Viete, kto je GoGo? Dnešné deti nemajú hviezdy v televízii, ale na YouTube

GoGo žije na YouTube. Má 16 rokov, 300-tisíc odberateľov a jeho videá už presiahli tridsať miliónov celkových zobrazení.

(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Viete, aké videá sledujú vaše deti na YouTube? Pravdepodobne hrajú nejakú hru - Minecraft, Happy Wheels, možno Mafiu. A možno sa len pozerajú, ako ich hrá niekto iný.

Fenomén videí, pri ktorých sledujete, ako váš obľúbený vloger (človek vytvárajúci videoblogy) hrá hru a komentuje každý svoj krok, je v zahraničí rozšírený už niekoľko rokov. U nás o niečo kratšie a pre strednú a staršiu generáciu predstavuje jav takmer nepochopiteľný. Našli sa v ňom mladí ľudia a má aj svoje hviezdy.

Absolútnou jednotkou slovenskej youtubovej scény je hráč vystupujúci pod prezývkou GoGo. Stačí, aby ste vošli do ktorejkoľvek základnej školy a spýtali sa, či poznajú jeho meno. „Kto by ho nepoznal? GoGa pozná každý!“ jasá trieda štvrtákov.

Nemýlia sa, pri počte 300-tisíc odberateľov a tridsať miliónov celkových zobrazení ho musí skutočne poznať väčšina školopovinných detí.

Jednotlivé videá majú od dvesto do šesťstotisíc videní, vlog s názvom Make-up, kde si natiera čokoládový krém na tvár, dokonca 986-tisíc videní.

Je to ako sledovať seriál

Stredoškolák GoGo je vtipný, má dar improvizácie a vie dokonale zaujať, ak si uvedomíme, pre akú vekovú kategóriu tvorí. To, čo zarazí, je otázka, prečo niekto pozerá tento druh videí.

„Je to väčší relax ako hru hrať,“ odpovedá samotný GoGo. „Pred spaním sa vám už nechce zapínať počítač, tak si na mobile pozriete, ako niekto iný hrá hru. Je zábavné sledovať cudzie reakcie. Vy pozeráte Panelák, my pozeráme toto. Mladých ľudí nezaujíma televízia, pozrú si YouTube,“ dodáva.

Jeho videá vyhľadávajú aj tí, čo potrebujú prejsť určitý level a nevedia ako, alebo hru poznajú a chcú sa len porovnať.

„Je to odreagovanie, spraví vám to dobrú náladu. Keď sa trápim nad školou, pozriem si video a prestanem myslieť na problémy,“ vysvetľuje.

Tento druh oddychu však vedie podľa detskej psychologičky Ireny Trenčanskej k absolútnej pasivite. Už sa nemusíte ani rozhodovať, či zabočíte doľava, alebo doprava, urobí to za vás niekto iný. Máte pocit, že hráte hru, vžívate sa do nej, hoci v skutočnosti nevyvíjate žiadnu aktivitu.

„V tom sa skrýva najväčšie nebezpečenstvo. Ak sa to deje dlhodobo, tento vzorec správania sa zapíše do psychiky dieťaťa, ktorá je oveľa tvarovateľnejšia ako u dospelého a ono sa stáva perspektívne ľahšie manipulovateľným. Bude ochotnejšie prijať fakt, že za neho rozhoduje niekto iný,“ myslí si Irena Trenčanská z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.

Kto je GoGo

Vyrástol na youtubových videách, v čase ich vzniku mal deväť rokov a odvtedy všetok svoj voľný čas trávil na tejto webovej stránke. Študoval, ako sa pripravujú, inšpiroval sa zahraničnými youtubermi a svoje prvé herné video uverejnil na Silvestra 2011.

„Bol som nadšený, stačili mi aj dva palce hore. Potom som spravil interview so známejšími youtubermi a do týždňa sa mi zdvojnásobil počet odberov. Z tritisíc na šesťtisíc. Odvtedy to už išlo samo. Prišiel som zo školy, zahral hru, zostrihal, dal na youtube a čakal, čo ľudia napíšu,“ spomína na svoje začiatky.

