ROZHOVOR KAROLA SUDORA

Profesor: Neverím na teórie o hlúpnutí ľudí

Keď žena strieda partnerov, je za šľapku. Ak to robí chlap, je frajer. Súvisí to s judaizmom a kresťanstvom, tvrdí v rozhovore filozof a estetik ERICH MISTRÍK.

Narodil sa v roku 1954 v Bratislave. Vyštudoval filozofiu a estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Absolvoval študijné pobyty v Indii, USA, Anglicku, Holandsku, Škótsku, Fínsku, Francúzsku, Česku a v bývalom Sovietskom zväze. Bol prodekan(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Prečo, keď žena strieda partnerov, je za šľapku, a keď to robí chlap, je za frajera? Súvisí to s judaizmom a kresťanstvom, tvrdí v rozhovore filozof a estetik Erich Mistrík.

Filozofiu a estetiku niektorí označujú za zbytočné disciplíny, v ktorých sa medituje nad nesmrteľnosťou chrústa. Vy sa im venujete dlhé roky. Aké máte protiargumenty?

Pre pochybovačov budú estetici a filozofi vždy len darmožráčmi, lebo oba odbory poskytujú málo praktických dôsledkov. Ľudia hovoria – vymysli len to, čo sa dá niekde aj uplatniť, realizovať v praxi.

Nemecký teoretik Erwin Panofsky kedysi napísal text na obranu veže zo slonoviny. Je vysoká a môžete z nej hľadieť do diaľky. Neznamená to však, že ste múdrejší od tých, čo sa pohybujú v piesku pod vašimi nohami. A spomínané disciplíny sa venujú práve úvahám, ktoré vidia do diaľky, za roh, za horizont. Preto ich považujem za relevantné napriek tomu, že ich niekto označuje len za kecanie a špekulácie.

Nie sú tie výhrady spôsobené aj tým, že ak sa filozof alebo estetik seknú, nemusia za svoje chyby niesť prakticky žiadne dôsledky?

Isto, ale zabúda sa tu na takzvané sprostredkované dôsledky týchto disciplín pre realitu. Vezmite si tému obyčajného gýča. Ak nad ním teoretici uvažujú, opíšu ho a vysvetlia, ako funguje, dôsledky ich práce sa prejavia aj v bežnom marketingu, dokonca aj v reklamách mobilných operátorov.

Ako?

Napríklad v grafickom dizajne či v tom, ako je reklamný videoklip zostrihaný, podfarbený hudbou, čo presne sa v ňom zobrazuje a podobne. Zadávateľ reklamy totiž uvažuje, čo a ako zaberie na potenciálneho klienta. Málokto si to uvedomí, ale predchádzajú tomu aj spomínané kaviarenské diskusie o gýči, o ktorých niekto tvrdí, že sú zbytočné. Estetika nie je jednovrstvová disciplína ani špekulovanie nad nezmyslami, posledných 200 rokov je veľmi naviazaná na psychológiu, biológiu či neurofyziológiu.

Hranice medzi elitným a masovým umením už padli

Čo nám prináša? Odpovede na to, čo je vznešené?

Nie. Je to debata o tom, čo sa nám páči, a najmä prečo sa nám to páči. Ako nás niečo ovplyvnilo, ako to zdôvodníme, ako si to vydiskutujeme s druhými? Vieme, že o vkuse sa nediskutuje, napriek tomu to všetci robíme a hádame sa o ňom. Trebárs niekoho presviedčame, aby si pozrel nejaký film, lebo sa nám páčil, prípadne mu povieme, aby naň nechodil, lebo je to nezmysel. Vezmime si výtvarné dielo. Estetika neanalyzuje štruktúru maľby, keďže to robí výtvarná teória, ale zaoberá sa tým, prečo tá štruktúra funguje v nejakej konkrétnej kultúre a v inej nie.

Čiže estetika dokáže povedať, prečo niekde zaberá Mozart či swing, a inde sa nepresadí?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3A2K na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3A2K na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 391
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 107
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 056
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 387
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 020
  6. Kam do tepla v januári? 1 703
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 451
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 363
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 132
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 928

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Deti sa stali rukojemníkom, rušia najlepšie triedy

Spor o najlepšie školy ukazuje, ako sa u nás narába so školstvom.

Blízko Košíc môže vzniknúť rybia farma

V bývalom teľatníku chcú chovať africké sumčeky.

Starosta Hlinka: Zmluva s firmou EEI by sa mala zrušiť

Varianty: Ukončiť hneď alebo nechať dobehnúť do roku 2022.

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

V Bratislave ubudne tretina osemročných gymnázií

V septembri zrejme neotvoria prvé ročníky viaceré osemročné gymnáziá. Najviac utrpia súkromné a cirkevné. Škola pre mimoriadne deti sa redukcii vyhla.