SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Štát vozí špeciálmi súkromné kluby, Kaliňák tají za koľko

Náklady na lety súkromných klubov stáli desaťtisíce. Či ich kluby naozaj platili, však nie je možné overiť.

Vládny špeciál niekedy vozí aj športovcov.Vládny špeciál niekedy vozí aj športovcov. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Ministerstvo vnútra tvrdí, že za prenájom lietadiel pýta toľko, koľko stojí ich prevádzka. Doklady ukázať nechcú.

BRATISLAVA. Okrem politikov sú na palube vládnych špeciálov najčastejšími pasažiermi futbalisti a hokejisti.

Na žiadosť denníka SME sprístupnilo ministerstvo vnútra prehľad užívateľov, ktorí si lietadlá prenajímali.

Za posledných päť rokov sa tam okrem futbalového a hokejového zväzu objavujú ŠK Slovan, HC Slovan, Artmedia Petržalka a MŠK Žilina. Ide o kluby, ktoré hrali európske pohárové súťaže.

Prenájmy niektorého zo štvorice vládnych špeciálov súkromným športovým klubom sú bežnou záležitosťou, tvrdil minister vnútra Robert Kaliňák, keď pred týždňom vysvetľoval, prečo HC Slovan lieta na záverečné zápasy KHL vládnym špeciálom Tu­-154M.

Špeciály poskytli za posledných desať rokov najmenej 78­-krát. Koľko presne štát dostal, nie je jasné.

Ministerstvo tvrdí, že si nechali preplatiť náklady, faktúry však nezverejní.

Náklady ministerstva na lety neboli malé. Ruské lietadlá Tu­-154M a Jak-­40 majú totiž oveľa vyššie prevádzkové náklady ako porovnateľné lietadlá západnej produkcie.

Ministerstvo odpísalo, že len priame náklady na lety – teda palivo, špeciálne kvapaliny, navigačné, približovacie, letiskové poplatky a platy, diéty či ubytovanie pre posádku za roky 2011 až 2012 boli viac ako 360-­tisíc eur.

spec.jpg

Tam a späť za 60-­tisíc

Najdrahšia cesta z týchto čias – let ŠK Slovana do kazašského Kostanaja – stála štát 59 973 eur. Najlacnejší bol let pre hokejový zväz do Jaroslavľa za 36 995 eur.

Na rozdiel od komečných aeroliniek si ministerstvo neúčtuje maržu ani náklady za opotrebovanie miliónových strojov.

Ako rozpočtová organizácia môžu vraj zo zákona „iba prefakturovať užívateľom priame náklady, ktoré vznikli výkonom tejto leteckej činnosti“.

Ministerstvo píše, že na letoch nezarába, len znižuje náklady na udržiavanie posádok, pretože náklady na tieto lety preplatia užívatelia.

Viaceré kluby, ktoré lietali štátnym strojom, patria podnikateľom spájaným so Smerom – futbalový Slovan Ivanovi Kmotríkovi, hokejový Slovan Jurajovi Širokému.

Kmotríkovi patrila aj Artmedia Petržalka a stroj si zrejme pre futbalistov z Ružomberka prenajala firma Eco­Fin podnikateľa Milana Fiľa.

Faktúry neukážu

Či kluby zaplatili totožné sumy, ako boli náklady na lety, ministerstvo SME nedovolilo overiť.

„Vystavované faktúry užívateľom nie sme povinní zverejňovať a ak nejde o užívateľa, závislého od rozpočtových prostriedkov, bude na zverejnenie vystavovaných faktúr potrebný súhlas užívateľa.“

„Sme súkromná obchodná spoločnosť, nevidím najmenší dôvod vám poskytovať faktúry,“ odpísal marketingový šéf HC Slovan Milan Vajda.

Faktúry vraj uhradili a pre lety špeciálom sa rozhodli po zvážení niekoľkých cenových ponúk ako pre „v danom momente najoptimálnejšie“.

Futbalový Slovan, ktorý lietal z klubov najčastejšie, na otázky o letoch neodpovedal.

