Mestá cyklotrasy len kreslia, budujú málo. V Bratislave často vedú odnikiaľ nikam

Bratislavčania majú k dispozícii tristokrát dlhšie cyklotrasy ako obyvatelia Banskej Bystrice.

V meste si na bicykli treba veriť.(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Takmer tristotisíc obyvateľov českej Ostravy dnes môže v meste využívať 206 kilometrov cyklotrás. Je to o šesť kilometrov viac, ako slúži obyvateľom všetkých našich krajských miest dohromady.

V ôsmich metropolách pritom žije viac ako 1,1 milióna ľudí.

Radnice tvrdia, že cyklodopravu považujú za prioritu. Okrem odľahčenia dopravy a hluku v meste si od toho sľubujú aj zlepšenie kvality ovzdušia, zdravších obyvateľov či zvýšenie atraktivity pre turistov.

Realita je zatiaľ iná. Významnejšiu sieť cyklotrás dosiaľ vybudovala iba Bratislava, ktorá ich má 120 kilometrov.

„Preprava na bicykli nič nestojí, kúpiť si ho môže prakticky každý. Cestovanie na bicykli v meste je navyše v porovnaní s ostatnými dopravnými prostriedkami na krátke vzdialenosti najrýchlejšie,“ vymenúva ďalšie dôvody na investovanie do cyklodopravy poradca bratislavského primátora Michal Feik.

Tomáš Peciar zo združenia Cyklokoalícia však upozorňuje, že väčšina trás má rekreačný charakter a vedie napríklad po hrádzach. Na bežnú dopravu po meste slúži iba zhruba 50 kilometrov.

„Bratislave stále chýba napojenie hlavných dochádzkových bodov, ako je železničná stanica. Cyklotrasy sú tiež veľmi necelistvé a stále často vedú odnikiaľ nikam.“

Trenčín ťaží z hrádze

Druhú najdlhšiu sieť cyklotrás majú Košice, no pri porovnaní dĺžky cyklotrás na počet obyvateľov vychádza ako druhý Trenčín.

Ten je dôkazom, že kilometre až tak veľa o prístupe mesta hovoriť nemusia.

Trenčín do svojich 11 kilometrov zaratúva aj osem kilometrov hrádze pri Váhu, ktorá sa ťahá naprieč mestom a vedie po nej Vážska cyklomagistrála z Komárna do Žiliny.

V skutočnosti mesto vybudovalo iba tri kilometre cyklochodníkov v zatiaľ prevažne prázdnom priemyselnom parku a cyklisti zo sídlisk sa tak ako roky predtým musia prepletať medzi autami.

Trnava vykazuje iba necelých desať kilometrov cyklotrás, tie však už roky systematicky buduje a dnes spájajú centrum s väčšinou mestských častí.

Veľavravné sú investície do cyklodopravy. Kým Trnava od začiatku volebného obdobia v januári 2011 investovala 294-tisíc eur, v Trenčíne či Prešove svieti v tejto kolónke nula.

„V tomto volebnom období sa vedenie mesta zaoberalo vážnymi finančnými problémami,“ vysvetľuje hovorkyňa trenčianskej radnice Erika Ságová.

Mesto už podľa nej pracuje na projekte cyklotrasy spájajúcej najväčšie sídlisko Juh s centrom. V Prešove plánujú nový cyklochodník Šváby za 90-tisíc eur v tomto roku.

Košice idú do lesov

Zaujímavé je aj porovnanie siete cyklotrás vzhľadom na dĺžku celej cestnej siete.

Kým pri prostom počte kilometrov vykazujú po Bratislave najviac cyklotrás v Košiciach a Nitre, po prepočte na sto kilometrov všetkých ciest v meste sa Nitra prepadne na piate a Košice až na šieste miesto.

Hovorkyňa košického magistrátu Martina Viktorínová to vysvetľuje aj presmerovaním priorít mesta v čase krízy.

Budovanie mestských cyklotrás si podľa nej vyžaduje veľa peňazí na stavebné práce a najmä výkup pozemkov.

Budovanie samostatných cyklochodníkov na Slovensku komplikuje množstvo vlastníkov po dedičských konaniach, keď ich pod kilometrom zamýšľanej cyklotrasy nezriedka bývajú stovky.

„Od roku 2011 sme sa preto zamerali na značenie cyklochodníkov v mestských lesoch a chceme vyjsť cyklistom v ústrety aspoň takto. K dnešnému dňu ich máme vyznačených okolo 130 kilometrov,“ vraví.

Najhoršie zo všetkých porovnaní vychádzajú Žilina s necelými ôsmimi kilometrami cyklotrás a najmä Banská Bystrica, ktorá ich dodnes vybudovala len štyristo metrov.

Aj Banská Bystrica však plánuje v najbližších rokoch do cyklodopravy investovať.

Ako jedno z mála slovenských miest si už dala vypracovať aj strategický dokument o rozvoji nemotorovej dopravy, ktorý ráta s vybudovaním 46,6 kilometra mestských cyklotrás s ich napojením na existujúce cykloturistické trasy v regióne.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 782
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 837
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 690
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 455
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Domov

Dobré ráno: Komiksy zničili Hollywood, už sa nič nenatočí

Veľkofilmy o superhrdinoch. Akoby sa už iné veľkofilmy ani nenakrúcali.

Domov

Sedel s mafiánmi, pozná sa s poslancom. Šéfa sekcie Carga minister podržal

Minister Árpád Érsek sa zastal sekčného šéfa Carga Fazekaša, ktorý sedel s mafiánmi. Známa je už aj identita posledného muža z fotografie.

Domov

Slovensko sa môže stať centrom európskeho liekového biznisu

Budovu pre liekovú agentúru u nás vybrali bez verejnej súťaže. Medzirezortná skupina za sídlo určila komplex patriaci J&T Real Estate.

Domov

Viskupiča nahradí v parlamente občianska aktivistka Natália Milanová

Rokovanie v pléne naplánované do konca roka Viskupič ešte absolvuje.