e politické a ekonomické elity.
Jiráka spolu s ďalším mediálnym expertom Janom Potůčkom prizvala organizácia MEMO 98 ako nezávislých expertov, aby sledovali správanie médií počas kampane. Potůček hovorí, že personálnym prepojením medzi stranou ANO a médií okolo televízie Markíza nastáva „neštandardná situácia, ktorá sa v stredoueurópskom regióne zatiaľ v takej miere nevyskytla“. Za veľmi nápadný rys na Slovensku považuje Jirák bratislavocentrizmus slovenských médií.
Podľa oboch expertov mali voliči počas predvolebnej kampane všeobecne dostatočný prístup k informáciám o kandidujúcich stranách. Problémom podľa neho je skôr legislatíva, ktorá obmedzuje súkromných vysielateľov v informovaní pred voľbami. Tlač takto obmedzovaná nie je. Špeciálne obaja vyzdvihli nadštandardný volebný servis, ktorý priniesol aj denník SME.
Organizácia MEMO 98 včera zverejnila svoje konečné hodnotenie médií v čase predvolebnej kampane. Vo všetkých elektronických médiách boli najvýraznejšie prezentované vláda a prezident. Vláda je naďalej najkritizovanejším subjektom, najviac na Markíze a v rádiu Okey. Podľa Rasťa Kužela z MEMO 98 v televízii Markíza naďalej pretrvával trend pozitívneho informovania o strane ANO, ktorá bola v tejto televízii na prvom mieste.
Väčšina ostatných médií venovala najvýraznejší priestor HZDS-ĽS. Pri väčšine politických strán prevládali pozitívne nad negatívnymi zmienkami, a to v prípade šiestich strán (SDKÚ, KDH, ANO, SMK, HZD, Smer). Naopak, o opozičných a ľavicových subjektoch odzneli informácie s prevahou opačných referencií. Išlo o HZDS-ĽS, SDĽ, PSNS, SNS, SDA a KSS.
Médiá priniesli informácie o všetkých kandidujúcich politických stranách. Najväčší počet strán predstavil denník SME (všetkých 26), najmenej strán bolo prezentovaných v Rádiu Expres (13).
(hr)