SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Pred voľbami 1998 vyrazil proti Mečiarovi autobus

Pred voľbami v roku 1998 komentátori denníka vysvetľovali, prečo je dôležité ísť voliť.

Nedaj si vziať svoj hlas! Autobus denníka SME obišiel Slovensko. Redaktori diskutovali s ľuďmi a vyzývali ich, aby išli voliť.Nedaj si vziať svoj hlas! Autobus denníka SME obišiel Slovensko. Redaktori diskutovali s ľuďmi a vyzývali ich, aby išli voliť. (Zdroj: SME - PAVOL MAJER)

V januári 2013 využil čaro herca Gerarda Depardieua vo svojej kampani ruský prezident Vladimir Putin, na Slovensku si tohto Francúza do volebnej kampane zaplatil premiér Vladimír Mečiar už v roku 1998. Na Slovensku išlo o veľa, a tak kampaň - oveľa menej pompéznu - spravil aj denník SME. Stačil nápad brázdiť Slovensko autobusom s partiou zaujímavých ľudí a diskutovať o tom, čo ľudí trápi a zaujíma.

"Komentátori autobusom cestovali po Slovensku a s ľuďmi diskutovali, prečo treba využiť hlasovacie právo, že treba zastaviť marazmus, v ktorom sa Slovensko ocitlo," spomína niekdajší komentátor SME Róbert Kotian. Autobusovú kampaň "Nedaj si vziať svoj hlas!" spustilo SME 21. augusta 1998, v deň 30. výročia invázie vojsk Varšavskej zmluvy do Československa.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Zatiaľ čo HZDS si za milióny korún zaplatilo krátke návštevy topmodelky Claudie Schiffer a talianskych herečiek Claudie Cardinale a Orneli Muti, autobus SME sa zastavil na námestiach v 26 mestách.

"Autobus bol vlastne pojazdnou výstavnou sieňou, sedačky vybraté, na oknách obrázky - karikatúry z denníka," hovorí šéf vydavateľstva Alexej Fulmek. Okrem karikatúr Fedora Vica a Mariána Vaneka boli vnútri zaujímavé momentky politikov, ktoré zachytili vtedajší fotografi SME Alan Hyža, Pavol Majer a Marek Velček. Na námestiach sa premietali výpovede známych osobností, prečo pôjdu voliť, a rozdávali sa volebné noviny. Kto chcel, zúčastnil sa na simulovaných voľbách.

Kampaň bola nápadom básnika Mariána Kubicu. "Hlavným posolstvom bola debata s ľuďmi, ktorí sa pýtali na kauzy Mečiara a rozoberalo sa, ako praktiky zastaviť," hovorí komentátor Juraj Hrabko. Do projektu sa zapojil aj s Mariánom Leškom, Júliusom Gembickým či Petrom Tóthom.

Skryť Vypnúť reklamu

Kotian si pamätá na skupinku "zdatných mužov" na akcii v Ružomberku. "Chceli rozvrátiť debatu, zastrašovali ľudí, našťastie, sa po chvíli stiahli." Kampaň považuje za dôležitú, pretože Slovensku hrozilo, že ak sa Mečiar udrží, dopadne ako Bielorusko. "Takáto nadpráca novín bola namieste, vyžadovali si to mimoriadne okolnosti."

Volebná účasť bola po veľkej kampani a vo vyhrotenej situácii vysoká, presiahla 84 percent. Voľby sa síce podarilo Mečiarovi vyhrať, ale vládu zostaviť nedokázal. Jeho HZDS odišlo do opozície a nastúpila prvá vláda Mikuláša Dzurindu.

volebny.jpg

FOTO SME - PAVOL MAJER

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 312
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 556
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 705
  4. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 585
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 517
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 185
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 318
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 298
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 165
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 017
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Remišová nepodporila uznesenie, Za ľudí má na plošné testovanie iný názor

Celoslovenské testovanie sa bude realizovať od 18. januára a skončí sa 26. januára.

Podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová (Za ľudí).

Od pondelka sa začne celoštátne testovanie ľudí na koronavírus

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Plošné testovanie na Covid-19.