Právnik Transparency International Pavel Nechala súhlasí, že ministerstvo nie je povinné takéto faktúry zverejňovať. Malo by ich však na požiadanie ukázať. „Neexistuje dôvod, prečo by ich nemalo sprístupniť.“

„Ak sú zahraničné turnaje, ktoré sú väčšinou v predsúťažnom období, cestujeme autobusom. Ak je možnosť letieť, tak komerčnými chartrovými linkami,“ odpísal na otázky o spôsobe dopravy generálny manažér HC Košice Juraj Bakoš. Podľa Bakoša, keď museli, kupovali si aj letenky na bežné linky.

Futbalový zväz lieta inak

Do roku 2009 si od štátu na lety reprezentantov prenajímal špeciál aj Slovenský futbalový zväz. Odvtedy služby vládneho Tu­-154M nevyužili ani raz.

„Zatiaľ sme si špeciál neprenajímali a ani to neplánujeme,“ povedal šéf zväzu Ján Kováčik, ktorý ho vedie od roku 2010.

Vraví, že dôvod zastavenia letov vládnym strojom nepozná. „Všetky cestovné služby – hotely, lietadlo – nám zabezpečuje cestovná kancelária Mars Travel.“

Český vládny špeciál Airbus A­319 neprenajímajú, napísalo SME české ministerstvo obrany, ktoré ho prevádzkuje.

„Priamy komerčný prenájom nie je možný.“ V niektorých prípadoch pre iné subjekty lietajú na základe rozhodnutia vlády.

„Ide napríklad o špeciálne lety na prepravu lekárskych tímov či športovej reprezentácie.“

Antošík: Asi stál najmenej

Spolumajiteľ MŠK Žilina JOZEF ANTOŠÍK si špeciál prenajímal a faktúry nemá problém ukázať.

Váš klub si špeciál prenajímal v rokoch 2007 až 2009. Prečo ste si ho vybrali?

„Pretože to boli väčšinou destinácie, kam sa normálne pre termíny nedá lietať. Európske súťaže sa väčšinou hrávajú v stredu či vo štvrtok. Potom sa cez víkend hrá liga, takže sme sa potrebovali vrátiť hneď po zápase. Preto volíme chartery, a nie klasické linky. Navyše sme zo Žiliny, takže si nejaký čas vyžiadajú aj presuny do Bratislavy či Viedne.“

Ako si vyberáte, s kým poletíte?

„Vždy si necháme poslať viac ponúk a vyberieme tú, ktorá je ekonomicky najvýhodnejšia.“

A vyšiel vám niekedy najlacnejšie špeciál?

„Mám na to ľudí, ale predpokladám, že keď sme si vybrali špeciál, asi bol v tom čase cenovo najvýhodnejší.“

Zrejme ste nikdy nezisťovali, či špeciál prenajímajú za komerčnú cenu, alebo za zvýhodnenú – napríklad len za náklady.

„Nie. To nás nezaujíma. Ale pri výbere charterov je tu ešte často otázka časového stresu a aj toho, že často nejde o jednoduché destinácie, do ktorých nechce každý lietať a veľa možností nie je.“

Ministerstvo nám nechce ukázať faktúry.

„Nemám problém vám ich ukázať.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 782
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 057
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 449
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 265
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 609
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 515
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 304
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 325
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 677
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Kde sa dať otestovať na Covid-19? Pozrite si zoznam odberných miest na Slovensku.

Chaos, rady a málo miest. Košickí starostovia sa obávajú fiaska

Mali šesť dní na prípravu testovania: Dali sme bokom zdravý rozum.

Starostovia robia napriek kritike k okolnostiam všetko pre to, aby testovanie zvládli.
Lokalita Lapanč medzi Veľkým Šarišom a Prešovom. V diaľke vidieť stavbu R4 i Šarišský hrad.

Veterinári budú môcť počas testovania robiť vizuálnu kontrolu odobratej vzorky

Podmienkou je dôkladne si pozrieť inštruktážne video.

Ilustračné foto.