ROZHOVOR

Cyklista Velits: Párkrát ma auto vytlačilo, dvakrát ma zrazili

Cestný cyklista PETER VELITS sa pred pár dňami vrátil z Tour de France. Netrúfne si na každú našu cestu.

(Zdroj: ARCHÍV SME - TIBOR SOMOGYI)

Počuli ste o prípade, žeby cyklista niekoho vážne zranil?

„Stáva sa, že keď sa cyklisti pri tréningoch v 30- až 40-kilometrovej rýchlosti za hodinu stretnú, bolí to. Žeby cyklista vážne zranil chodca, som nepočul.“

Ako sa jazdí po našich cestách?

„Keď jazdíme s bratom, naučili sme sa, že je lepšie jazdiť vedľa seba, hoci to vodiči nemajú radi. Keď je cesta úzka a ideme za sebou, ako to vyžadujú pravidlá, vodiči často jazdia veľmi blízko nás a neuvedomujú si, aké nebezpečenstvo nám hrozí. Najmä rekreační cyklisti sa auta, ktoré im v rýchlosti prejde pár centimetrov od riadidiel, môžu zľaknúť, stratiť rovnováhu a skončiť pod kolesami ďalšieho vozidla.“

Prinútite tak vodičov obiehať vás ako iné autá?

„Pribrzdia presne, ako keď predbiehajú menší traktor. Počkajú, kým prejde auto oproti a až potom obiehajú. Samozrejme, ak už niekoho spomaľujeme, snažíme sa zaradiť a pustiť ho.“

Nemali ste preto problémy s policajtmi?

„Zatiaľ nie.“

Už ste mali haváriu?

„Párkrát ma auto vytlačilo mimo cesty, dvakrát ma zrazili. V jednom prípade som šiel po hlavnej ceste a protiidúce auto, ktoré odbočovalo doľava, mi nedalo prednosť. Nedokázal som už zabrzdiť a preletel som cezeň. V druhom prípade mi skrížilo cestu auto s prívesným vozíkom.“

Ako to dopadlo?

„Raz som mal obrovské šťastie a skončilo sa to len s odreninami, v druhom prípade som si natrhol sval, čo bolo veľmi nepríjemné zranenie.“

Mení sa správanie vodičov k cyklistom?

„Stále sa nájdu vodiči, ktorí sú arogantní, bezohľadní a potrebujú sa vybúriť na cyklistovi. Ale celkovo sa trend zlepšuje, minimálne u nás v Púchovskom okrese vidím, že ľudia si už na nás zvykli.“

Sú úseky, kde by ste si na bicykli netrúfli?

„Aj u nás máme zopár ciest, po ktorých jazdíme veľmi neradi. Väčšinou sú to cesty I. triedy, ktoré sú veľmi frekventované a nezriedka majú úzku krajnicu.“

Neprispôsobujú si často pravidlá aj cyklisti?

„Samozrejme, stretávam sa s tým, že cyklista prejde na červenú, nezastaví na stopke alebo vojde bezhlavo do križovatky. Takže veľakrát si za nehodu cyklisti naozaj môžu sami. Mali by si uvedomiť, že na chybu vždy doplatia v prvom rade oni.“

Je bezpečnosť cyklistov v iných krajinách porovnateľná?

„Sú v tom rozdiely. V Amerike, kde sú veľmi široké cesty, vodiči často napriek tomu jazdia za nami aj minúty, kým nás dokážu obísť veľkým oblúkom. Ale napríklad v Taliansku, kde je veľa úzkych ciest, jazdia veľmi natesno.“

Aký vplyv na bezpečnosť má cyklistická infraštruktúra?

„Je to základ. My sme žili pár rokov v Belgicku, kde je obrovské množstvo cyklochodníkov, na ktorých kolízia s autom nehrozí. Tam si treba dávať pozor skôr na iných cyklistov či chodcov.“

Čo by sa malo zmeniť, aby bicyklovanie nebolo len najekologickejší spôsob dopravy, ale aj bezpečný?

„Určite budovať infraštruktúru. Vodiči by mali začať brať do úvahy cyklistov ako plnohodnotných účastníkov premávky a zároveň si uvedomovať, ako sú zraniteľní. A cyklisti by mali menej riskovať a myslieť na to, že keď ide cyklista do súboja s autom, vždy prehrá.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 993
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 729
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 258
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 540
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 901
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 435
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 327
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 154
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 785
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 712

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Domov

Dobré ráno: Finančné skupiny a korisť, rozdelia si medzi sebou televízie

Televízia Markíza aj Nova sú na predaj. Zdá sa, že to zaplatia Číňania.

Domov

Advokát o esbéeskároch: Zákazníka môžu zadržať, ale je to na hrane

Už keď človek vstupuje do obchodu, je uzrozumený s tým, že podlieha kontrole, hovorí pre SME advokát JOZEF HERBULÁK.

Domov

Danko v dume dvoril Rusom, teraz, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

Domov

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.