Viete, kto je GoGo? Dnešné deti nemajú hviezdy v televízii, ale na YouTube

GoGo žije na YouTube. Má 16 rokov, 300-tisíc odberateľov a jeho videá už presiahli tridsať miliónov celkových zobrazení.

(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Viete, aké videá sledujú vaše deti na YouTube? Pravdepodobne hrajú nejakú hru - Minecraft, Happy Wheels, možno Mafiu. A možno sa len pozerajú, ako ich hrá niekto iný.

Fenomén videí, pri ktorých sledujete, ako váš obľúbený vloger (človek vytvárajúci videoblogy) hrá hru a komentuje každý svoj krok, je v zahraničí rozšírený už niekoľko rokov. U nás o niečo kratšie a pre strednú a staršiu generáciu predstavuje jav takmer nepochopiteľný. Našli sa v ňom mladí ľudia a má aj svoje hviezdy.

Absolútnou jednotkou slovenskej youtubovej scény je hráč vystupujúci pod prezývkou GoGo. Stačí, aby ste vošli do ktorejkoľvek základnej školy a spýtali sa, či poznajú jeho meno. „Kto by ho nepoznal? GoGa pozná každý!“ jasá trieda štvrtákov.

Nemýlia sa, pri počte 300-tisíc odberateľov a tridsať miliónov celkových zobrazení ho musí skutočne poznať väčšina školopovinných detí.

Jednotlivé videá majú od dvesto do šesťstotisíc videní, vlog s názvom Make-up, kde si natiera čokoládový krém na tvár, dokonca 986-tisíc videní.

Je to ako sledovať seriál

Stredoškolák GoGo je vtipný, má dar improvizácie a vie dokonale zaujať, ak si uvedomíme, pre akú vekovú kategóriu tvorí. To, čo zarazí, je otázka, prečo niekto pozerá tento druh videí.

„Je to väčší relax ako hru hrať,“ odpovedá samotný GoGo. „Pred spaním sa vám už nechce zapínať počítač, tak si na mobile pozriete, ako niekto iný hrá hru. Je zábavné sledovať cudzie reakcie. Vy pozeráte Panelák, my pozeráme toto. Mladých ľudí nezaujíma televízia, pozrú si YouTube,“ dodáva.

Jeho videá vyhľadávajú aj tí, čo potrebujú prejsť určitý level a nevedia ako, alebo hru poznajú a chcú sa len porovnať.

„Je to odreagovanie, spraví vám to dobrú náladu. Keď sa trápim nad školou, pozriem si video a prestanem myslieť na problémy,“ vysvetľuje.

Tento druh oddychu však vedie podľa detskej psychologičky Ireny Trenčanskej k absolútnej pasivite. Už sa nemusíte ani rozhodovať, či zabočíte doľava, alebo doprava, urobí to za vás niekto iný. Máte pocit, že hráte hru, vžívate sa do nej, hoci v skutočnosti nevyvíjate žiadnu aktivitu.

„V tom sa skrýva najväčšie nebezpečenstvo. Ak sa to deje dlhodobo, tento vzorec správania sa zapíše do psychiky dieťaťa, ktorá je oveľa tvarovateľnejšia ako u dospelého a ono sa stáva perspektívne ľahšie manipulovateľným. Bude ochotnejšie prijať fakt, že za neho rozhoduje niekto iný,“ myslí si Irena Trenčanská z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.

Kto je GoGo

Vyrástol na youtubových videách, v čase ich vzniku mal deväť rokov a odvtedy všetok svoj voľný čas trávil na tejto webovej stránke. Študoval, ako sa pripravujú, inšpiroval sa zahraničnými youtubermi a svoje prvé herné video uverejnil na Silvestra 2011.

„Bol som nadšený, stačili mi aj dva palce hore. Potom som spravil interview so známejšími youtubermi a do týždňa sa mi zdvojnásobil počet odberov. Z tritisíc na šesťtisíc. Odvtedy to už išlo samo. Prišiel som zo školy, zahral hru, zostrihal, dal na youtube a čakal, čo ľudia napíšu,“ spomína na svoje začiatky.

