SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Tipos má podozrivý reklamný tender, chce rozhadzovať milióny

Štátna firma ide kúpiť reklamné a marketingové služby. Vyzerajú predražene a tender len pre vybraných.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Do súťaže za 4,76 milióna eur sa môže bez vstupu do konzorcia zapojiť len pár reklamných agentúr.

BRATISLAVA. Štátna spoločnosť Tipos, ktorá patrí pod ministerstvo financií a žije z peňazí stávkujúcich, rozbehla podozrivý tender.

Tesne pred Vianocami zverejnila, že ide cez verejnú súťaž nakupovať na obdobie dvoch rokov „reklamné a marketingové služby“ za 4,76 milióna eur bez DPH.

Zo súťažných podkladov, ktoré má SME k dispozícii, vyplýva, že za túto obrovskú sumu nechce nakupovať reklamný čas ani inzertný priestor a v niektorých prípadoch ani produkciu časti objednávaných reklamných a marketingových aktivít.

Má ísť o sumu na stratégie a plány kampaní, prieskumy, poradenstvo, analýzy, návrhy a spracovania reklamných diel či prípravu podujatí, vydávanie firemného periodika a napríklad aj prípravu top manažmentu na tlačové konferencie.

Obrat desať miliónov

Tender
Čo chcú vysúťažiť
  • reklamné a marketingové služby v predpokladanej výške 4,76 milióna eur,
  • zákazka je na dva roky,
  • v sume nie je započítaný reklamný čas a ceny za inzerciu a v niektorých prípadoch ani produkcia,
  • zadanie tendra je nastavené tak, že núti účastníkov, aby uzatvárali konzorciá,
  • od uchádzačov požaduje neobvyklú zábezpeku 200­-tisíc eur, pre ktorú účasť zvažujú aj najväčšie reklamné agentúry.

Zvláštne sú aj podmienky, za ktorých sa dá o lukratívnu zákazku uchádzať.

Záujemca musel mať v každom z rokov 2009 až 2011 obrat nad desať miliónov eur, čo malo podľa rebríčka Trend Top v reklame a marketingu len zopár agentúr.

Podmienky súťaže však pripúšťajú aj konzorcium uchádzačov.

Neobvyklý je aj zoznam pracovníkov, ktorých musí mať uchádzač k dispozícii. Ide o mix profesií z reklamy, marketingu či IT biznisu.

Najzvláštnejšou podmienkou je neobvykle vysoká finančná zábezpeka, ktorú by mali záujemcovia posielať na účet Tiposu, a to 200-­tisíc eur. Suma by mohla byť na štátnom účte niekoľko mesiacov.

Cena je za koncept

Hoci víťaza majú vyberať elektronickou aukciou podľa najnižšej ceny, kritériá výberu sú tiež podozrivé.

Posudzovať sa napríklad má výška odmeny za „kreatívny koncept veľkej reklamnej kampane“, nie za jej realizáciu.

Teoreticky je potom možné ponúknuť Tiposu kreatívny koncept za jeden cent a potom vyrobiť kampaň za milióny eur a vyhrať takto súťaž.

„Tipos sa chce asi stať najlukratívnejším klientom na trhu. Taký ročný honorár za reklamný a kreatívny servis neplatia svojim reklamným agentúram ani telekomunikační zadávatelia,“ čudoval sa bývalý spolumajiteľ jednej z najväčších slovenských agentúr a poslanec SaS Juraj Miškov.

Pýta sa, či v tomto tendri ide o hospodárne nakladanie s verejnými zdrojmi.

Tipos je bohatý

„Suma 4,76 milióna eur je naozaj nevídaná, o to viac, že ide o služby agentúry bez nákupu médií. Kedže jediný akcionár je Slovenská republika, dá sa usudzovať, že sme veľmi bohatá krajina,“ povedala šéfka reklamnej agentúry Creative Department Simona Bubánová.

Absurdné sú podľa nej aj podmienky na možnosť uchádzať sa o zákazku, napríklad zábezpeka 200-­tisíc.

„Musíte byť členom nejakej siete, čo vylučuje všetky čisto slovenske subjekty.“ Signálom „férového“ tendra je podľa Bubánovej aj jeho zverejnenie tesne pred Vianocami.

„Spoločnosť Tipos ako verejný obstarávateľ podľa zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov neposkytuje informácie o verejnej zákazke až do skončenia výberového konania. Zároveň dovtedy považujeme za nevhodné ovplyvňovať verejnú súťaž akýmikoľvek vyjadreniami,“ odpísal Tipos.

Firma má za sebou škandály

Najväčšou kauzou je spor s cyperskou spoločnosťou Lemikon.

BRATISLAVA. Miliónové obraty priťahujú škandály. Určite to platí v prípade štátnej lotériovej spoločnosti Tipos, ktorú riadia rovnako ako iné štátne firmy politickí nominanti.

Najväčším prípadom bol súdny spor s cyperskou firmou Lemikon, za ktorou stojí český podnikateľ Radovan Vítek. Za ministra financií Jána Počiatka zo Smeru Tipos s jeho vedomím uzavrel s Lemikonom tajne zmluvu o urovnaní súdneho sporu vo výške dvoch miliárd korún. Pre zmluvu bola firma v strate.

Problémy mal Tipos aj za bývalého riaditeľa Miloša Roneca z čias ministrovania Ivana Mikloša. Podľa zistení SME poslal na účet občianskeho združenia Dominiky Cibulkovej, ktoré sídli na adrese jej matky, vtedajšej poslankyne SDKÚ, 70-­tisíc eur.

Dodatky k sponzorským zmluvám vtedajší šéfovia firmy podpisovali aj po voľbách. Predstavenstvo a dozorná rada Tiposu si krátko pred voľbami odsúhlasili tantiémy v celkovej výške 510-­tisíc eur.

Problematické sú aj dary, ktoré Tipos v minulosti rozdával. Na problémy v hospodárení spoločnosti v novembri upozornil aj Najvyšší kontrolný úrad. Podľa STV lotéria platila aj združeniam, ktoré existujú menej ako rok a peniaze mohli využiť, ako chceli.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 704
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 809
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 702
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 678
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 528
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 564
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 381
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 274
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 126
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 097
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Marek Majeský.

Neprehliadnite tiež

Na západe sa orlovi kráľovskému darí, stúpol počet hniezdiacich párov

Kým v roku 2019 evidovali ochranári 25 hniezdiacich párov, vlani zaznamenali 36.

Orol kráľovský je po orliakovi morskom a orlovi skalnom tretím najväčším dravým vtákom na Slovensku.
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

V Košiciach organizujú hromadné behy, každý pritom beží sám

K experimentu sa pridali ľudia z Čiech, spod Tatier či od Žiliny.

Skupina potiahne jednotlivca, vysvetľuje Tomáš Gáll, prečo sú skupinové behy dôležité.
Medzilaborce zápasia s nárastom chorých na Covid-19.