BRATISLAVA. Bojovať proti pitiu mladých chce nezaradený poslanec Alojz Hlina.
V novele zákona o vysielaní a retransmisii navrhuje rozšíriť zákaz vysielania reklamy na alkoholické nápoje okrem piva a vína na čas od 6:00 do 24:00, v súčasnosti je reklama na alkohol zakázaná od 6:00 do 22:00.
„Väčšina krajín vykazuje nárast v nadmernom pití u chlapcov a skoro všetky krajiny to vykazujú u dievčat. Tu svoje závažné miesto zohráva reklama.
Podľa viacerých prieskumov má reklama najväčší vplyv na deti a mladých ľudí. Podľa niektorých prieskumov školáci, ktorí sú vystavení reklamám na alkoholické nápoje, pijú o 50 percent častejšie ako ich vrstovníci, ktorí sa s takouto reklamou nestretávajú,“ argumentuje Hlina.
Pripomína, že pre deti a mládež je alkohol osobitne nebezpečný, pretože postihuje ich ešte sa vyvíjajúci organizmus.
„Marketing má veľmi veľký vplyv na mladých ľudí. Povzbudzuje ich v pití alkoholu, a pokiaľ už pijú, tak ich povzbudzuje aby pili ešte viac,“ tvrdí o reklame na alkohol švédska socialistická europoslankyňa Anna Hedhová.
Vo Francúzsku, Nórsku, Švédsku a vo Veľkej Británii platí vo verejnoprávnych médiách úplný zákaz reklamy na alkohol vrátane piva v televízii. V Írsku, Lotyšsku, Poľsku, Slovinsku, Španielsku a Rakúsku je úplný zákaz reklamy na liehoviny a v ďalších krajinách ako Bulharsko, Estónsko, Fínsko, Taliansko, Maďarsko, Litva, Malta, Holandsko, Portugalsko, Rumunsko a Belgicko majú zákaz reklamy na liehoviny v televízii v stanovenom čase, podobne ako na Slovensku.
Vo zvyšných šiestich krajinách Európskej únie nie sú prijaté žiadne reštrikcie ohľadom reklamy alkoholických nápojov v televízii.
Poslanci Hlinov návrh prerokujú na marcovej schôdzi Národnej rady SR.