Porovnávať s ostatnými vlogermi sa prestal v momente, keď sa dostal na prvé miesto a nemal už na Slovensku súpera.

„V tom čase som si pozeral štatistiky každých päť minút. Človeka to ťahalo dopredu. Je to najväčšia motivácia, keď je niekto pred vami a môžete súťažiť,“ hovorí.

Prvý vlog – niekoľkominútové video, na ktorom jeho autor rozpráva na určitú tému, pripravil ako odmenu pre svojich fanúšikov. Aby videli, ako vyzerá a získali k nemu osobnejší vzťah. Mal taký úspech, že dnes patria vlogy medzi jeho hlavnú činnosť.

Ak máte pocit, že ide o zábavku unudených tínedžerov, mýlite sa. Na youtubovom kanáli GoGoManTv pribudne každý deň jedno nové video.

„Niekedy robím do noci, aby som to stihol. Hodinový materiál zostrihám na päťminútové video. Preto ma zamrzí, keď niekto nevidí to množstvo roboty, čo za tým je. Obetoval som väčšinu svojho voľného času, nie je ľahké zabávať takú masu ľudí a nezanedbávať osobný život. Denne tomu venujem tri hodiny. Keby som nechodil do školy, stihol by som aj dve videá,“ hovorí 16-ročný študent umeleckej školy.

Nadšení fanúšikovia

GoGova fanúšikovská komunita sa v priebehu roka a pol rozrástla na 300-tisíc odberateľov, v čom mu nedokáže konkurovať žiaden slovenský letsplayer či vloger. „Čím ďalej, tým sú moji fanúšikovia mladší,“ uvažuje.

„Spočiatku ma pozerali pätnásťroční, teraz je vekový priemer desať až trinásť rokov. Vzniklo to tak, že starší súrodenci to ukázali mladším a tým sa to zapáčilo. Ich počet radikálne rastie, v škole si to navzájom preposielajú. Je milé, keď vidím, ako si tým vypĺňajú voľný čas. Ja som bol taký istý,“ hovorí GoGo, ktorého meno podľa psychologičky deti sociálne zbližuje a poskytuje tému na rozhovory. Jeho samotného oberá o súkromie.

Fanúšikovia ho čakávajú pred domom, prenasledujú cestou zo školy, obťažujú v nákupných centrách. Hlavne tí mladší nemajú zábrany, neuvedomujú si, že je to nepríjemné.

Niektorí letsplayeri postavili svoj imidž na vulgarizmoch, prípadne nakrúcajú v stavoch opitosti, čo sa divákom vždy páči.

Gogo sa prispôsobil svojmu mladšiemu publiku, nadávky takmer nepoužíva. Robí si štatistiky a prieskumy toho, čo sa najviac páči, súčasne sa snaží hrať iba hry, ktoré ho naozaj zaujímajú. Ľudia chcú vašu osobnosť, nie divadlo, tvrdí. Ak sa úprimne bavíte, ocenia to.

V rohu obrazovky môžete počas hry vidieť jeho tvár, nerobí to tak každý hráč, najväčší úspech to má pri hororových scénach, keď sa zrazu zľakne.

Obrovský počet videní predstavuje moc a nástroj na manipuláciu. „Ja osobne cítim hlavne veľkú zodpovednosť, keď si uvedomím, aké množstvo ľudí ma sleduje. Nesmiem vypustiť žiadnu hlúposť, ktorou by som ich nesprávne ovplyvnil. Všimol som si, že niektorí vlogeri sú zameraní iba na manipuláciu, alebo na to, aby mali čo najviac reklám a zarobili na tom. Tým si však pokazíte meno,“ myslí si.

Koľko zarába?

Akýkoľvek úspech vám ľudia okamžite závidia, anonymný internet navyše umožňuje uverejňovať množstvo nenávistných komentárov.

