SME
Štvrtok, 27. február, 2020 | Meniny má Alexander

Mestá cyklotrasy len kreslia, budujú málo. V Bratislave často vedú odnikiaľ nikam

Bratislavčania majú k dispozícii tristokrát dlhšie cyklotrasy ako obyvatelia Banskej Bystrice.

V meste si na bicykli treba veriť.V meste si na bicykli treba veriť.(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Takmer tristotisíc obyvateľov českej Ostravy dnes môže v meste využívať 206 kilometrov cyklotrás. Je to o šesť kilometrov viac, ako slúži obyvateľom všetkých našich krajských miest dohromady.

V ôsmich metropolách pritom žije viac ako 1,1 milióna ľudí.

Radnice tvrdia, že cyklodopravu považujú za prioritu. Okrem odľahčenia dopravy a hluku v meste si od toho sľubujú aj zlepšenie kvality ovzdušia, zdravších obyvateľov či zvýšenie atraktivity pre turistov.

Realita je zatiaľ iná. Významnejšiu sieť cyklotrás dosiaľ vybudovala iba Bratislava, ktorá ich má 120 kilometrov.

„Preprava na bicykli nič nestojí, kúpiť si ho môže prakticky každý. Cestovanie na bicykli v meste je navyše v porovnaní s ostatnými dopravnými prostriedkami na krátke vzdialenosti najrýchlejšie,“ vymenúva ďalšie dôvody na investovanie do cyklodopravy poradca bratislavského primátora Michal Feik.

Tomáš Peciar zo združenia Cyklokoalícia však upozorňuje, že väčšina trás má rekreačný charakter a vedie napríklad po hrádzach. Na bežnú dopravu po meste slúži iba zhruba 50 kilometrov.

„Bratislave stále chýba napojenie hlavných dochádzkových bodov, ako je železničná stanica. Cyklotrasy sú tiež veľmi necelistvé a stále často vedú odnikiaľ nikam.“

Trenčín ťaží z hrádze

Druhú najdlhšiu sieť cyklotrás majú Košice, no pri porovnaní dĺžky cyklotrás na počet obyvateľov vychádza ako druhý Trenčín.

Ten je dôkazom, že kilometre až tak veľa o prístupe mesta hovoriť nemusia.

Trenčín do svojich 11 kilometrov zaratúva aj osem kilometrov hrádze pri Váhu, ktorá sa ťahá naprieč mestom a vedie po nej Vážska cyklomagistrála z Komárna do Žiliny.

V skutočnosti mesto vybudovalo iba tri kilometre cyklochodníkov v zatiaľ prevažne prázdnom priemyselnom parku a cyklisti zo sídlisk sa tak ako roky predtým musia prepletať medzi autami.

Trnava vykazuje iba necelých desať kilometrov cyklotrás, tie však už roky systematicky buduje a dnes spájajú centrum s väčšinou mestských častí.

Veľavravné sú investície do cyklodopravy. Kým Trnava od začiatku volebného obdobia v januári 2011 investovala 294-tisíc eur, v Trenčíne či Prešove svieti v tejto kolónke nula.

„V tomto volebnom období sa vedenie mesta zaoberalo vážnymi finančnými problémami,“ vysvetľuje hovorkyňa trenčianskej radnice Erika Ságová.

Mesto už podľa nej pracuje na projekte cyklotrasy spájajúcej najväčšie sídlisko Juh s centrom. V Prešove plánujú nový cyklochodník Šváby za 90-tisíc eur v tomto roku.

Košice idú do lesov

Zaujímavé je aj porovnanie siete cyklotrás vzhľadom na dĺžku celej cestnej siete.

Kým pri prostom počte kilometrov vykazujú po Bratislave najviac cyklotrás v Košiciach a Nitre, po prepočte na sto kilometrov všetkých ciest v meste sa Nitra prepadne na piate a Košice až na šieste miesto.

Hovorkyňa košického magistrátu Martina Viktorínová to vysvetľuje aj presmerovaním priorít mesta v čase krízy.

Budovanie mestských cyklotrás si podľa nej vyžaduje veľa peňazí na stavebné práce a najmä výkup pozemkov.

Budovanie samostatných cyklochodníkov na Slovensku komplikuje množstvo vlastníkov po dedičských konaniach, keď ich pod kilometrom zamýšľanej cyklotrasy nezriedka bývajú stovky.

„Od roku 2011 sme sa preto zamerali na značenie cyklochodníkov v mestských lesoch a chceme vyjsť cyklistom v ústrety aspoň takto. K dnešnému dňu ich máme vyznačených okolo 130 kilometrov,“ vraví.

Najhoršie zo všetkých porovnaní vychádzajú Žilina s necelými ôsmimi kilometrami cyklotrás a najmä Banská Bystrica, ktorá ich dodnes vybudovala len štyristo metrov.

Aj Banská Bystrica však plánuje v najbližších rokoch do cyklodopravy investovať.

Ako jedno z mála slovenských miest si už dala vypracovať aj strategický dokument o rozvoji nemotorovej dopravy, ktorý ráta s vybudovaním 46,6 kilometra mestských cyklotrás s ich napojením na existujúce cykloturistické trasy v regióne.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  2. Môže ťa štúdium baviť?
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  5. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  6. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  10. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  1. Modrá je dobrá. Článok IBA pre ženy
  2. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  3. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  4. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  5. Môže ťa štúdium baviť?
  6. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  7. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  8. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  9. Angličtina nielen pre maturantov
  10. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 21 543
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 668
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 795
  4. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 8 215
  5. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 7 149
  6. Ktorá farba je tá tvoja? 6 739
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 389
  8. Angličtina nielen pre maturantov 5 405
  9. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 815
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 4 691

Hlavné správy zo Sme.sk

Začne nosiť Kočner väzenský odev a prečo nejde Rusko do basy? (otázky a odpovede)

Kedy začne rozhodovať Najvyšší súd a ďalších 10 odpovedí.

Marian Kočner odchádza zo súdu 27. februára 2020 pred rozhodnutím o vine a treste za falšovanie zmeniek TV Markíza.
Marian Kočner na Špecializovanom trestnom súde 27. februára 2020 pred rozsudkom za falšovanie zmeniek TV Markíza.
Marian Kočner a Pavol Rusko.

Neprehliadnite tiež

Poslanci: Župan ide proti odporúčaniu protikorupčného auditu

Nové pravidlá pre prideľovanie dotácií Trnkovi opäť neprešli.

Trnka nemá v zastupiteľstve podporu.
Obce čaká miestne referendum.

Obyvatelia Letanoviec sa sťažujú na nízke prelety vrtuľníkov

Výcviková škola z Košíc na Spiši realizuje časť výcviku.

Tieto vrtuľníky prelietavajú nad obcou v Slovenskom raji.

Čižnár priznal oslavu Ficových menín v Nitre s Bödörovcami

Vplyv Bödörovcov v polícii opísal bývalý viceprezident Málik.

Generálny prokurátor Jaromír Čižnár.