Bratislava 8. októbra (TASR) - Vytvorenie podmienok pre alternatívne financovanie dopravnej infraštruktúry, liberalizácia železničného či poštového trhu, ale aj aplikácia regionálneho prístupu v dopravnej politike predstavujú len niektoré zo základných téz programového vyhlásenia novej vlády SR v oblasti dopravy.
Otázka kombinovaného financovania sa zdá byť aktuálna predovšetkým v oblasti budovania diaľničnej infraštruktúry, na ktorom by sa mal popri verejnom zúčastniť i súkromný kapitál. Implementáciu tohto prístupu okrajovo spomína už Rámcová koncepcia spoplatnenia užívateľov diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, schválená vládou SR v septembri tohto roka.
Uplatnenie regionálneho princípu v dopravnej politike má podľa vládnych programových téz spočívať v presune kompetencií v cestnej a železničnej regionálnej doprave na samosprávu, potrebné bude preskúmať možnosti zavedenia systému regionálnej integrovanej dopravy. Pozornosť chce rezort dopravy venovať vyváženému rozvoju cestnej a železničnej infraštruktúry s dôrazom na zohľadnenie ekologických parametrov.
Východiskom programového vyhlásenia je i liberalizácia trhu v oblasti železničnej dopravy a pošty. Prechodné obdobie, v ktorom by sa mal dopravca Železničná spoločnosť, a. s., Bratislava (vznikol 1. januára 2002) pripraviť na vstup nových hráčov na trh železničnej prepravy osôb a tovaru, bolo stanovené na 18 mesiacov od jeho vzniku. Rezort dopravy, ktorému by mal v budúcej vláde šéfovať Pavol Prokopovič (SDKÚ), podporí rozvoj leteckej dopravy bez majetkovej účasti štátu, liberalizuje poštový trh zúžením univerzálnej služby len na rozsah, nevyhnutný vo verejnom záujme.
V oblasti telekomunikácií sa medzi základné tézy dostala podpora intenzifikácie procesu internetizácie, vytvorenie podmienok pre alternatívne možnosti jeho šírenia, liberalizácia telekomunikačných služieb, rozvoj konkurenčného prostredia v dátovej i pevnej mobilnej hlasovej službe, ale aj transparentný predaj licencie pre mobilnú komunikáciu vyššej generácie.