GoGo so závisťou a hejtermi (internetovými neprajníkmi) bojoval hlavne začiatkom tohto roka, keď sa po internete začali šíriť fámy o tom, ako veľa zarába.

„Tvrdili dokonca, že zarábam na lajkoch, čo je úplná hlúposť. V jednom videu som zo zábavy vytiahol kokakolu a v momente všetci písali, že to bolo zaplatené. Tak som nakrútil video Zarábanie na YouTube.“

V ňom bez vtipov vysvetlil, že youtuber získava peniaze z reklamy, ktorú Google automaticky priraďuje k jeho videám. Čím viac zobrazení video má, tým viac peňazí vloger dostane. Ešte viac získa, ak na reklamu kliknete.

V zahraničí môžete pôsobiť ako profesionálny vloger, tí lepší hravo zarobia aj desaťtisíc dolárov mesačne. Na Slovensku sú sadzby niekoľkonásobne nižšie.

„Ja osobne som dostal ponuku tri doláre za tisíc videní, čo je sen, ale potom zistili, odkiaľ pochádzam, a zrušili to,“ priznáva GoGo.

Druhou možnosťou je, že si vás zoberie pod svoje krídla konkrétna firma, priraďuje k vašim videám reklamu a mesačne vám posiela peniaze.

„Za peniaze, čo som zarobil vďaka automatickým reklamám, som si nakúpil techniku potrebnú na nakrúcanie. Kupujem aj hry, ktoré hrám, chcem podporiť ich tvorcov,“ hovorí v závere videa.

V budúcnosti by sa tvorbou vlogov chcel živiť, predpokladá, že inzerenti si uvedomia, že reklama na internete má väčší význam ako v televízii.

Zdieľajte svoj život

Prečo niekto rozpráva do kamery o svojom súkromnom živote?

Psychologička Irena Trenčanská tvrdí, že túžbu zviditeľňovať sa priniesla doba a možnosti, ktoré ponúkajú dnešné technológie. „Deti sú k tomu vyslovene vedené,“ hovorí.

„Všetky súťaže a reality šou nás presviedčajú, že treba chytiť šťastie za pačesy, zviditeľniť sa akýmkoľvek spôsobom.“

K normálnemu spôsobu života by sa nevedel vrátiť ani GoGo. Tvrdí, že už je naviazaný na svoju komunitu.

„To je podstata vlogera, deliť sa s ľuďmi o to, ako vyzerá váš život. Viem si predstaviť, že existuje generácia, ktorá to nechápe. Ale dnes sú mladí ľudia stále viac a viac otvorení. Toto je spôsob, ako sa dá komunikovať a byť kamarát so stotisíc ľuďmi. Mňa tiež baví pozerať, ako žijú americkí youtuberi. Neviem presne vysvetliť, prečo sa delím o svoj život na internete, ale ľudia v mojom veku by sa ma také niečo ani neopýtali. Prišlo by im to ako prirodzené,“ hovorí najznámejší slovenský youtuber.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 643
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 453
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 582
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 197
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 204
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 192
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 984
  8. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 952
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 667
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 569

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

Domov

Rusko vo februári 2017: Černákovcov som kontaktoval

Polícia v utorok zatkla Pavla Ruska pre podozrenie z objednávania vraždy jeho spoločníčky Sylvie Volzovej.

Domov

Volzová: Polícia mi oznámila, že ma chceli zavraždiť

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska, údajne si objednal vraždu svojej vtedajšej spoločníčky Sylvie Volzovej.

Domov

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska, obvinili ho z objednávky vraždy

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu spoločníčky z TV Markíza Sylvie Volzovej. Za objednávateľa ho označil Mikuláš Černák.

Domov

Danko, Fico a prezident Kiska rokovali na Bratislavskom hrade, dospeli k zhode

Traja najvyšší ústavní činitelia poukázali na možnosť väčšieho vplyvu Slovenska vrámci EÚ.