Každú dennú i nočnú hodinu nám noviny, billboardy, rozhlas a televízia prostredníctvom reklám implantujú hlboko do nášho vedomia niečo, o čo by sme inak vôbec nemali záujem. Opakovane, najmenej každú polhodinu nás cvičený, úprimne znejúci hlas z éteru presviedča, čo je najlepšie, najzdravšie, najlacnejšie.
Na naše zmysly útočia psychologické zbrane, ktoré vedomie nedokáže vždy odhaliť. Charizmatickí vodcovia, liečitelia, multilevelmarketingoví obchodníci, vodcovia siekt a politici pôsobia na nás tajným aj verejným jazykom, aby podvedome stimulovali náš vkus.
Ako je možné, že takíto ľudia dokážu ovplyvniť myslenie ľudí až natoľko, že ich doženú napríklad ku kolektívnej samovražde, urobia z bývalého priateľa najzarytejšieho nepriateľa, či prinútia nás zvoliť politika, o ktorom vieme, že nehovorí pravdu?
Tajomstvo ich úspechu má názov vymývanie mozgov.
Brainwashing.
Dá sa mu ubrániť?
Čítajte v sobotu v Magazíne SME.