Porovnávať s ostatnými vlogermi sa prestal v momente, keď sa dostal na prvé miesto a nemal už na Slovensku súpera.

„V tom čase som si pozeral štatistiky každých päť minút. Človeka to ťahalo dopredu. Je to najväčšia motivácia, keď je niekto pred vami a môžete súťažiť,“ hovorí.

Prvý vlog – niekoľkominútové video, na ktorom jeho autor rozpráva na určitú tému, pripravil ako odmenu pre svojich fanúšikov. Aby videli, ako vyzerá a získali k nemu osobnejší vzťah. Mal taký úspech, že dnes patria vlogy medzi jeho hlavnú činnosť.

Ak máte pocit, že ide o zábavku unudených tínedžerov, mýlite sa. Na youtubovom kanáli GoGoManTv pribudne každý deň jedno nové video.

„Niekedy robím do noci, aby som to stihol. Hodinový materiál zostrihám na päťminútové video. Preto ma zamrzí, keď niekto nevidí to množstvo roboty, čo za tým je. Obetoval som väčšinu svojho voľného času, nie je ľahké zabávať takú masu ľudí a nezanedbávať osobný život. Denne tomu venujem tri hodiny. Keby som nechodil do školy, stihol by som aj dve videá,“ hovorí 16-ročný študent umeleckej školy.

Nadšení fanúšikovia

GoGova fanúšikovská komunita sa v priebehu roka a pol rozrástla na 300-tisíc odberateľov, v čom mu nedokáže konkurovať žiaden slovenský letsplayer či vloger. „Čím ďalej, tým sú moji fanúšikovia mladší,“ uvažuje.

„Spočiatku ma pozerali pätnásťroční, teraz je vekový priemer desať až trinásť rokov. Vzniklo to tak, že starší súrodenci to ukázali mladším a tým sa to zapáčilo. Ich počet radikálne rastie, v škole si to navzájom preposielajú. Je milé, keď vidím, ako si tým vypĺňajú voľný čas. Ja som bol taký istý,“ hovorí GoGo, ktorého meno podľa psychologičky deti sociálne zbližuje a poskytuje tému na rozhovory. Jeho samotného oberá o súkromie.

Fanúšikovia ho čakávajú pred domom, prenasledujú cestou zo školy, obťažujú v nákupných centrách. Hlavne tí mladší nemajú zábrany, neuvedomujú si, že je to nepríjemné.

Niektorí letsplayeri postavili svoj imidž na vulgarizmoch, prípadne nakrúcajú v stavoch opitosti, čo sa divákom vždy páči.

Gogo sa prispôsobil svojmu mladšiemu publiku, nadávky takmer nepoužíva. Robí si štatistiky a prieskumy toho, čo sa najviac páči, súčasne sa snaží hrať iba hry, ktoré ho naozaj zaujímajú. Ľudia chcú vašu osobnosť, nie divadlo, tvrdí. Ak sa úprimne bavíte, ocenia to.

V rohu obrazovky môžete počas hry vidieť jeho tvár, nerobí to tak každý hráč, najväčší úspech to má pri hororových scénach, keď sa zrazu zľakne.

Obrovský počet videní predstavuje moc a nástroj na manipuláciu. „Ja osobne cítim hlavne veľkú zodpovednosť, keď si uvedomím, aké množstvo ľudí ma sleduje. Nesmiem vypustiť žiadnu hlúposť, ktorou by som ich nesprávne ovplyvnil. Všimol som si, že niektorí vlogeri sú zameraní iba na manipuláciu, alebo na to, aby mali čo najviac reklám a zarobili na tom. Tým si však pokazíte meno,“ myslí si.

Koľko zarába?

Akýkoľvek úspech vám ľudia okamžite závidia, anonymný internet navyše umožňuje uverejňovať množstvo nenávistných komentárov.

