepotvrdilo očakávanie, že by táto stanica mala vystupovať v prospech HZDS. Spravodajstvo verejnoprávnej Slovenskej televízie považuje za vyvážené.
Jediným denníkom, ktorý informoval o všetkých kandidujúcich stranách, boli noviny Sme. Predstavitelia Memo 98 sa pozitívne vyjadrili aj k obsahu denníka Pravda a uspokojil ich aj najčítanejší Nový čas a Národná obroda. V prípade Nového dňa išlo podľa nich o neobjektívne, jednostranné a pozitívne prezentovanie HZDS.
Vyvážené správy prinášali aj sledované rozhlasové stanice, a to Slovenský rozhlas (SRo), Rádio Expres, Rádio Okey a Rádio Twist. Zaujímavosťou je, že Expres zverejnil najviac pozitívnych informácií o všetkých politických subjektoch.
Ďalší zástupca agentúry Memo 98 Ivan Godársky na margo predvolebného spravodajstva poznamenal, že najdôležitejším prvkom zasahujúcim do kampane bola nedokonalá legislatíva najmä v otázke zakázanej politickej reklamy. Podľa neho zákon nedostatočne a nezrozumiteľne definuje vymedzenie tohto pojmu. Ďalšími prvkami, ktoré výrazne ovplyvnili štruktúru a kvantitu spravodajstva, boli vážne ochorenie prezidenta SR Rudolfa Schustera, návrat poslanca Národnej rady SR za HZDS Ivana Lexu na Slovensko a nejasné financovanie trenčianskej vily predsedu HZDS Vladimíra Mečiara. Najprezentovanejšími subjektmi v médiách pri tom boli vládny kabinet a hlava štátu.
Spomedzi politických strán najviac priestoru vo všetkých masovokomunikačných prostriedkoch dostalo HZDS. Výnimkou je Markíza, ktorá preferovala ANO, ďalej televízia TA3, ktorá najviac času venovala SDA a SRo, kde najprezentovanejšou stranou bola SMK. Pri informovaní o činnosti šestice strán SDKÚ, KDH, ANO, SMK, HZD a Smer prevažovali všeobecne pozitívne správy a pri HZDS, PSNS, SNS, SDĽ, SDA a KSS dominovali negatívne informácie.
Kužel dnes zverejnil aj náklady organizácie Memo 98 spojené s predvolebným monitoringom, ktoré údajne dosiahli 130 000 amerických dolárov, čo je v prepočte takmer šesť miliónov korún. Na internetovej stránke agentúry Memo 98 sú zverejnené všetky finančné zdroje a inštitúcie, ktoré na jej činnosť v roku 2002 prispeli. Ide o Národný demokratický inštitút, ktorý vyčlenil 40 000 dolárov, nadáciu Freedom House, ktorá poskytla 50 000 dolárov, britskú ambasádu s príspevkom 10 000 dolárov, Nadáciu pre podporu občianskych aktivít, ktorá venovala 21 170 eúr a Nadáciu otvorenej spoločnosti, ktorá Memo 98 poskytla 224 000 korún.