Mestá cyklotrasy len kreslia, budujú málo. V Bratislave často vedú odnikiaľ nikam

Bratislavčania majú k dispozícii tristokrát dlhšie cyklotrasy ako obyvatelia Banskej Bystrice.

V meste si na bicykli treba veriť.(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Takmer tristotisíc obyvateľov českej Ostravy dnes môže v meste využívať 206 kilometrov cyklotrás. Je to o šesť kilometrov viac, ako slúži obyvateľom všetkých našich krajských miest dohromady.

V ôsmich metropolách pritom žije viac ako 1,1 milióna ľudí.

Radnice tvrdia, že cyklodopravu považujú za prioritu. Okrem odľahčenia dopravy a hluku v meste si od toho sľubujú aj zlepšenie kvality ovzdušia, zdravších obyvateľov či zvýšenie atraktivity pre turistov.

Realita je zatiaľ iná. Významnejšiu sieť cyklotrás dosiaľ vybudovala iba Bratislava, ktorá ich má 120 kilometrov.

„Preprava na bicykli nič nestojí, kúpiť si ho môže prakticky každý. Cestovanie na bicykli v meste je navyše v porovnaní s ostatnými dopravnými prostriedkami na krátke vzdialenosti najrýchlejšie,“ vymenúva ďalšie dôvody na investovanie do cyklodopravy poradca bratislavského primátora Michal Feik.

Tomáš Peciar zo združenia Cyklokoalícia však upozorňuje, že väčšina trás má rekreačný charakter a vedie napríklad po hrádzach. Na bežnú dopravu po meste slúži iba zhruba 50 kilometrov.

„Bratislave stále chýba napojenie hlavných dochádzkových bodov, ako je železničná stanica. Cyklotrasy sú tiež veľmi necelistvé a stále často vedú odnikiaľ nikam.“

Trenčín ťaží z hrádze

Druhú najdlhšiu sieť cyklotrás majú Košice, no pri porovnaní dĺžky cyklotrás na počet obyvateľov vychádza ako druhý Trenčín.

Ten je dôkazom, že kilometre až tak veľa o prístupe mesta hovoriť nemusia.

Trenčín do svojich 11 kilometrov zaratúva aj osem kilometrov hrádze pri Váhu, ktorá sa ťahá naprieč mestom a vedie po nej Vážska cyklomagistrála z Komárna do Žiliny.

V skutočnosti mesto vybudovalo iba tri kilometre cyklochodníkov v zatiaľ prevažne prázdnom priemyselnom parku a cyklisti zo sídlisk sa tak ako roky predtým musia prepletať medzi autami.

Trnava vykazuje iba necelých desať kilometrov cyklotrás, tie však už roky systematicky buduje a dnes spájajú centrum s väčšinou mestských častí.

Veľavravné sú investície do cyklodopravy. Kým Trnava od začiatku volebného obdobia v januári 2011 investovala 294-tisíc eur, v Trenčíne či Prešove svieti v tejto kolónke nula.

„V tomto volebnom období sa vedenie mesta zaoberalo vážnymi finančnými problémami,“ vysvetľuje hovorkyňa trenčianskej radnice Erika Ságová.

Mesto už podľa nej pracuje na projekte cyklotrasy spájajúcej najväčšie sídlisko Juh s centrom. V Prešove plánujú nový cyklochodník Šváby za 90-tisíc eur v tomto roku.

Košice idú do lesov

Zaujímavé je aj porovnanie siete cyklotrás vzhľadom na dĺžku celej cestnej siete.

Kým pri prostom počte kilometrov vykazujú po Bratislave najviac cyklotrás v Košiciach a Nitre, po prepočte na sto kilometrov všetkých ciest v meste sa Nitra prepadne na piate a Košice až na šieste miesto.

Hovorkyňa košického magistrátu Martina Viktorínová to vysvetľuje aj presmerovaním priorít mesta v čase krízy.

Budovanie mestských cyklotrás si podľa nej vyžaduje veľa peňazí na stavebné práce a najmä výkup pozemkov.

Budovanie samostatných cyklochodníkov na Slovensku komplikuje množstvo vlastníkov po dedičských konaniach, keď ich pod kilometrom zamýšľanej cyklotrasy nezriedka bývajú stovky.

„Od roku 2011 sme sa preto zamerali na značenie cyklochodníkov v mestských lesoch a chceme vyjsť cyklistom v ústrety aspoň takto. K dnešnému dňu ich máme vyznačených okolo 130 kilometrov,“ vraví.

Najhoršie zo všetkých porovnaní vychádzajú Žilina s necelými ôsmimi kilometrami cyklotrás a najmä Banská Bystrica, ktorá ich dodnes vybudovala len štyristo metrov.

Aj Banská Bystrica však plánuje v najbližších rokoch do cyklodopravy investovať.

Ako jedno z mála slovenských miest si už dala vypracovať aj strategický dokument o rozvoji nemotorovej dopravy, ktorý ráta s vybudovaním 46,6 kilometra mestských cyklotrás s ich napojením na existujúce cykloturistické trasy v regióne.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 697
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 133
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 881
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 475
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 424
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 151
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 550
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 423
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 364
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 105

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Domov

Aké stíhačky môže kúpiť Slovensko a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16. Analytik by radšej bral menej kusov, ale modernejších lietadiel

Domov

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine kontrolovaných zmrzlinární zistili hygienici nedostatky.

Domov

Z eurofondov sa nič nerozkradlo, Plavčan urobil kroky, hovorí Paška z SNS

Vláda robí dlhodobé opatrenia proti korupcii, povedal Ján Podmanický zo Smeru.

Domov

Danko nemá problém zasmiať sa na ľudovej tvorivosti aj na jeho účet

Prekáža mu, keď niektoré strany manipulujú verejnou mienkou.