Pilot práškovacieho lietadla: V kabíne môže byť až 50 stupňov

Kameraman MILAN FRIŠO robí publicistiku v STV. Na jar a v lete však lieta ako jeden z posledných práškovacích pilotov.

Práškar je robotník vo vzduchu.(Zdroj: HENRICH MIŠOVIČ)

Odkedy lietate?

„Lietam tridsať rokov, začínal som v pätnástich. Práškovacím pilotom bol aj môj otec, učil práškovať nových pilotov v bývalej leteckej škole Holešov. Momentálne sa tým nedá uživiť na plný úväzok, nepoznám nikoho, kto by sa vedel uživiť len tým. Prežívame vďaka tomu, že sme taká dvojchlapová firma. Môj otec má lietadlo a ja preňho lietam, keď je robota.“

Teší vás viac práca s kamerou alebo pilotáž?

„Pri filmovaní akoby ste žili aj osudy iných ľudí, stretávate sa so zaujímavými príbehmi, navštívite zaujímavé miesta, kde sa bežne nedostanete, a to je na tom krásne. Pri lietaní ste sám v trojrozmernom priestore, kde je najmä priestor na vlastné myšlienky. Piloti vnímajú oveľa citlivejšie počasie, mraky, slnko, kameramani zasa svetlo. Keď to spojíte, akoby sa zážitky násobili.

Článok pokračuje pod video reklamou

Je lietanie oddychom?

„Otec mi vždy hovorieval: Vieš, problémy sú príliš ťažké na to, aby si ich bral so sebou do lietadla. Keď idete lietať, nech sa deje čokoľvek, musíte problémy nechať na zemi, nemôžete pri lietaní o nich rozmýšľať. Každý okamih pri lietaní má iné poveternostné podmienky, lietate na inú parcelu, takže je v tom kus takej vydrenej poetiky. Práškari sú robotníci vo vzduchu. Samozrejme, lietam aj pre radosť, chodím si zalietať s kamarátmi na ultraľahkých lietadlách.“

Práškovacie lietanie patrí k najnáročnejším. Aké sú pri ňom podmienky?

„Práškovací pilot vstáva zavčasu s východom slnka, od piatej je v aeropláne do večera do piatej. V aeropláne je 40 až 50 stupňov, rachot približne 120 decibelov a lietate kúsok nad zemou, kde si musíte dávať pozor na rôzne prekážky. Musíte strážiť milión vecí.“

Ako zvládate letné horúčavy vo vyhriatej kabíne?

„Hrozne. Nemám rád teplo, chcem stihnúť prácu čo najskôr. Začínam už s východom slnka a za hodinu vypijem aj liter a pol vody. Vpredu máme motor, ktorý má dvesto stupňov. Motor je chladený vzduchom, horúci vzduch potom uniká povedľa kabíny, vnútri môže byť ak 50 stupňov. Keď je vonku 30 až 35 stupňov a otvoríte dvere na kabíne, oveje vás chladnejší vzduch a je to úľava.“

Budete lietať aj počas dovolenky?

„Lieta sa vždy, keď je práca. Preč sú časy, keď práškari lietali aj 500 hodín ročne, my nalietame približne desatinu. Bohužiaľ, pre najrôznejšie obmedzenia a povolenia je to svet, ktorý odchádza.“

Koľko je dnes na Slovensku práškovacích pilotov?

„Dnes je nás už iba desať. V časoch, keď pôsobil môj otec, ich bolo približne štyristo.“

Kedy sa vám začína a končí sezóna?

„Teraz sme v druhej tretine sezóny. Začína sa skoro na jar. Keď všetci plačú, že je daždivá jar, práškari sa tešia, lebo je šanca, že pôjdu lietať. Začína sa už koncom februára základným hnojením ozimín. V apríli sa prihnojuje a potom sa robí ochrana proti škodcom. Teraz sa striekala repka, aby rovnomerne dozrela. Končí sa až v auguste, keď sa strieka slnečnica, aby uschla.“

Kedysi sa práškovalo proti mandelínke, proti čomu práškujete dnes?

„Technológie postúpili. Robí sa ochrana proti všetkým škodcom, ale aj výživa pre rastliny. Koncom 80. rokov sa robili aj pokusy so siatím, siala sa horčica, ale potom sa to nejako neuchytilo.“

Čo vás na tom drží a baví?

„Láska k lietaniu. Ťažko sa odchádza. Poznám pilotov, ktorí z rôznych príčin nelietali desiatky rokov, posadíte ich do lietadla a sú opäť ako malí chlapci. Bývalí práškari mávajú stretnutia na zelenej lúke. Keď som začal medzi nich chodiť, mali 40 až 45 rokov, dnes majú o tridsať viac a keď ich tam vidíte, sú stále ako mladí, cítia vôňu benzínu, dokážu básniť o lietaní. To je spôsob života. Veľakrát sa to snažím využiť, je to ideálne spojenie s mojou prácou.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 911
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 10 131
  3. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 119
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 585
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 661
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 322
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 587
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 227
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 628
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 194

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Putin priletel do Helsínk na summit s Trumpom s oneskorením

Program summitu sa zrejme oneskorí.

ŠPORT

Aký bol šampionát v Rusku? Plný sexizmu, politiky a simulovania

Prinášame najzaujímavejšie momenty.

PLUS

Food fotograf: Keď sa fotí pečené kura, tak nie je pečené

Prečo sa pri fotení do hamburgerov pichajú špáradlá a do kurčaťa klinčeky?

ŠPORT

Súperi pri ňom vyzerali ako kužele. Zostavili sme ideálny tím

Najlepším hráčom bol Modrič, najužitočnejším Griezmann.

Neprehliadnite tiež

Motorkár sa čelne zrazil s dodávkou (+ FOTO)

V ranných hodinách bol horský priechod Havran neprejazdný. Spôsobila to nehoda motorkára.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Gajdoš poďakoval švédskej veľvyslankyni za ponuku na stíhačky

Gajdoš prijal švédsku veľvyslankyňu na pôde ministerstva.

Uzavrú úsek diaľnice pod Tatrami vrátane tunela Bôrik

Uzávera potrvá od pondelkového večera do štvrtkového rána.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Odsúdili vás? Staňte sa rovno primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.