
FOTO SME –ĽUBOŠ PILC
Jedna zo strán, ktorá prežíva sklamanie je Smer. Ficovu stranu oponenti často spájali s kontroverznými podnikateľskými skupinami, politici dokonca hovorievali, že jej kampaň je financovaná aj niektorými ľuďmi blízkymi HZDS a Smer im mal všetko splatiť ako neskoršia vládna strana buď zákazkami, alebo inými aktivitami. „Teraz budete všetci prekvapení, že všetko, čo sa týka financovania Smeru, boli nezmysly. My splatíme 10-miliónovú pôžičku, ktorú máme, a sme absolútne čistí,“ povedal manažér Smeru Fedor Flašík (na fotografii). Podobné úvahy odmieta aj predseda strany Robert Fico. Na otázku, z čoho splatí nákladnú volebnú kampaň, keď nebude vo vláde, odpovedal: „Vy si vážne myslíte, že my sme robili volebnú kampaň na sekeru? Že teraz pôjdeme do vlády, niečo ukradneme a zaplatíme? Všetko je zaplatené, môžete byť pokojní.“
Fico aj včera hovoril, že Smer je dôležitý pre stabilitu novej vlády. No ak bude vo vláde Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš, odmieta do nej ísť. Prízvukuje však, že hovorí za seba, dnes by malo hovoriť o ďalšom pôsobení predsedníctvo strany. Tesne pred voľbami Smer na billboardoch vyzýval ľudí, aby išli voliť Fica za premiéra. Fico mesiac si dal pred voľbami päť záväzkov a hovoril, že ak ich ako premiér nesplní, odstúpi. Smer bol podľa preferencií pasovaný za hlavného favorita,
Fico mal podľa posledných predvolebných prieskumov verejnej mienky post predsedu vlády takmer istý. Nakoniec získal 13,46 percenta hlasov a skončil až tretí. „Volebný výsledok sa v tejto klíme zdá ako slabý a zlý, ale treba si uvedomiť, že Smer začínal okrem jedného lídra s neznámymi ľuďmi, na nule. Získal skoro 13,5 percenta. To sa nepodarilo ani jednej začínajúcej strane v novodobých dejinách slovenskej politiky. Uvidíme, číslo 5 ešte stále žije, ešte stále môžeme byť nejakým spôsobom súčasťou alebo stabilizujúcim prvkom vládnej koalície,“ povedal Flašík, ktorý viedol volebnú kampaň strany.
Podľa neho nebola kampaň prepálená, ani jej nechýbala koncovka. „Robili sme 80 dní okolo Slovenska, stretávali sme sa s voličmi. Zrejme je slovenský volič viac konzervatívny. Možno sme mali urobiť inak to alebo to. Ale ide o detaily, ktoré nevieme dnes analyzovať, či by priniesli pol percenta alebo tri percentá. Nemali sme bombastickejšiu kampaň ako SDKÚ, alebo ANO. Tie kampane boli na jednej úrovni, čo sa týka ekonomickej aj vizuálnej stránky. Mňa teší, že sme oslovili prvovoličov a tú skupinu mladých určite nesklameme,“ tvrdí Flašík. Hovorí, že Smer ak nie zrušil, tak prinajmenšom výrazne prispel k zrušeniu monopolu HZDS. „Možno sme sa príliš na to sústredili, lebo sme si uvedomovali, že by nebolo vhodné, aby HZDS znova získalo veľa percent.“ (rf)