Podľa správy ministra školstva je pre učiteľov byrokratickou záťažou napríklad aj preklad dokumentácie do jazyka menšín.
BRATISLAVA. Vypĺňanie množstvá tlačív či vedenie duplicitnej dokumentácie. To je problém, ktorý dlhodobo trápi učiteľov na základných aj stredných školách, uvádza sa v správe ministerstva školstva.
Rezort Dušana Čaploviča si dal za úlohu, že túto administratívnu záťaž bude znižovať.
Správu o stave školstva z dielne ministra školstva vzala tento týždeň na vedomie vláda.
Chcú skvalitniť aj výkon riaditeľov
Znižovanie administratívnej záťaže si podľa rezortu vyžiada opatrenia v legislatívnej, riadiacej aj technickej oblasti.
"Pôjde v prvom rade o úpravu ustanovení školského zákona venovaných pedagogickej a ďalšej dokumentácii, úpravu riadiacich aktov ministerstva požadujúcich od škôl informácie a umožnenie viesť nearchívnu dokumentáciu v digitalizovanej podobe," spresnil rezort v správe.
Osobitnú pozornosť bude treba venovať aj skvalitneniu výkonu riadiacich pôsobností riaditeľov škôl a školských zariadení.
"Zásadným technickým opatrením sa môže stať rozbeh fungovania rezortného informačného systému," uvádza materiál.
Právna subjektivita ako príťaž
K zvýšeniu administratívnej záťaže podľa ministerstva prispel aj prechod škôl na právnu subjektivitu.
"Vedenie školy, ale aj ostatní pedagogickí zamestnanci sú povinní viesť dokumentáciu týkajúcu sa pracovno-právnych vzťahov, bezpečnosti pri práci a ochrany zdravia, civilnej obrany, protipožiarnej ochrany, ekonomickej agendy a ďalších," konštatuje rezort v materiáli.
Ďalším zistením je vraj fakt, že k zvýšenej administratíve prispievajú aj rozhodnutia zriaďovateľa alebo priamo riaditeľa.
Evidencia znevýhodnených žiakov
Byrokratickou záťažou pre učiteľov je podľa Čaplovičovej správy aj preklad vybranej pedagogickej dokumentácie do jazyka národnostnej menšiny.
"Zbytočnou a až nezmyselnou záťažou sa javí vyžadovanie informácií od škôl, ktorými už príslušné orgány štátnej správy disponujú. Zle nastavená legislatíva spôsobila nutnosť vedenia aj nepotrebných druhov pedagogickej a ďalšej dokumentácie," píše sa v dokumente.
Veľmi často sa podľa správy školy sťažujú na zaťaženosť súvisiacu s evidenciou detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia pre úrady práce v súvislosti s vyplácaním dotácií z ministerstva práce na učebné pomôcky či stravné.