BRATISLAVA – S predvolebnou kampaňou politických subjektov sa končí i kampaň mimovládnych organizácií. Či splnila svoj cieľ, si sociológ Jozef Majchrák z Inštitútu pre verejné otázky netrúfa hodnotiť: „Hlavne pri mobilizačných projektoch to ukáže až volebná účasť.“
Informačné projekty podľa sociológa Majchráka však svoj účel splnili. Analýza SAIA – servisného centra pre tretí sektor – hovorí, že mimovládne organizácie pripravili pred voľbami spolu 88 projektov, z toho 36 s celoslovenskou pôsobnosťou.
Občianske združenie Gemma ‘93 chcelo v projekte Druhý krok osloviť 350-tisíc voličov. Manažér Daniel Brezina hovorí, že cieľ je splnený. „Podarilo sa nám osloviť vyše 400-tisíc voličov. Pomerne veľa ľudí bolo ochotných s nami diskutovať.“ Kampaň považuje za úspešnú, čo podľa neho ukázal aj prieskum – 64 percent respondentov kampaň mimovládnych organizácií víta. Ak príde voliť 75 percent ľudí, bude Brazina úplne spokojný.
„Úloha nebola ľahká,“ tvrdí manažér kampane Rock volieb ‘02 Marek Kapusta. Verejnosť bola už na začiatku znechutená a kampaň rozporná. S výsledkom je však spokojný. „Snažili sme sa zvoliť takú stratégiu, aby sme ľudí neotravovali,“ hovorí. Cieľom bolo upozorniť na význam volieb.
Oba projekty nadväzujú na aktivity spred štyroch rokov, vtedy združené pod hlavičkou Občianskej kampane OK ‘98. Brezina terajšiu kampaň považuje za pokojnejšiu. „Agresivita ľudí bola teraz oveľa menšia. Pred štyrmi rokmi na nás párkrát zaútočili, dokonca i fyzicky,“ hovorí. Veľký záujem mali i regionálne médiá.
Aj Kapusta pripúšťa rozdiel. „Kampaň bola o konkrétnych témach – to je zásadný pokrok,“ myslí si. Ani on nezaznamenal toľko negatívnych reakcií, ako v roku 1998. Kampaň ho zároveň poučila: „Musíme aktívnejšie tlačiť na politikov aj v mimovolebnom období, lebo pred voľbami to vyzerá naozaj ako jednorazová akcia.“
Autor: joč

Beata
Balogová
