Dvoriankam ničia život kamióny, obyvatelia strácajú trpezlivosť

Starosta zo Smeru hovorí, že komu sa nepáči, nemusí v obci bývať. Petíciu nepodpísal.

Cesta 1. triedy číslo 79, ktorá spája Vranov nad Topľou so Slovenským Novým Mestom nie je spoplatnená.(Zdroj: AUTOR)

DVORIANKY. Cez Dvorianky v okrese Trebišov prejde denne viac ako 1300 kamiónov. Kruté sú najmä noci z nedele na pondelok, keď po desiatej večer púšťajú kamióny zo slovensko-poľskej hranice.

„Valia sa ako tanky. Ani teraz som nevedela zaspať. Za dve hodiny som ich napočítala okolo stodvadsať,“ zúfalo mávne rukou 64-ročná žena.

Vodiči si cez obec so 600 obyvateľmi skracujú cestu z Poľska do Maďarska a naopak. Ušetria čas a peniaze za mýto.

„Raz ráno som sa prebudila, že mi slnko cez stenu svieti priamo do očí. V múre bola prasklina, do ktorej sa zmestila ruka,“ spomína Jaroslava Šimaiová z rodinného domu na Hlavnej ulici. „Kedysi sme hrávali na ceste volejbal. Teraz sa bojím, aby mi z domu nevybehlo dieťa.“

Manžel spevnil základy, železnými sponami vystužil múry. „Steny som musel zoskrutkovať. Stále čakám, kedy a kde prasknú. Presťahovali sme sa do zadnej časti domu. Aj tam cítime otrasy,“ hovorí.

Aj Šimaiovci podpísali pred dvomi rokmi petíciu, ktorou obyvatelia žiadajú nápravy.

Stohy papiera

Košičan Ján Vitkovič s manželkou Danicou si kúpili pred siedmimi rokmi dom na okraji Dvorianok.

V tom čase bola obec ešte pomerne pokojná. Zmena prišla s mýtom. „Netrpíme len my, ale aj obyvatelia ďalších obcí, ktoré sú na trase,“ vysvetľuje šéf petičného výboru.

Na stole má stohy sťažností, odpovedí, odvolaní. Obyvateľom sa podarilo vybaviť retardér, obmedzenie rýchlosti a niekoľko ďalších technických riešení. Ich účinnosť je minimálna. „Počítajú s tým, že to človek vzdá.“

Spomaľovač postavili presne pred jeho domom. „Brzdenie a rozbiehanie kamiónov ešte viac zvýšilo hluk a otrasy. Potvrdili to aj opakované merania. Niektorí vodiči nebrzdia, radšej prejdú do protismeru. Preháňajú sa obcou aj osemdesiatkou.“

Starosta: Nevyriešili to

Aj starosta Andrej Marcin (Smer) žije pri Hlavnej ulici. Petíciu nepodpísal. „Takto sa to nerieši! A za tri roky sa s tým ani tak nič nevyriešilo.“

Doterajšie technické opatrenia považuje za najlepšie z možných. O pripravovanom projekte správy ciest, ku ktorému prispel aj nátlak občanov, vraj nič nevie. „Ostrovčeky na spomaľovanie sú v celej Európe, každý si to pochvaľuje, len u nás s tým nie sú spokojní.“

K Vitkovičovi sa nemieni vyjadrovať. „Kúpil si dom na víkend. Poviem na rovinu: Keď sa mu nepáči, nemusí tam bývať.“

Chystajú blokádu

Aj Juraj Koscelanský (75) musel niekoľkokrát opravovať poškodené múry. „Žiadna poisťovňa to nepreplatí. Vraj nejde o živelnú pohromu. Susedov dom prežil delostreleckú paľbu cez vojnu, ale Slovenskú republiku neprežije.“

Sedíme v altánku na dvore, celý sa otriasa. Dôchodca má pred sebou listy adresované rôznym úradom. Nič nepomohlo. Sťažuje sa aj na starostu. „Kto iný by mal riešiť problémy občanov? “

So susedmi sú pripravení zahatať kamiónom cestu. „Ak ani to nepomôže, sadnem si pred ministerstvo a neodídem, kým sa niečo nepohne.“

Obyvatelia majú vydržať

Cestári žiadne rýchle opatrenia, ktoré by obci sužovanej dopravou pomohli, neurobia. Chystajú hlukovú štúdiu.

KOŠICE. Slovenská správa ciest tvrdí, že pred rodinným domom Jána Vitkoviča v Dvoriankach, kadiaľ denne prejde takmer 1300 kamiónov, použila „všetky dostupné opatrenia“.

Žiadne dočasné ani predbežné opatrenia už nechystá, odpovedala na otázky SME hovorkyňa spoločnosti Zuzana Hromcová.

Cestári pripravujú projekt stavby „I/79 Dvorianky - riešenie bezpečnosti“. V prvej etape vznikne hluková štúdia, ktorej záverom bude „optimálne technické opatrenie na elimináciu hluku z dopravy v obci“.

„Nejde len o mňa, ale o všetkých obyvateľov Hlavnej ulice v Dvoriankach i v ďalších obciach,“ hovorí predseda petičného výboru Ján Vitkovič.

Za hluk dostali pokutu

Doterajšie opatrenia sú podľa neho neúčinné, situácia sa zhoršuje.

Dôkazom je pokuta 10-tisíc eur, ktorú správe ciest za „priame a dlhodobé poškodzovanie zdravia obyvateľstva hlukom a vibráciami z cestnej dopravy“ vyrubil útvar vedúceho hygienika ministerstva dopravy.

Cesty I. triedy sú dimenzované najmenej na päťtisíc vozidiel za 24 hodín, napísala Gabriela Jarošová z ministerstva.

Podľa posledného sčítania z roku 2010 prešlo Dvoriankami približne 3780 áut, z toho približne 1232 nákladných. „Len pre zaujímavosť, po Prístavnom moste v Bratislave prejde za rovnaký čas približne stotisíc áut.“

Toto nie je Bratislava

Vitkovič oponuje, že cestu administratívne prekvalifikovali z pôvodnej okresnej cesty II. triedy v 90. rokoch. „Nespĺňa parametre na medzinárodnú kamiónovú dopravu, aj keď ju vodiči využívajú.“

Porovnávať dopravu v obci na ceste vzdialenej päť metrov od rodinných domov s Prístavným mostom v Bratislave je podľa neho prinajmenšom nevhodné.

„V nočných hodinách podľa nameraných hodnôt hluk trvalo a dlhodobo prekračuje úroveň 50 decibelov, čo vážne ohrozuje zdravie ľudí. Cesta navyše nie je súčasťou žiadneho medzinárodného ťahu.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 816
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 600
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 085
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 309
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 901
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 492
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 065
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 613
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 944

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

ŠPORT

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Len pár hodín po maturite

Andrea Podmaníková vraj veľkú favoritku rozplakala.

Neprehliadnite tiež

Hlina: Odvolaním šéfa ÚPN chce Smer ovplyvniť voľby v Česku

Šéf kresťanských demokratov tvrdí, že zmena zákona je účelová.

Slovensko si v rebríčku tolerancie voči sexuálnym menšinám polepšilo

Andre Danko sa nedávno vyjadril že urobí všetko pre to, aby sa práva LGBTI nepresadzovali.

Slovenský expert by mal prispieť k riešeniu ukrajinskej krízy

Slovensko chce do Úradu styčného dôstojníka NATO v Kyjeve vyslať obranného poradcu.

Deti budú po boku policajtov kontrolovať vodičov na cestách

Akciou chce polícia upozorniť na dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti.