Bežný človek sa k županovi nedostane, väčšina občana neprijme

Denník SME testoval, aké je zložité dostať sa na stretnutie k šéfom samospráv.

V ôsmich z 20 samospráv sa fiktívny občan František Rehák dostal len po úradníkov.(Zdroj: SME)

Z ôsmich županov prijali rozladeného občana traja.

BRATISLAVA. Ani blížiace sa novembrové župné voľby neprimali niektorých predsedov samosprávnych krajov pozornejšie načúvať ľuďom.

Denník SME pred vyše tromi týždňami oslovil v mene fiktívneho občana Františka Reháka všetkých ôsmich županov so žiadosťou o osobné stretnutie.

„Vážený pán predseda, pred niekoľkými dňami som mal možnosť komunikovať so zamestnancami župy a musím povedať, že som bol nemilo prekvapený. Rád by som Vás upozornil na neférové konanie dotyčných,“ napísal občan Rehák na oficiálne e-­mailové adresy županov a ich sekretariátov.

Redaktori SME takto otestovali, ako ochotne župani a primátori pristupujú k stretnutiam s voličmi.

Hoci Rehák v žiadosti upozornil na chúlostivosť situácie, ktorú chcel preto prebrať osobne so županom, čas si na neho spravili len traja.

„Župan by sa mal pokúsiť nájsť spôsob, ako sa stretnúť a komunikovať s ľuďmi, ktorí chcú hovoriť práve s ním,“ myslí si predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka zo Smeru.

Miesto v diári si v priebehu dvoch týždňov ešte dokázali nájsť prešovský Peter Chudík a košický Zdenko Trebuľa, obaja tiež za Smer.

Župani

Kliknutím obrázok zväčšíte

Občan, identifikujte sa

O čom bol test
  • Na denník SME sa v júli obrátil čitateľ, ktorý sa týždne nevedel dostať k primátorovi, redakciu inšpiroval k pokusu.
  • Redaktori v mene fiktívneho občana oslovili ôsmich županov a 12 primátorov so žiadosťou o osobné stretnutie.
  • Dôvodom mala byť skúsenosť s neférovým konaním úradníkov.
  • Z 20 samospráv sa v 8 dostali len po úradníka napriek zdôrazneniu chúlostivosti prípadu.

V ostatných krajoch odporučili obrátiť sa na úradníkov.

Sekretariáty nereagovali ani na opakované zdôrazňovanie delikátnosti informácie, viaceré argumentovali aj dovolenkami.

Župani sa pritom v tom čase zúčastňovali na oficialitách, žilinský Juraj Blanár vítal na tribúne cyklistu Petra Sagana, trnavský Tibor Mikuš slávnostne spúšťal kompu v Gabčíkove.

Extravagantne sa k žiadosti o dôverné stretnutie postavil úrad Nitrianskeho kraja.

„Nikto nevie, kto je pán Rehák a v akej veci, prípadne na koho sa chce sťažovať. Preto ho predseda ani nemohol prijať,“ vysvetlil jeho hovorca Stanislav Katrinec.

Nitriansky župan Milan Belica vraj občanov prijíma len vtedy, „ak sa vec nevyriešila na úrovni riaditeľa úradu a ak sa žiadateľ presne identifikuje a uvedie, o akú vec mu ide“.

Ústretová dedina

O čosi zvedavejší boli na neférové počínanie podriadených primátori.

František Rehák naň chcel upozorniť v ôsmich krajských mestách a štyroch menších náhodne vybraných samosprávach.

Najrýchlejšie zareagovali v najväčšej slovenskej dedine Smižany v okrese Spišská Nová Ves. Stretnutie navrhli ešte v ten istý deň, starosta Michal Kotrady našiel ochotne aj iný termín, ktorý vtlačil medzi poradu a pohreb.

