Politický marketing by mohol byť obohatený o nový pojem. Flašíkov paradox. Reklamnému „mágovi“ sa totiž už druhýkrát podaril husársky kúsok. Priviedol najpopulárnejšieho slovenského politika k faktickej volebnej porážke. Nezmyselná kampaň priniesla R. Ficovi až potupné tretie miesto. Nebude premiérom a ďakovať za to môže štýlu svojej volebnej kampane.
Podoba oboch kampaní je viac ako zrejmá. Boli založené na nezmyselnej kreativite bez jasnej stratégie. Pred štyrmi rokmi HZDS oblepilo Slovensko plagátmi s motívmi švajčiarskej krajinky, Mečiara s otcovským výrazom a hrnčekom čaju, kreslenými kozmonautmi a podobnými výtvormi. Tieto voľby sme sa mohli tešiť z holých zadkov, topánok, psov, dverí, agresívnych útokov na politických konkurentov. Slogan „Ako sa kradlo za Mečiara, tak sa kradlo aj za Dzurindu“ pravdepodobne v každom okoloidúcom vyvolal silné nutkanie doplniť ho dôvetkom „tak sa bude aj za Fica“. Smeru určite v kampani tento agresívny štýl nepomohol.
Jedinou stratégiou reklamného „mága“ v oboch kampaniach bolo asi heslo čím viac a rôznorodejších billboardov, plagátov, letákov a reklamných predmetov, tým lepšie. Nefungovalo to. Ani pred štyrmi rokmi, ani teraz.
Spľasla veľká bublina, ktorej Fico naivne naletel. Miesto kokakoly vyrobenej z vody si teraz musí vychutnať volebnú porážku. To je jednoducho Flašíkov paradox.
IVAN ĎUĎÁK
Voľby-nevoľby
V nedeľu 15. 9. som zistil, že počas volieb nebudem voliť v B. Štiavnici, kde mám trvalý pobyt. Preto som v pondelok poštou odoslal ako zásielku 1. triedy (musí byť doručená do 24 hodín) žiadosť o zaslanie voličského preukazu. Predpokladal som, že pri rovnakom postupe zo strany kompetentného úradníka MsÚ B. Štiavnica budem držať požadovaný dokument v rukách najneskôr v piatok 20. 9. Nedržal som. Zavolal som teda MsÚ - dáma z organizačného odboru ma ubezpečila, že voličský preukaz mi poslali.
V sobotu som predostrel členkám okrskovej volebnej komisie svoj problém. A tak členka komisie zo svojho mobilu zavolala na MsÚ, kde jej potvrdili, že som bol z tamojšieho zoznamu voličov vyčiarknutý a voličský preukaz mi 19. 9. (!) predsa odoslali! Nato mi ďalšia pani z komisie oznámila, že jej je to veľmi ľúto, ale voliť mi neumožnia, pretože „čo ak mi ten preukaz predsa len prišiel a ja ho použijem ešte raz?“! Neveriac práve počutému, vyšiel som z miestnosti tak, ako som prišiel - teda ako nevolič. Ešte raz som zavolal na MsÚ a spýtal som sa, kedy mi voličský preukaz poslali - „kompetentná pani“ mi potvrdila, že skutočne až vo štvrtok. Na otázku, prečo tak neskoro, keď moju žiadosť dostali už v utorok, som dostal odpoveď, akú môže dať len ničím neotrasiteľný byrokrat: „Ja som dúfala, že vám to do piatka príde.“ Nemal by kompetentný orgán vyvodiť z toho dôsledky? Napríklad Ústredná volebná komisia?!
JURO BONDORA, B. Štiavnica
Kde sa sem priplietla reklama?
Konečne je v novinách aj niečo pozitívne. Po článkoch, ktoré obviňujú politikov, že namiesto služby občanom im ide iba o vlastný prospech, máme dôkazy o nezištnosti v oblasti, kde by sme to skutočne nečakali - v biznise. V reakcii na až nechutne omieľaného Fera Tarabu hneď dvaja majitelia reklamných agentúr (priamo alebo sprostredkovane) v denníku SME (19. 9.) presviedčajú, že poskytli svoje služby občanom zdarma. A nielen to. V prvom prípade reklamná agentúra vraj priebežne vlastnú kampaň úverovala, v druhom prípade vynaložila z vlastného vrecka 2 milióny Sk. (K tomu si treba ešte prirátať sumu za platený inzerát v SME, v ktorom riaditeľ sebavedome chváli svoju prácu a podsúva nám svoje alter ego Fera Tarabu dokonca až na Hrad). Takisto rozhlasové a televízne stanice poskytli svoj priestor bezplatne. Stovky dobrovoľníkov tiež. Trošku peňazí sa ušlo iba billboardovým a produkčným spoločnostiam a tlačeným médiám. A to všetko nezištne, len pre nás občanov a nás ženy. Občan vedomý si svojich práv, vzdelaný a rozhľadený nezhltne každú hlúposť. Kde sa sem vlastne priplietla reklama?
ZDENKA VÁCLAVOVÁ, Bratislava
Príspevky do tejto rubriky posielajte na adresu Námestie SNP 30, 814 64 Bratislava, alebo listy@sme.sk . Niektoré listy je nutné redakčne upraviť a skrátiť. Ďakujeme za pochopenie.