Článok Radovana Bránika na blogu SME, v ktorom kritizoval poisťovňu Allianz, že sa vykašľala na zraneného klienta v zahraničí, vyvolal ostrú diskusiu.
Jozef Melich z Radzoviec odcestoval ešte v januári na dovolenku do Ázie, kde vystúpil na štvortisícovku, precestoval viacero krajín, bol v džungli, absolvoval potápačský kurz a ďalšie turistické aktivity. Potom odišiel do Nepálu na cestu okolo Annapurny.
Devätnásteho apríla sa však ťažko zranil pri páde zo štvrtého poschodia budovy v Káthmandu a skončil v nemocnici.
Okolnosti pádu dodnes nie sú jasné. Keďže bol poistený, rodina chcela zabezpečiť jeho prevoz na Slovensko. Sama financie na prevoz ani uhradenie nákladov v zahraničnej nemocnici nemá.
Prečítajte si pôvodný blog Radovana Bránika
Ako sa na vás môže veľká poisťovňa zvysoka vykašlať
Dôvodom na odmietnutie mal byť pokus o samovraždu
Bránik so súhlasom rodiny zraneného zverejnil, že Allianz odmietol pomôcť. Odôvodniť to mal výlukou plnenia, keďže malo ísť o škodu „spôsobenú následkom duševných porúch, duševných chorôb poisteného a zmien psychického stavu (depresie, pocit úzkosti, stres a nervové poruchy) alebo v dôsledku samovraždy, samovražedného pokusu a úmyselného sebapoškodenia, ich následkov a komplikácií."
Poisťovňa sa totiž odvolala na dokument tamojšieho neuropsychiatrického konzultanta. Ten u pacienta zistil príznaky ako bludy o prenasledovaní, sluchové halucinácie, samovražedné tendencie, náladovosť a výpadky vnímania.
Záverečná diagnóza nakoniec znela „ťažká depresia so psychotickými črtami“, čo Allianz vyhodnotil ako dôvod na odmietnutie poistného plnenia.
Bránik však namieta, že vyšetrenie sa konalo až päť dní po úraze, keď bol pacient pod vplyvom silných liekov a v situácii, keď sa musel vyrovnávať s následkami ťažkých poranení.
Podľa neho takéto príznaky mohli vzniknúť až po ťažkej traume, čo potvrdzuje aj jeho dlhoročná prax s inými klientmi. Podľa neho preto nezakladajú právo obviniť pacienta z toho, že nimi trpel aj v čase úrazu.
„Neexistuje žiaden náznak, nieto ešte dôkaz, že by Melich pred pádom trpel akoukoľvek psychickou poruchou alebo ochorením, rovnako nikdy predtým neprejavoval suicidálne tendencie. Naopak, štyri mesiace bol na cestách, ktorých zvládnutie je možné, len ak ste v plnej kondícii. Rovnako v policajnej správe nie je o samovražde ani zmienka,“ uvádza Bránik.
Vyšetrovanie bude pokračovať na Slovensku
Poisťovňa dnes večer na svojej facebookovej stránke zverejnila stanovisko, v ktorom píše, že ju situácia mrzí a že sa prípadom intenzívne zaoberá. „Momentálne už riešime jeho letecký prevoz na Slovensko.“
Informáciu pre SME.sk potvrdil aj hovorca poisťovne Gabriel Tóth. Na otázku, či to znamená, že Allianz dodatočne uznal nároky klienta, ktoré predtým odmietal, Tóth povedal, že „k ďalším veciam sa budeme vyjadrovať až potom, keď budeme mať potrebné dokumenty.“
V praxi to podľa neho znamená, že poisťovňa zabezpečí prevoz na vlastné náklady a na Slovensku prebehne ďalšie vyšetrovanie, ktoré potvrdí či vyvráti nároky klienta.
Či rodine hrozí, že by nakoniec spätne vymáhali vynaložené financie, označil za predčasnú otázku. „Keď sa to došetrí, môžeme sa o tom baviť.“
Presný termín prevozu zatiaľ nepozná, „rieši sa to momentálne teraz.“
Na to, či k zmene postoja prispel článok na blogu a následná kritika zo strany čitateľov a diskutérov, odpovedal Tóth slovami, že „problémom sa intenzívne zaoberáme od jeho vzniku.“

Beata
Balogová
