Niektorí poslanci si za sídla svojich kancelárií svojho času vybrali stranícke centrály. Iní naopak. Z pôvodnej poslaneckej kancelárie Milana Ftáčnika a Petra Weissa po ich odchode z SDĽ vyrástlo sídlo SDA. „Nedávno som so svojím asistentom podpisoval posledné zmluvy,“ hovorí Weiss.
Týždeň pred voľbami sa so svojou poslaneckou kanceláriou rozlúčil Marián Mesiarik z SOP. „Vyúčtovali sme všetko, čo bolo potrebné,“ tvrdí. Nefunguje už ani poslanecká kancelária predsedu DÚ Jána Budaja. Telefónne číslo, ktoré poskytujú na informáciách, je „mimo prevádzky“.
Zmluvy o nájme poslaneckej kancelárie uzatvára poslanec vo svojom mene, platí ju zo svojho účtu. Kancelária Národnej rady mu výdavky na prevádzku preplatí - najviac 27-tisíc korún mesačne. Poslanec môže mať viac kancelárií, nesmie si však na tento účel prenajať vlastný byt. S novými poslancami prídu do parlamentu aj noví asistenti, aj keď nie je vylúčené, že sa medzi nimi objavia staré známe mená. „Každý sa bude snažiť vybrať si svojho asistenta zrejme podľa svojej profilácie,“ myslí si podpredseda KDH Daniel Lipšic a nádejný minister spravodlivosti. Pre prípad, že sa ministrom nestane, si už vybral asistentku - právničku.
Najmladší poslanec parlamentu, 21-ročný Róbert Madej zo Smeru, ešte asistenta vybraného nemá.
Zmluvy s asistentmi uzatvára Kancelária Národnej rady. Vedúci kancelárie Vladislav Dzúrik hovorí, že doterajším vypovedala zmluvy k 21. septembru.
Kedy nastúpia noví asistenti, záleží na nových poslancoch, najskôr však po zložení poslaneckého sľubu. „Poslanec povie, kto to je, odkedy, v akom rozsahu a za akú sumu má byť s jeho asistentom uzatvorená zmluva,“ vysvetľuje Dzúrik.
Prenájmy poslaneckých kancelárií a asistenti vyjdú daňových poplatníkov na 100 miliónov korún ročne. (joč)