Bratislava 26. septembra (TASR) - Začiatok činnosti novozvoleného parlamentu sa podľa vrcholiaceho tempa prác v Kancelárii Národnej rady SR blíži. Termín ustanovujúcej schôdze bude záležať od rokovania doterajšieho predsedu parlamentu Jozefa Migaša s lídrami politických strán zastúpených v zákonodarnom zbore, ktoré sa uskutoční 3. októbra.
Podľa článku 82 ods. 2 Ústavy SR ustanovujúcu schôdzu parlamentu zvolá prezident SR tak, aby sa uskutočnila do 30 dní od vyhlásenia výsledkov volieb. Podľa Zákona o rokovacom poriadku NR SR, paragraf 3, miesto, deň a hodinu konania tejto schôdze oznámi predseda NR SR zvolený v predchádzajúcom volebnom období. Migašovi tak patrí aj právomoc zvolať predsedov politických strán a prerokovať s nimi prípravu schôdze a do zvolenia nového predsedu NR SR riadiť zasadanie poslancov.
Všetkých 150 poslancov by si 9. októbra predpoludním malo prevziať osvedčenie o zvolení do snemovne, každému z nich bude na budúci týždeň distribuovaný dotazník, ktorý v zmysle zákona o konflikte záujmov musia po vyplnení predložiť príslušnému parlamentnému orgánu.
Organizačno-technické zabezpečenie schôdze obsahuje aj prípravu všetkých potrebných zákonov a dokumentov, ktorými sa poslanci budú vo svojej práci riadiť. Okrem novelizovaného znenia Ústavy SR je to predovšetkým Rokovací poriadok NR SR spresnený v máji 2000 a súbor volebných poriadkov upravujúcich kreovanie niektorých ústavných a ústredných orgánov a inštitúcií. Poslanci budú mať k dispozícii aj príslušné relevantné právne normy, napríklad ústavný zákon o konflikte záujmov, o platových pomeroch, cestovných náhradách, ale aj manuál na obsluhu hlasovacieho zariadenia v poslaneckej snemovni.
Kancelárii NR SR robí zatiaľ najväčšie starosti podľa vyjadrenia jej šéfa Vladislava Dzúrika havarijný stav vstupnej časti budovy, kde bolo potrebné vytrhať celú dlažbu a mramorové a travertínové obklady. Nepriazeň počasia sťažuje sanačné práce, ktoré majú zamedziť priesakom vody do budovy. Nový objekt s pracovňami poslancov na úpätí Bratislavského hradu by mal byť dokončený do konca roku 2002, no poslanci by ho mohli začať využívať približne počas prvého štvrťroku 2003.