Paška pomáha poslancom na vlak v čase, keď majú sedieť v parlamente

Poslanci si objednávajú lístky na vlak, ktorý odchádza v ich pracovnom čase. Parlament ich kupuje.

Takto sa poslanci minulý týždeň prihlasovali na vlak.(Zdroj: SME - MARTINA PAŽITKOVÁ)

Predsedovia poslaneckých klubov hovoria, že by sa mala roky zavedená prax prehodnotiť.

BRATISLAVA. Je štvrtok a vedľa prezenčných listín, do ktorých sa poslanci musia doobeda aj poobede zapisovať, pribudol v parlamente ďalší papier.

Ide o prihlášku na piatkový zrýchlený IC vlak z Bratislavy do Košíc.

V kolónke odchod vlaku sú dve možnosti: 13:30 a 17:30. A hoci parlament bežne rokuje v piatok do druhej, a uplynulý piatok dokonca do tretej, poslanci sa zapisujú na odchod o pol druhej.

Vlak majú zo zákona zadarmo, na IC však treba povinnú miestenku, ktorú im na základe prihlášky Národná rada zabezpečí.

Skrytá prax

História
Problémy s dochádzkou
  • V roku 2008 podpisoval Jána Slotu z SNS do prezenčných listín poslanec Rafael Rafaj. Slota vďaka tomu nebol v štatistike vykazovaný ako najviac chýbajúci poslanec. Predseda parlamentu Pavol Paška ho nepotrestal.
  • V roku 2010 sledovala Katarína Cibulková z SDKÚ tenisový turnaj svojej dcéry. Nebola v parlamente a predseda Richard Sulík jej strhol polovicu platu.
  • Viackrát počas rokovania parlamentu bol na dovolenke Ivan Mikloš z SDKÚ. Šéf poslaneckého klubu ho vždy ospravedlnil. Pavol Paška ospravedlnenie akceptoval, na dochádzke nebazíruje.

Nie je žiadnou novinkou, že poslanci odchádzajú na konci týždňa skôr, ako sa skončí rokovanie parlamentu. Nikdy to však takto okato neukazovali.

Nebolo známe ani to, že im Národná rada sama objednáva miestenku na vlak, ktorý odchádza pred koncom rokovania. V piatok si papier všimol poslanec Alojz Hlina a poslancov kritizoval.

„Takto okato provokovať by si nedovolili ani za boľševika,“ povedal.

„Je to podľa zákona a zvyklosť, ktorá bola roky,“ hovorí predsedníčka poslaneckého klubu Smeru a podpredsedníčka parlamentu Jana Laššáková.

„Kto nebol spravodajcom a nepredkladal návrh zákona, išiel domov skôr.“

Ďalší IC vlak o pol šiestej je podľa nej zrejme pre poslancov už neskorý. „Predpokladám, že tí, čo sú z Michaloviec, by už nemali ďalšie spojenie.“ Hovorí však, že by sa zvyk mal prehodnotiť.

Medzi IC jazdia ešte dva rýchliky. Ich cesta do Košíc je o 53 minút dlhšia. Nebývajú ani také pohodlné, keďže do nich miestenky netreba a často sú preplnené ľuďmi.

„Je to úplne nepotrebná a zbytočná provokácia,“ hovorí šéf klubu SaS Juraj Miškov. O objednávaní lístkov doteraz vôbec nevedel a myslí si, že nikto z SaS ho nevyužíva, lebo majú autá.

„Viem si predstaviť, že to ľudí dráždi a zrejme sa o tom bude hovoriť na grémiu,“ povedala aj šéfka klubu SDKÚ Lucia Žitňanská.

Poslancov museli brzdiť

V roku 2005 prijali železnice pre poslancov špeciálne opatrenie.

Potom, čo sa ukázalo, že niektorí si na jeden poslanecký preukaz objednali viacero miesteniek a často do vlaku nakoniec ani nenastúpili, museli zamestnancom pri pokladni prikázať, aby na jeden preukaz vydali iba jednu miestenku.

Hlinu skoré odchody rozčúlili, lebo v piatok poobede nebol parlament schopný rokovať pre chýbajúcich spravodajcov. Tí však neboli prihlásení na vlak. Išlo o poslancov opozície.

„Na tlačovkách vyhlasujú, ako budú o všetkom diskutovať, a nakoniec sa do rozpravy k potravinárskemu zákonu prihlásili dvaja ľudia,“ hovorí Laššáková.

Kluby majú zvyk, že každý poslanec sleduje zákon, ktorému rozumie. Ostatní tam vtedy byť nemusia. Povinná účasť je na hlasovaní, ktoré býva každý deň o jedenástej a sedemnástej.

Vo štvrtok večer Pavol Paška oznámil, že v piatok sa nehlasuje, čo bol pre viacerých signál na odchod domov.


Hlina: Je to arogancia s požehnaním vedenia

Objednávkový lístok na vlak si pri prezenčných listinách všimol ALOJZ HLINA. Poslancom prístup vytkol už v piatok. Cez víkend napísal blog, že je to megadrzosť.

Doteraz ste o takejto praxi nevedeli?

„Prvýkrát som to videl až tento piatok. Všetci vieme, že poslanci na skorší vlak chodievajú, aj chodiť budú. Ale to, že to tam niekto aj s požehnaním Národnej rady takto verejne položí, je nenáležité a arogantné.“

Štefanovi Kuffovi sa nepáči, že poslanci na seba vzájomne útočia.

