Opoziční poslanci kritizujú, že minister chce zrušiť povinnú angličtinu a znížiť počet hodín, o ktorých môžu rozhodovať školy.
BRATISLAVA. Opoziční poslanci chcú od ministra školstva Dušana Čaploviča počuť vysvetlenie, prečo chce zásadne meniť celú školskú reformu vrátane obsahu osnov bez hĺbkového vyhodnotenia jej výsledkov.
Navrhli preto zvolať mimoriadne rokovanie školského parlamentného výboru, aby sa od ministra dozvedeli, prečo chce napríklad zrušiť povinnú angličtinu.
Návrh na zvolanie mimoriadneho rokovania výboru na budúci utorok podporilo všetkých šesť opozičných zákonodarcov, informoval poslanec SDKÚ Miroslav Beblavý.
Podľa nich zverejnené návrhy zmien v Štátnom vzdelávacom programe pre materské školy a základné školy prvého a druhého stupňa vyvolávajú znepokojenie a množstvo otáznikov.
Cudzie jazyky už nie sú prioritou
"Ako je možné zrušiť povinnú angličtinu napriek sľubom ministra Čaploviča, že ju zachová a napriek tomu, že je zakotvená priamo v zákone?" pýtajú sa poslanci ministra.
Nepáči sa im ani to, že minister chce obmedziť slobodu škôl a učiteľov brutálnym znížením počtu hodín, o ktorých môžu rozhodovať samotné školy.
"Už dnes majú slovenské školy menej slobody ako je priemer vyspelých krajín, a toto nízke číslo sa ide znížiť o takmer 40 percent," pripomínajú poslanci.
Zaujíma ich, prečo si minister myslí, že zvýši kvalitu vyučovania prírodných vied zvýšením počtu hodín, ak už dnes máme v tejto oblasti takmer o 50 percent väčšiu časovú dotáciu ako iné európske krajiny a na výsledkoch sa to neprejavuje. Radšej by sa podľa nich malo ísť cestou skvalitňovania ich vzdelávania.
Zároveň sa ho chcú spýtať, či je prípustné zásadne meniť celú školskú reformu vrátane obsahu osnov bez hĺbkového vyhodnotenia jej výsledkov len s argumentom, že tak politicky rozhodla vláda vo svojom programe.
Ministerstvo: Je to politikárčenie
Ministerstvo školstva označilo snahu opozície zvolať mimoriadne rokovanie výboru za pokus nahradiť vecnú diskusiu politikárčením. Svedčia o tom fakty, ktoré opoziční poslanci opomínajú, uviedol hovorca ministra Michal Kaliňák.
"Napríklad novelizácia štátneho vzdelávacieho programu je požiadavkou Združenia samosprávnych škôl, ktoré zrejme lepšie ako pán poslanec Beblavý pozná situáciu vo výučbe," povedal.
Na margo výučby anglického jazyka pripomenul, že pre rezort je kľúčová kvalita a nie kvantita.
"Pánu poslancovi Beblavému neprekáža, že deti s vyučovacím jazykom maďarským sme učili tri cudzie jazyky, čím sa porušovala elementárna zásada primeranosti. Zdá sa, že mu tiež neprekáža formálna výuka v rámci ktorej sa výučba druhého cudzieho jazyka realizovala jednu hodinu týždenne," poznamenal Kaliňák.
Pripomenul, že dnes angličtinu vyučuje 70 percent nekvalifikovaných učiteľov. "Nemáme záujem vytýkať chyby, ktoré neriešila vláda, ktorej súčasťou bola táto opozícia. Chceme a vieme tieto problémy riešiť pre deti a nie pre skupiny, ktoré kvantitu nahradzujú nad kvalitu a formálnosť nad efektivitu," reagoval hovorca ministra.
Viac matematiky aj slovenčiny
Štátny pedagogický ústav predložil na verejnú diskusiu návrhy inovovaných štátnych vzdelávacích programov pre materské školy, prvý a druhý stupeň základných škôl.
Podstatnou zmenou je opätovné rozloženie učiva do ročníkov. Na prvom stupni ZŠ sa má zvýšiť počet hodín pre materinský jazyk.
Školy si môžu zvoliť prvý cudzí jazyk z výberu šiestich jazykov. Druhý cudzí jazyk sa stáva voliteľným.
Relatívne nové zastúpenie má na prvom stupni prvouka, na ktorú nadväzuje prírodoveda a vlastiveda.
Má sa zvýšiť počet hodín matematiky, informatiky, prírodovedných predmetov a pracovného vyučovania spolu s výtvarnou a hudobnou výchovou.