Štát vozí špeciálmi súkromné kluby, Kaliňák tají za koľko

Náklady na lety súkromných klubov stáli desaťtisíce. Či ich kluby naozaj platili, však nie je možné overiť.

Vládny špeciál niekedy vozí aj športovcov.(Zdroj: ARCHÍV SME)

Ministerstvo vnútra tvrdí, že za prenájom lietadiel pýta toľko, koľko stojí ich prevádzka. Doklady ukázať nechcú.

BRATISLAVA. Okrem politikov sú na palube vládnych špeciálov najčastejšími pasažiermi futbalisti a hokejisti.

Na žiadosť denníka SME sprístupnilo ministerstvo vnútra prehľad užívateľov, ktorí si lietadlá prenajímali.

Za posledných päť rokov sa tam okrem futbalového a hokejového zväzu objavujú ŠK Slovan, HC Slovan, Artmedia Petržalka a MŠK Žilina. Ide o kluby, ktoré hrali európske pohárové súťaže.

Prenájmy niektorého zo štvorice vládnych špeciálov súkromným športovým klubom sú bežnou záležitosťou, tvrdil minister vnútra Robert Kaliňák, keď pred týždňom vysvetľoval, prečo HC Slovan lieta na záverečné zápasy KHL vládnym špeciálom Tu­-154M.

Špeciály poskytli za posledných desať rokov najmenej 78­-krát. Koľko presne štát dostal, nie je jasné.

Ministerstvo tvrdí, že si nechali preplatiť náklady, faktúry však nezverejní.

Náklady ministerstva na lety neboli malé. Ruské lietadlá Tu­-154M a Jak-­40 majú totiž oveľa vyššie prevádzkové náklady ako porovnateľné lietadlá západnej produkcie.

Ministerstvo odpísalo, že len priame náklady na lety – teda palivo, špeciálne kvapaliny, navigačné, približovacie, letiskové poplatky a platy, diéty či ubytovanie pre posádku za roky 2011 až 2012 boli viac ako 360-­tisíc eur.

spec.jpg

Tam a späť za 60-­tisíc

Najdrahšia cesta z týchto čias – let ŠK Slovana do kazašského Kostanaja – stála štát 59 973 eur. Najlacnejší bol let pre hokejový zväz do Jaroslavľa za 36 995 eur.

Na rozdiel od komečných aeroliniek si ministerstvo neúčtuje maržu ani náklady za opotrebovanie miliónových strojov.

Ako rozpočtová organizácia môžu vraj zo zákona „iba prefakturovať užívateľom priame náklady, ktoré vznikli výkonom tejto leteckej činnosti“.

Ministerstvo píše, že na letoch nezarába, len znižuje náklady na udržiavanie posádok, pretože náklady na tieto lety preplatia užívatelia.

Viaceré kluby, ktoré lietali štátnym strojom, patria podnikateľom spájaným so Smerom – futbalový Slovan Ivanovi Kmotríkovi, hokejový Slovan Jurajovi Širokému.

Kmotríkovi patrila aj Artmedia Petržalka a stroj si zrejme pre futbalistov z Ružomberka prenajala firma Eco­Fin podnikateľa Milana Fiľa.

Faktúry neukážu

Či kluby zaplatili totožné sumy, ako boli náklady na lety, ministerstvo SME nedovolilo overiť.

„Vystavované faktúry užívateľom nie sme povinní zverejňovať a ak nejde o užívateľa, závislého od rozpočtových prostriedkov, bude na zverejnenie vystavovaných faktúr potrebný súhlas užívateľa.“

„Sme súkromná obchodná spoločnosť, nevidím najmenší dôvod vám poskytovať faktúry,“ odpísal marketingový šéf HC Slovan Milan Vajda.

Faktúry vraj uhradili a pre lety špeciálom sa rozhodli po zvážení niekoľkých cenových ponúk ako pre „v danom momente najoptimálnejšie“.

Futbalový Slovan, ktorý lietal z klubov najčastejšie, na otázky o letoch neodpovedal.