„Viacerí poslanci nie celkom rozumejú svojej misii, čím nechcem povedať, že je to aj Kuffov prípad. 90 percent z nich si myslí, že ich úlohou je tam byť aj nabudúce, ale ja s nimi bandu biť nebudem.“

Kuffa sedel v pléne už o deviatej ráno a nepáči sa mu, že sa kritizujú len tí, čo odišli skôr.

„Áno, je pravda, že on tam býva zodpovedne. Z úcty k ľuďom by sme si však mali na to dávať pozor. Viete si predstaviť, že by si v niektorom závode zamestnanci objednávali miestenky na vlak so skorším odchodom, ako je čas, keď im končí zmena?“

Poslanci sa často bránia, že nemôžu byť prirovnávaní k obyčajným ľuďom, ktorí musia byť v práci určitý čas, a že pracujú, aj keď nie sú v parlamente.

„Život je ťažký a netvrdím, že úlohou poslanca je tam stále sedieť. Ale určite ma nikto neprinúti skonštatovať, že úlohou poslanca je tam nesedieť. Veľa poslancov toto zadanie spĺňa dokonale.“

Aké iné riešenie by ste odporučili?

„Nechám to na zvážení každého jedného poslanca, ja im do svedomia nevidím. Ale príde mi voči ľuďom chrapúnske položiť objednávkovú listinu na lístky hneď vedľa prezenčiek. Dovtedy sa chodí s krčahom po vodu, kým sa nerozbije, a to, čo sa stalo v piatok, to bol nonsens. V parlamente nemal ani kto zákony predkladať a neviem, či si niečo také Národná rada pamätá.“

Kuffa: Poslanci by si nemali kopať do zadku

Vlakom o pol druhej cestoval aj poslanec OĽaNO ŠTEFAN KUFFA. Išiel do Kežmarku.

Prečo ste odišli skôr ako parlament dorokoval?

„V parlamente nejde len o to, kedy odídete, ale aj kedy prídete a koľko času tam strávite. V piatok ráno som tam bol z opozície sám. Nemám si čo vyčítať. Strávim tam toľko času, že mám veľakrát mozole na zadku.“

Keby ste išli na vlak o pol šiestej, bolo by to neskoro?

„Tak som doma o pol jedenástej. Julo Brocka s humorom povedal, že na vine je minister dopravy Počiatek, lebo zle nastavil grafikon. Poslancom Národnej rady som vo dne v noci, aj vtedy, keď spím. Ľuďom som stále k dispozícii. Nikomu som nepovedal nie a nemám pracovno–právny vzťah.“

Ako často vlak využívate?

„Možno trikrát som to využil. Niekedy sa nedostanem domov aj dva týždne.“

Verejnosť takéto maniere asi nevníma pozitívne.

„Veď práve preto sa to vyťahuje. Mne sa nepáči, že poslanci sami sebe kopú do zadku. Ktorá stavovská organizácia toto robí? Ja sa naozaj nemám za čo hanbiť. Samotný Dodo Hlina, ktorý to kritizuje, tam nie je v kuse. A podľa mňa nebol problém v tom, že poslanci išli v piatok domov, ale v tom, že išli vo štvrtok večer potom, čo predseda parlamentu povedal, že sa v piatok nebude hlasovať. Dal im priepustku.“

Kto odišiel už vo štvrtok?

„Nebudem to hovoriť, ja som ich nepočítal. Len som videl, ako málo nás ráno bolo. Boli tam poslanci, čo prišli na obed a zostali dve hodiny. Oni vykázali lepší výkon? Sú to hlúposti, existujú aj vážnejšie témy.“

Žitňanská kolegom z SDKÚ dohovorí

BRATISLAVA. Parlament v piatok skončil už asi o pol tretej – o pol hodinu skôr, ako bolo plánované. Dôvodom bolo, že v pléne neboli ani poslanci, ktorých zákony prišli na rad – trojica z SDKÚ Pavol Frešo, Ľudovít Kaník a Viliam Novotný. Prerokovávať sa mala ich novela exekučného poriadku.

Frešo bol na služobnej ceste v Bruseli, ostatní chýbali.

Podľa predsedníčky poslaneckého klubu Lucie Žitňanskej by sa to nemalo stávať a bude o tom s nimi hovoriť. „Keď má prísť na rad ich bod, tak si to musia zariadiť tak, aby tam boli.“

Kaník to tak dramaticky nevidí. Tvrdí, že v parlamente nebol úmyselne, aby sa jeho zákon neprerokovával v čase, keď tam nesedia poslanci a nebola by o ňom žiadna diskusia.

„Piatkové popoludnie je veľmi nevhodný termín, aj toto patrí k parlamentnej práci,“ dodal s tým, že z parlamentu odišiel skôr.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 469
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 426
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 850
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 207
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 491
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 406
  7. Kam do tepla v januári? 1 951
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 775
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 560
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 931

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trumpovi neveria, že nie je rasista.

Neprehliadnite tiež

Vo Vysokých Tatrách hrozia lavíny

Na horách vládne zamračené hmlisté počasie a na mnohých miestach sneží.

Poslanci by mali v tomto roku stráviť v pléne 82 dní

Počet dní sa môže zmeniť podľa toho, ako dlho budú schôdze trvať. Tiež môžu pribudnúť mimoriadne zasadnutia.

Ľudia z jednej ulice v Lučenci sa v daždi hanbia chodiť do mesta (+ FOTO)

Gondová: Vraj si máme na konci ulice postaviť skrinky s prezúvkami.

Rekonštrukcia mosta v Martine na Ľadovni stála tisíce eur, no aj tak sa nevydarila

Mesto nedostatky viackrát reklamovalo, no zhotoviteľ ich nechce uznať. Spor zrejme skončí na súde.