Podobne reagoval aj úrad vo Svätom Jure, z Malaciek občanovi obratom odpísal sám primátor Jozef Ondrejka. Na stretnutí priznal, že expresný termín dokázal stanoviť najmä vďaka letu. „Ale ak ide o závažný problém, aký bol opísaný v e­maile, čas si vždy dokážem nájsť,“ povedal.

Z ôsmich krajských miest si pre nespokojného občana našli okienko v programe primátori v Banskej Bystrici a po urgencii aj v Trnave a Prešove. V Nitre a Žiline ho prijali aspoň viceprimátori.

fila.jpg
Kraje sú priveľmi vzdialené bežnému občanovi, aby ich šéfovia cítili potrebu hovoriť s každým občanom, píše Lukáš Fila

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Zámok odstránili naoko

Opačný prístup zaujal primátor Trenčína Richard Rybníček, ktorý v minulosti kritizoval svojho predchodcu za osadenie elektronického zámku na dvere do primátorského traktu. „Od prvej chvíle, ako som prišiel, sú dvere otvorené a do kancelárií je bežný prístup,“ hovoril pred dvoma rokmi.

Františkovi Rehákovi však dvere pootvorili len úradníci. „Ak sa chcete o svojom probléme porozprávať priamo s primátorom, navrhujem vám prísť počas dňa otvorených dverí,“ našli napokon riešenie v Rybníčkovej kancelárii. Ten najbližšie chystajú koncom septembra.

Pri úradníkoch skončil aj obyvateľ Bratislavy. „Inak by mohol pán primátor svojich úradníkov poslať domov a všetko riešiť sám,“ vysvetlila vedúca sekretariátu bratislavského primátora Lýdia Lackovičová. Aj ona napokon občanovi ponúkla septembrový deň otvorených dverí.

Najhoršie dopadol občiansky test v Košiciach, kde osobné stretnutie s primátorom vylúčili úplne.

„Žiaľ, pán primátor nemá priestor v programe. Na základe poverenia prevzal plnú moc nad týmto stretnutím vedúci jeho kancelárie,“ odpísali z košického magistrátu.

Primátor Svätého Jura: Zaklopú aj o jednej v noci

ALEXANDER ACHBERGER Františka Reháka prijal.

„Dobrý deň, pán Rehák, čo vás privádza?“

Nečítali ste e-­mail?

„Vybavovala to sekretárka.“

Týkal sa sťažnosti na úradníka. Ale som zo SME a testujeme, či primátori prijímajú občanov.

„Ja prijímam. Aj včera o deviatej alebo desiatej večer mi volala občianka pre zranenie na chodníku. Teraz práve idem zisťovať, ako to máme poistené. Stáva sa aj to, že príde ku mne o jednej v noci občianka, že nemôžu spať, lebo ich ruší večierok.“

Máte na problémy obyvateľov vyhradený pravidelný čas?

„Kedysi som robil sto minút s primátorom, ale keď tam prišlo šestnásť ľudí a medzi nimi bola polovica provokatérov, bolo to o ničom, akurát som sa rozčúlil a zrušil som to.“

Ako sa môžu k vám dostať dnes?

„Môžu prísť a ohlásiť sa ako vy. Ale chodím napríklad aj medzi dôchodcov na ich výročné stretnutia.“

Michal Piško

Viceprimátor Nitry: Sme ako na informáciách

ŠTEFAN ŠTEFEK počúva ponosy obyvateľov za presklenou stenou.

Ako máte zabezpečený kontakt primátora s občanmi?

„Každú stredu popoludní prijíma primátor alebo ja obyvateľov v klientskom centre. Nikto sa nemusí nahlasovať, aj keď niekedy treba počkať 20 či 30 minút.“

Keď chce hovoriť s primátorom?

„Zavolám sekretárke, aby našla termín.“

S akými problémami za vami ľudia chodia?

„Najčastejšie s problémami s bývaním, žiadajú o rôzne splátkové kalendáre. Niektorí chodia aj každý týždeň. Ale dnes tu bol aj pán, ktorý chcel vedieť, kedy sa bude meniť územný plán mesta, alebo pani, ktorá musí platiť poplatok za odpad za svojho nezvestného brata.“

Čo s tým viete spraviť?

