Za posledných sto rokov sa dunajské hrádze päťkrát zvyšovali

Na slovenskom úseku naberá Dunaj silu, hovorí PETER PIŠÚT z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského.

Zatopená záhrada na Devínskej ceste.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Najstaršie zmienky o záplavách na Dunaji sú z 11. storočia. Ktoré v histórii boli najhoršie?

„Zmapované máme najmä tie za posledných päťsto rokov. Najväčšia povodeň bola v auguste 1501. Spôsobila výrazné zmeny koryta Dunaja najmä v okolí Žitného ostrova. Najrozsiahlejšie materiálne škody v 20. storočí spôsobila povodeň v júni 1965 po prietržiach hrádzí pri Číčove a Patinciach, keď sa pod vodou ocitol celý dolný Žitný ostrov.“

Ako sa ľudia kedysi snažili chrániť pred povodňami?

„Najskôr sa rieka vylievala do veľmi rozľahlých priestorov, takže povodňové vlny boli slabšie. Ako ochranné špongie, ktoré zadržiavali vodu, pôsobili v okolí Dunaja aj mokrade. Postupne sa začali budovať nízke hrádze, ktoré sa spájali a zvyšovali. V osemnástom storočí sa tiahli už súvisle popri Dunaji. Nová fáza záplav po roku 1760 a v prvej tretine 19. storočia prišla v čase rozvoja paroplavby, a tak vznikla potreba systematickej regulácie Dunaja. Za posledných sto rokov sa hrádze päťkrát zvyšovali a spevňovali.“

Je protipovodňová ochrana na Dunaji dobrá?

„Vďaka mnohým úpravám je dnes Dunaj jednou z relatívne bezpečnejších riek Slovenska. Svoju úlohu zohralo nielen vodné dielo Gabčíkovo, ale aj nedávne úpravy kritických úsekov v Bratislave v okolí Eurovey, pri Devíne, Sape či inde.“

Ako je to s reguláciou Dunaja v Rakúsku či Nemecku?

„Na hornom úseku Dunaja v Nemecku je niva relatívne úzka, veľkú úlohu tam zohrávajú vodné diela. Iná situácia je na strednom úseku, teda na Slovensku, kde Dunaj dosahuje väčšiu silu. Tu je podstatné zabezpečiť primeranú výšku a nepriepustnosť hrádzí.“

Čo spôsobovalo záplavy kedysi a čo ich spôsobuje dnes?

„Pri povodniach letného typu bol hlavnou príčinou extrémny odtok vody z povodia, ktorý bol spôsobený vysokými úhrnmi zrážok. Veľkým problémom je aj to, že mnohé mestské časti, sídliská a infraštruktúra vznikli najmä v 20. storočí priamo v územiach, ktoré boli v minulosti pravidelne zaplavované, a tento potenciál tu stále, hoci skrytý, zostáva.“

Stretávame sa dnes s povodňami častejšie?

„Pokiaľ ide o výskyt povodní, prejavuje sa určitá periodicita. V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch sme v strednej Európe prežívali obdobie istého povodňového pokoja, keď sme na tento prírodný fenomén aj pozabudli. Od deväťdesiatych rokov zažívame nové obdobie povodňovej aktivity.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 160
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 726
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 114
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 412
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 307
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 169
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 148
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Domov

Dobré ráno: Na Slovensku sa rozpútala vojna o lesy

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o slovenské lesy.

Domov

My sme les na internete podporilo vyše päťdesiattisíc ľudí

Šéf envirorezortu Sólymos vníma situáciu v lesoch podobne ako organizátori z My sme les.

Domov

Migračná kríza sa skončila, policajné kontroly za hranicami nie

Rakúska polícia stále náhodne kontroluje autá, ktoré prichádzajú zo Slovenska.

Domov

V utorok sa od západu oteplí, sneh vystrieda dážď

V Oravskej Lesnej pribudlo 20 cm nového snehu.