GoGo so závisťou a hejtermi (internetovými neprajníkmi) bojoval hlavne začiatkom tohto roka, keď sa po internete začali šíriť fámy o tom, ako veľa zarába.

„Tvrdili dokonca, že zarábam na lajkoch, čo je úplná hlúposť. V jednom videu som zo zábavy vytiahol kokakolu a v momente všetci písali, že to bolo zaplatené. Tak som nakrútil video Zarábanie na YouTube.“

V ňom bez vtipov vysvetlil, že youtuber získava peniaze z reklamy, ktorú Google automaticky priraďuje k jeho videám. Čím viac zobrazení video má, tým viac peňazí vloger dostane. Ešte viac získa, ak na reklamu kliknete.

V zahraničí môžete pôsobiť ako profesionálny vloger, tí lepší hravo zarobia aj desaťtisíc dolárov mesačne. Na Slovensku sú sadzby niekoľkonásobne nižšie.

„Ja osobne som dostal ponuku tri doláre za tisíc videní, čo je sen, ale potom zistili, odkiaľ pochádzam, a zrušili to,“ priznáva GoGo.

Druhou možnosťou je, že si vás zoberie pod svoje krídla konkrétna firma, priraďuje k vašim videám reklamu a mesačne vám posiela peniaze.

„Za peniaze, čo som zarobil vďaka automatickým reklamám, som si nakúpil techniku potrebnú na nakrúcanie. Kupujem aj hry, ktoré hrám, chcem podporiť ich tvorcov,“ hovorí v závere videa.

V budúcnosti by sa tvorbou vlogov chcel živiť, predpokladá, že inzerenti si uvedomia, že reklama na internete má väčší význam ako v televízii.

Zdieľajte svoj život

Prečo niekto rozpráva do kamery o svojom súkromnom živote?

Psychologička Irena Trenčanská tvrdí, že túžbu zviditeľňovať sa priniesla doba a možnosti, ktoré ponúkajú dnešné technológie. „Deti sú k tomu vyslovene vedené,“ hovorí.

„Všetky súťaže a reality šou nás presviedčajú, že treba chytiť šťastie za pačesy, zviditeľniť sa akýmkoľvek spôsobom.“

K normálnemu spôsobu života by sa nevedel vrátiť ani GoGo. Tvrdí, že už je naviazaný na svoju komunitu.

„To je podstata vlogera, deliť sa s ľuďmi o to, ako vyzerá váš život. Viem si predstaviť, že existuje generácia, ktorá to nechápe. Ale dnes sú mladí ľudia stále viac a viac otvorení. Toto je spôsob, ako sa dá komunikovať a byť kamarát so stotisíc ľuďmi. Mňa tiež baví pozerať, ako žijú americkí youtuberi. Neviem presne vysvetliť, prečo sa delím o svoj život na internete, ale ľudia v mojom veku by sa ma také niečo ani neopýtali. Prišlo by im to ako prirodzené,“ hovorí najznámejší slovenský youtuber.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 709
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 816
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 710
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 610
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 882
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 743
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 311
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 272
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 198
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 820

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Domov

Pochody boli bez protiprávnych konaní, doprava je v centre obnovená

Štátna aj mestská polícia dohliadali na priebeh pochodov Dúhový Pride a Hrdí na rodinu.

Domov

V Bratislave bol Dúhový pochod. Pozrite si, ako vyzeral

V približne rovnakom čase sa konal v hlavnom meste aj pochod Hrdí na rodinu.

Domov

Na Dúhový Pride prišla aj ombudsmanka Patakyová

V Bratislave bol aj pochod Hrdí na rodinu. Je za ním Anton Chromík, ktorý inicioval neúspešné referendum o rodine.

Domov

V Jasnej pod Chopkom odštartovala bežecká štafeta k Dunaju

Rekordných 205 tímov absolvuje trasu z Jasnej v Demänovskej doline do Bratislavy.