o tom, ako postupovať po technickej stránke, ak majú mať šancu zostaviť vládu úspešnú i úspornú. Sú to zároveň návrhy, v ktorých je zhoda nevyhnutná už pri zostavovaní koalície.
V prvom rade treba zachovať a spresniť doterajšiu prax, podľa ktorej súčasťou koaličnej zmluvy je politický program koalície a ten slúži ako záväzný základ na prípravu programového vyhlásenia vlády. Inými slovami, diskusia o vládnutí sa odvíja nielen od toho, kto dostane aké posty, ale čo chce nová koalícia spolu dosiahnuť. Zatiaľ sa zdá, že stredovo-pravá štvorica aj Smer mienia zachovať prax a začať od programu.
Zároveň však možno odporúčať, aby strany počas koaličných rozhovorov spájali otázku obsadenia ministerského kresla s otázkou zásadného smerovania vládnutia v tejto oblasti.
Napríklad v Holandsku rokovania o koaličnej zmluve, ktorá obsahuje aj politický program, už prebiehajú priamo za účasti potenciálnych ministrov vybraných lídrami strán. Ťažko si predstaviť, ako niekto iný ako Rudolf Zajac (ANO) realizuje jeho reformné návrhy v zdravotníctve a rovnako ťažko si predstaviť, ako Zajac uskutočňuje agendu iných strán.
Tretím odporúčaním je dohodnúť sa už teraz na štíhlejšej vláde. Súčasťou koaličnej zmluvy preto musí byť počet členov vlády, a to, ako sa vláda bude zoštíhľovať. Z piatich strán, ktoré prichádzajú pri zostavovaní vlády do úvahy, iba SMK nevyjadrila jasne svoj postoj. Ostatné strany dali konkrétne záväzky, ktoré sú si veľmi blízke. Nemal by preto byť problém sa rýchlo zhodnúť na vláde s maximálne 15 členmi. Zároveň treba určiť dočasné zastupovanie ministerstiev do zmeny kompetenčného zákona. Pri inom postupe je pravdepodobnosť úspešného zníženia počtu ministerstiev a členov vlády minimálna.
Posledným technickým návrhom, ktorý by sa mal riešiť už v rámci prípravy koaličnej zmluvy, je zmena systému štátnych tajomníkov. Počas uplynulých volebných období sa ukázal ako nefunkčný systém vzájomnej koaličnej kontroly, kde štátni tajomníci sú z iných strán ako ministri. Minister vie izolovať štátneho tajomníka od informačných tokov a rozhodovania. Štátni tajomníci sa navyše ocitajú v situáciách, keď sa musia rozhodnúť medzi vernosťou sebe/svojej strane a lojalitou voči ministrovi. Päť potenciálnych vládnych strán sa už vyjadrilo, že navrhujú systém štátnych tajomníkov zmeniť - buď ich nahradiť námestníkmi ministra, alebo aspoň zabezpečiť väčšie právomoci ministra nad štátnym tajomníkom tým, že budú z jednej strany.
Najbližšie týždne predstavujú jedinečnú príležitosť zostaviť vládu, ktorá bude nielen symbolicky úsporná, ale najmä v štruktúre postavená tak, aby dosiahla úspech a akcieschopnosť. Nič nemôže nahradiť schopnosti politikov a ich vôľu sa dohodnúť, technická stránka vládnutia im však môže výrazne pomôcť alebo naopak uškodiť.
Autor: MIROSLAV BEBLAVÝ(Autor spolupracoval na projekte Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť „Úspešná a úsporná vláda“)

Beata
Balogová