Právnik Transparency International Pavel Nechala súhlasí, že ministerstvo nie je povinné takéto faktúry zverejňovať. Malo by ich však na požiadanie ukázať. „Neexistuje dôvod, prečo by ich nemalo sprístupniť.“

„Ak sú zahraničné turnaje, ktoré sú väčšinou v predsúťažnom období, cestujeme autobusom. Ak je možnosť letieť, tak komerčnými chartrovými linkami,“ odpísal na otázky o spôsobe dopravy generálny manažér HC Košice Juraj Bakoš. Podľa Bakoša, keď museli, kupovali si aj letenky na bežné linky.

Futbalový zväz lieta inak

Do roku 2009 si od štátu na lety reprezentantov prenajímal špeciál aj Slovenský futbalový zväz. Odvtedy služby vládneho Tu­-154M nevyužili ani raz.

„Zatiaľ sme si špeciál neprenajímali a ani to neplánujeme,“ povedal šéf zväzu Ján Kováčik, ktorý ho vedie od roku 2010.

Vraví, že dôvod zastavenia letov vládnym strojom nepozná. „Všetky cestovné služby – hotely, lietadlo – nám zabezpečuje cestovná kancelária Mars Travel.“

Český vládny špeciál Airbus A­319 neprenajímajú, napísalo SME české ministerstvo obrany, ktoré ho prevádzkuje.

„Priamy komerčný prenájom nie je možný.“ V niektorých prípadoch pre iné subjekty lietajú na základe rozhodnutia vlády.

„Ide napríklad o špeciálne lety na prepravu lekárskych tímov či športovej reprezentácie.“

Antošík: Asi stál najmenej

Spolumajiteľ MŠK Žilina JOZEF ANTOŠÍK si špeciál prenajímal a faktúry nemá problém ukázať.

Váš klub si špeciál prenajímal v rokoch 2007 až 2009. Prečo ste si ho vybrali?

„Pretože to boli väčšinou destinácie, kam sa normálne pre termíny nedá lietať. Európske súťaže sa väčšinou hrávajú v stredu či vo štvrtok. Potom sa cez víkend hrá liga, takže sme sa potrebovali vrátiť hneď po zápase. Preto volíme chartery, a nie klasické linky. Navyše sme zo Žiliny, takže si nejaký čas vyžiadajú aj presuny do Bratislavy či Viedne.“

Ako si vyberáte, s kým poletíte?

„Vždy si necháme poslať viac ponúk a vyberieme tú, ktorá je ekonomicky najvýhodnejšia.“

A vyšiel vám niekedy najlacnejšie špeciál?

„Mám na to ľudí, ale predpokladám, že keď sme si vybrali špeciál, asi bol v tom čase cenovo najvýhodnejší.“

Zrejme ste nikdy nezisťovali, či špeciál prenajímajú za komerčnú cenu, alebo za zvýhodnenú – napríklad len za náklady.

„Nie. To nás nezaujíma. Ale pri výbere charterov je tu ešte často otázka časového stresu a aj toho, že často nejde o jednoduché destinácie, do ktorých nechce každý lietať a veľa možností nie je.“

Ministerstvo nám nechce ukázať faktúry.

„Nemám problém vám ich ukázať.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. GoPass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  9. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  10. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 864
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 516
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 417
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 217
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 325
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 934
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 337
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 200
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 897
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 008

Hlavné správy zo Sme.sk

Dnes píše Matúš Ritomský

Dnes už vieme, že kto nemá zbrojný pas, nie je skutočný Slovan

Maska pacifizmu padla.

SPIŠ KORZÁR

Tatry zasiahla povodeň, viaceré chodníky uzavreli

V severných dolinách Tatier platia obmedzenia.

Neprehliadnite tiež

Lajčák svoje priority pri OSN naplnil, vystrieda ho Ekvádorčanka Espinosová

Minister zahraničia verí, že zanechal dobrý dojem.

Slovenské školstvo strácalo čas 25 rokov, upozornil Gröhling

Terajšie vládne strany šéfovali školstvu spolu takmer 15 rokov od roku 1993.

Samosprávy potrebujú viac informácií o cezhraničnej spolupráci

Celkovo 55,6 percenta štatutárov miest a obcí uviedlo, že informácie si vyhľadávajú sami.

Novela cestného zákona postupuje do fázy pripomienkovania

Novela sa najviac zameriava na bezpečnosť chodcov na priechodoch.