„Zavolám úradníka, ktorý má problematiku na starosti a riešime to, aby sa to neodkladalo. Je pravda, že niekedy robíme to, čo by mala možno riešiť skôr pani na informáciách.“

Koľko ľudí chodí?

„Teraz v lete menej, ale zvyčajne to býva aj dvadsať. Teraz možno osem – deväť.“

Stáva sa, že tu iba sedíte a čakáte?

„Také situácie využívam na porady s kolegami a diskutujeme o problémoch mesta.“

Michal Piško

Trenčiansky primátor Rybníček: O neférových úradníkoch počúvam stále

K RICHARDOVI RYBNÍČKOVI sa František Rehák nedostal. Telefonický rozhovor s ním vznikol dodatočne.

Dostanú sa k vám Trenčania, ktorí chcú riešiť svoje problémy?

„Dostanú. Keď som prišiel do úradu, zaviedol som deň otvorených dverí. Raz do mesiaca od štvrtej do siedmej môže ktokoľvek prísť za mnou a riešiť svoj problém.“

Býva deň otvorených dverí aj cez leto?

„Nie. V júli a auguste mám prestávku. Ale deň otvorených dverí je len jedna forma. Okrem toho bežne odpovedám na facebooku, zapojili sme sa do projektu Odkaz pre starostu, chodím na výbory mestských častí a raz do roka, v októbri alebo v novembri, organizujem stretnutie s občanmi v športovej hale.“

Čo ak ide o niečo naliehavé? Vedeli by ste niekoho prijať aj inokedy?

„Určite áno. Ak ide o niečo naozaj vážne a zložité. Na sekretariát sa dostane každý, nemusí prejsť žiadnymi kontrolami. Tam povie, čo potrebuje, a ak ide naozaj o niečo háklivé, akútne a konkrétne a ja som tu, okamžite ho prijmem.“

Denník SME pred pár týždňami oslovil váš úrad pod falošnou identitou. Hovorí vám niečo meno František Rehák?

„Nie.“

Pod týmto menom sme vám napísali e-mail, v ktorom sme hovorili o neférovom konaní zamestnancov mesta a požiadali sme o osobné stretnutie. Nie je to prípad, keď by sa k vám občan mohol dostať aj mimo dňa otvorených dverí?

„Viete čo, nie. Bežne ma na ulici zastavujú ľudia a sťažujú sa, že sa úradníci správali zle. To sú veci, ktoré podľa mňa počkajú, lebo sú nekonkrétne a všeobecné. Ak máte konkrétny dôkaz, napríklad o podozreniach z korupcie, som presvedčený, že budete konať a oslovíte políciu. Nemyslím si, že by som mal pre všeobecné konštatovania o zlom správaní úradníkov hneď niekoho prijímať.“

Dostala sa k vám vôbec tá otázka?

„Nie. Keď niekto napíše, že ide o závažný problém bez ničoho konkrétneho, tak to na sekretariáte väčšinou posunú prednostovi úradu. Ale ak by som mal sťažnosť na konkrétneho úradníka, napríklad zo stavebného úradu, a teda by som vedel, komu mám volať, zdvihol by som telefón a riešil to s ním alebo s jeho šéfom.

Dušan Mikušovič

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 525
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 020
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 891
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 924
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 877
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 211
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 077
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 704
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 599
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 480

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách do Súdnej rady neuspeli kandidáti reformného združenia. Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik.

Lajčák: Migrácia je vecou mnohých ďalších rokov, musíme si zvyknúť

Šéf rezortu zahraničia je presvedčený o nenahraditeľnosti OSN pri udržiavaní mieru vo svete.

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

Akreditačná komisia riešila Čistý deň, ministerstvu práce dala odporúčania

Podnet na odobratie akreditácie zatiaľ komisia nemá.