Čaplovič chce dostať mladých aj tam, kde sa ťažko uplatňuje

Minister chce prilákať žiakov na odbory, kde je vyššia nezamestnanosť absolventov ako medzi gymnazistami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

Minister školstva chce prilákať žiakov na odbory, kde je vyššia nezamestnanosť absolventov ako medzi gymnazistami.

BRATISLAVA. Ak sa vyučíte za podlahára, je viac ako 60-­percentná pravdepodobnosť, že si nenájdete prácu.

Ešte horšie sú na tom klampiari, v ich odbore bola miera absolventskej nezamestnanosti vlani v septembri 80 percent. Rok predtým bola ešte vyššia. Vyplýva to z údajov Ústavu informácií a prognóz školstva.

Nezamestnanosť absolventov gymnázií je iba 3,2 percenta a oproti minulému roku klesla takmer o tri percentá.

Gymnazisti však často odchádzajú po maturite na vysoké školy, preto sa môžu na úradoch ocitnúť až po ich skončení.

foto
Štát ide za 1,5 milióna lákať žiakov na učňovky, o školách nakrútia filmy

Peniaze problémovým

Minister školstva Dušan Čaplovič chce propagovať študijné programy, ktoré majú vyššiu mieru nezamestnanosti ako gymnazisti.

Reklamu by mal dostať napríklad odbor kaderník. Nezamestnanosť tu bola v septembri 2012 viac ako 13 percent. U cukrárov to bolo takmer 20 percent, u pekárov 25 percent.

„Zacielenie kampane je rizikové,“ hovorí šéf Podnikateľskej aliancie Slovenska Robert Kičina. Nie je si istý, či práve tento druh miest je kľúčový a či vyhovujú pracovnému trhu.

Dôležité vraj je, aby ministerstvo školstva zverejňovalo údaje o nezamestnanosti absolventov škôl a ich zárobkoch. „Podľa toho sa budú vedieť rozhodnúť.“ Kampaň je podľa Kičinu zbytočná.

Otázne je podľa neho aj to, prečo je nezamestnanosť žiakov odborných škôl vyššia. Treba sa vraj pozrieť, či z nich nevychádzajú absolventi, ktorých trh nevie zamestnať, aj keby ľudí z daného odboru potreboval, lebo nie sú dosť kvalitní.

odbory-zem-web.jpg

Nezdajú sa ani agentúre

Profesie, ktoré chce Čaplovič podporiť, nie sú žiadané ani z pohľadu Dariny Mokráňovej z personálnej agentúry Index Nosluš.

„Toto nie sú miesta, kde je problém nájsť ľudí.“ Pri týchto odboroch podľa nej nie je ani problém človeka na danú pozíciu preškoliť.

Potreba propagovať práve tieto programy sa neukazuje ani pri pohľade na počet reakcií na jednu ponuku.

Napríklad na jednu ponuku cukrára, ktorú firmy zverejnia na pracovnom portáli Profesia.sk, zareaguje v priemere 31 ľudí. Priemer reakcií na ponuku za minulý rok je 46. Najmenej reakcií je u kaderníkov či chemikov – do tridsať.

V prípade murára či chemického laboranta je ich naopak viac, ako je priemer. Na jednu ponuku práce pre murára tak podľa Profesie zareaguje takmer 58 ľudí.

galis.jpg
Nie každý murár dovidí na zlaté dno, píše Tomáš Gális

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 953
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 602
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 835
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 107
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 059
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 492
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 196
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 186
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Domov

V posledný septembrový týždeň by malo prísť babie leto

Nedá sa povedať, či počasie vydrží dlhšie alebo bude iba otázkou pár dní.

Domov

Remišová: Ak bude treba, Kiska by sa mal za kauzu ospravedlniť

Obyčajní navrhujú sprísnenie majetkových priznaní.

Domov

Nukleárna vojna svetu nehrozí, myslí si František Šebej

Richard Sulík si myslí, že aj keby Severokórejčania Guam napadli, vojna nebude.

Domov

Chrípková sezóna sa blíži, chrániť sa možno očkovaním

Vakcína proti chrípke poskytne spoľahlivú ochranu.