Národný cyklokoordinátor dozrie na cyklotrasy. Bude mať aj tím

Nekoncepčný rozvoj cyklodopravy má usmerniť nový úradník.

Odvážlivci na krehkých strojoch v prúde áut.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

K stovkám dopravných úradníkov má pribudnúť desať špecialistov na cyklodopravu.

BRATISLAVA. Viac ako štvrtinu všetkých presunov v mestách absolvujú Holanďania na bicykloch. Ako často bicyklujú obyvatelia Slovenska, nikto netuší.

Naše úrady nevedia ani to, koľko kilometrov cyklotrás v mestách máme.

Zmeniť by to mala nová Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, ktorú by mal do praxe zavádzať národný cyklokoordinátor s desaťčlenným tímom.

Do roku 2020 by v slovenských mestách malo pribudnúť tisíc kilometrov trás na bicyklovanie. Národnú stratégiu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky plánuje ministerstvo dopravy predložiť vláde v apríli.

Až tretina všetkých jázd autom je podľa ministerstva kratšia ako tri kilometre a bicyklom by sa najmä v mestách dali prejsť rýchlejšie.

Chýbajú najmä v mestách

Trasy
Na bicykel
  • na Slovensku je oficiálne 530 cyklotrás s dĺžkou 10­-tisíc kilometrov,
  • najviac ich je v žilinskej (2200 km) a banskobystrickej župe (2140 km),
  • pre cestné bicykle je vhodných 47 % cyklotrás, pre horské bicykle 53 %

Zdroj: Národná stratégia cyklodopravy

Slovensko má síce oficiálne až 10-tisíc kilometrov cyklotrás, no veľká časť z nich vedie po bežných cestných ťahoch a trasy v mestách z toho tvoria len zlomok. Dnes nevieme ani to aký.

Výskumný ústav dopravný vlani oslovil všetkých 138 miest, no odpovedalo len 67, v ktorých narátali necelých 150 kilometrov.

Práve od rozvoja cyklistickej dopravy si pritom ministerstvo sľubuje výrazné dopravné, ekologické aj zdravotné prínosy.

Na rozvoj cyklistickej infraštruktúry má ísť preto podľa stratégie len v rokoch 2014 až 2016 vyše 45 miliónov eur.

Prevažná väčšina z nich má ísť z eurofondov, menšiu časť by dal štát, župy a obce.

Využívať eurofondy na tento účel sa snažia samosprávne kraje už dnes, ich možnosti sú však pri súčasnom nastavení operačných programov obmedzené.

„Dôležité bude, ako sa nastaví čerpanie eurofondov na najbližšie obdobie, štát by nám mal pomôcť aj úpravou legislatívy, ktorá rozvoj cyklotrás často brzdí,“ hovorí Vladimír Laššák z banskobystrickej župy.

Hlavný bicyklista

Dohliadať na projekt by mal národný cyklokoordinátor s desaťčlenným tímom za 262-­tisíc eur ročne.

„Opatrenia sa dotýkajú viacerých rezortov, samospráv a rôznych občianskych združení, preto je nutné od začiatku koordinovať činnosti všetkých subjektov,“ vysvetľuje hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Dnes sa o sieť cyklotrás stará až 74 rôznych subjektov.

Kóňa tvrdí, že nejde o nový úrad, lebo cyklokoordinátormi by mali byť doterajší zamestnanci ministerstva a žúp.

Stratégiu to však môže premeniť na byrokratické plánovanie od stola, obávajú sa cyklisti. „Je dôležité, aby to neboli opäť len úradníci, ale ľudia, ktorí sa v regióne cyklodoprave venujú a majú v problematike aj rozhľad zo sveta,“ hovorí Daniel Ďuriš zo združenia cyklokoalícia.

Dobrým príkladom sú podľa neho Spojené štáty, kde si dopravný inžinier musí prejsť na bicykli trasu, ktorú zakresľuje.

„U nás máme naopak zdokumentovaný prípad, ako si inžinier prechádza budúcu cyklotrasu autom.“

Ministerstvo tvrdí, že špekulovať o personálnom obsadení cyklokoordinátorov je predčasné.

„Národnú stratégiu musí najskôr odobriť vláda,“ upozorňuje Kóňa.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 237
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 463
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 162
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 078
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 421
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 283
  7. Kam do tepla v januári? 2 294
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 000
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 162

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Košickí policajti na diaľnici pri Poprade havarovali

Zrazili sa s cestárskym pluhom, jeden skončil v nemocnici.

Anketa: Ako Kaliňák pomohol Rómom?

Minister vnútra Robert Kaliňák ohlásil ďalšiu rómsku reformu. Odborníci odpovedajú, ako si počínal s rómskou problematikou

Kaliňák chcel „robiť poriadok v osadách“, no zatiaľ v nich robí len marketing

Rómska reforma, ktorú nedávno ohlásil minister vnútra, je už niekoľkou v poradí počas jeho desaťročného ministrovania. Odborníkom chýbajú výsledky.

Podľa štátu si príroda sama s prasacím morom neporadí

V čase, keď sa pri slovenských hraniciach objavil africký mor prasiat, zaznamenali aj premnoženie diviakov, ktoré ho prenášajú.