Minister školstva chce prilákať žiakov na odbory, kde je vyššia nezamestnanosť absolventov ako medzi gymnazistami.
BRATISLAVA. Ak sa vyučíte za podlahára, je viac ako 60-percentná pravdepodobnosť, že si nenájdete prácu.
Ešte horšie sú na tom klampiari, v ich odbore bola miera absolventskej nezamestnanosti vlani v septembri 80 percent. Rok predtým bola ešte vyššia. Vyplýva to z údajov Ústavu informácií a prognóz školstva.
Nezamestnanosť absolventov gymnázií je iba 3,2 percenta a oproti minulému roku klesla takmer o tri percentá.
Gymnazisti však často odchádzajú po maturite na vysoké školy, preto sa môžu na úradoch ocitnúť až po ich skončení.
Štát ide za 1,5 milióna lákať žiakov na učňovky, o školách nakrútia filmy
Prečítajte si článok >>
Peniaze problémovým
Minister školstva Dušan Čaplovič chce propagovať študijné programy, ktoré majú vyššiu mieru nezamestnanosti ako gymnazisti.
Reklamu by mal dostať napríklad odbor kaderník. Nezamestnanosť tu bola v septembri 2012 viac ako 13 percent. U cukrárov to bolo takmer 20 percent, u pekárov 25 percent.
„Zacielenie kampane je rizikové,“ hovorí šéf Podnikateľskej aliancie Slovenska Robert Kičina. Nie je si istý, či práve tento druh miest je kľúčový a či vyhovujú pracovnému trhu.
Dôležité vraj je, aby ministerstvo školstva zverejňovalo údaje o nezamestnanosti absolventov škôl a ich zárobkoch. „Podľa toho sa budú vedieť rozhodnúť.“ Kampaň je podľa Kičinu zbytočná.
Otázne je podľa neho aj to, prečo je nezamestnanosť žiakov odborných škôl vyššia. Treba sa vraj pozrieť, či z nich nevychádzajú absolventi, ktorých trh nevie zamestnať, aj keby ľudí z daného odboru potreboval, lebo nie sú dosť kvalitní.
Nezdajú sa ani agentúre
Profesie, ktoré chce Čaplovič podporiť, nie sú žiadané ani z pohľadu Dariny Mokráňovej z personálnej agentúry Index Nosluš.
„Toto nie sú miesta, kde je problém nájsť ľudí.“ Pri týchto odboroch podľa nej nie je ani problém človeka na danú pozíciu preškoliť.
Potreba propagovať práve tieto programy sa neukazuje ani pri pohľade na počet reakcií na jednu ponuku.
Napríklad na jednu ponuku cukrára, ktorú firmy zverejnia na pracovnom portáli Profesia.sk, zareaguje v priemere 31 ľudí. Priemer reakcií na ponuku za minulý rok je 46. Najmenej reakcií je u kaderníkov či chemikov – do tridsať.
V prípade murára či chemického laboranta je ich naopak viac, ako je priemer. Na jednu ponuku práce pre murára tak podľa Profesie zareaguje takmer 58 ľudí.
Nie každý murár dovidí na zlaté dno, píše Tomáš Gális
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Beata
Balogová
