BRATISLAVA. Hoci máte na ističi v rozvodnej skrini plombu, v čase živelnej pohromy, akou je napríklad povodeň, ju môžete prelomiť a elektrinu vypnúť.
Radí to hovorca Západoslovenskej energetiky Ján Orlovský. Pokutu nedostanete.
Hrozil pokutou
Majitelia jedného z domov na bratislavskej Devínskej ceste, ktoré minulý týždeň zatopilo, sa obávajú, že ich dom môže byť stále pod prúdom a vojsť doň môže byť nebezpečné.
Obyvateľka Devína Katarína Kovács totiž počas povodní nedostala od pracovníka na informačnej linke Západoslovenskej energetiky odpoveď na to, či môžu vypnúť aj istič, na ktorom je plomba.
„Povedal, že je naša vec, či necháme istič zapnutý, alebo ho vypneme. Keď však porušíme plombu budeme platiť pokutu. Vraj rozvodná skrinka je náš súkromný majetok a máme si takéto veci riešiť so súkromným elektrikárom. Na druhej strane s plombou v skrinke môže manipulovať výlučne ZSE,“ píše Kovács.
Na základe tejto informácie operátora si nedovolili plombu porušiť a dom nechali pod prúdom.
Vypnúť všetky ističe a porušiť aj plombu, presne to mal poradiť majiteľke zodpovedný pracovník. „Porušenie plomby, ktoré sa za normálnych okolností trestá pokutou, by jej neúčtovali,“ hovorí Orlovský.
Zákazníčke sa ospravedlnil, upozornil však, že nebezpečenstvo by hroziť nemalo. „Ak sa voda elektromera nedotkla, nič nehrozí. Ak áno, vyskratovala by ho.“
„Pracovníka z sme už poučili, ukázalo sa to aj ako nový aspekt pre školenie,“ hovorí Orlovský. S podobnými pochybeniami sa podľa jeho slov v tomto prípade už neskôr v praxi nestretli.
Do domácností, kde záplavy poškodili odber elektriny, budú chodiť a postupne ju zapájať pracovníci ZSE.
Zapájať domácnosti budú postupne
Záplavy odpojili od elektriny podľa zistení ZSE približne 700 odberných miest.
„Nejde o kalamitu nezvládnuteľných rozmerov. Budeme však postupovať opatrne, aby nedošlo k poškodeniam majetku ani ublíženiam na zdraví, dodal Orlovský.
Všetky odpojené objekty – domy či chatky budeme v postihnutých oblastiach budú zapájať individuálne.
Svoje žiadosti o obnovenie elektriny môžu ľudia nahlasovať emailom, ale aj na zákaznícku linku 0850 111 555 či na poruchovú linku, ktorej číslo sa líši podľa regiónu a ľudia ho môžu nájsť na internete alebo na svojej faktúre za elektrinu a za plyn.
V rodinných domoch, ktoré zostali bez elektriny, by jej dodávku mali zapojiť jeden až dva dni po opadnutí vody. V záhradkárskych oblastiach to podľa Orlovského môže trvať o niečo dlhšie.

Beata
Balogová
