Dvoriankam ničia život kamióny, obyvatelia strácajú trpezlivosť

Starosta zo Smeru hovorí, že komu sa nepáči, nemusí v obci bývať. Petíciu nepodpísal.

Cesta 1. triedy číslo 79, ktorá spája Vranov nad Topľou so Slovenským Novým Mestom nie je spoplatnená.(Zdroj: AUTOR)

DVORIANKY. Cez Dvorianky v okrese Trebišov prejde denne viac ako 1300 kamiónov. Kruté sú najmä noci z nedele na pondelok, keď po desiatej večer púšťajú kamióny zo slovensko-poľskej hranice.

„Valia sa ako tanky. Ani teraz som nevedela zaspať. Za dve hodiny som ich napočítala okolo stodvadsať,“ zúfalo mávne rukou 64-ročná žena.

Vodiči si cez obec so 600 obyvateľmi skracujú cestu z Poľska do Maďarska a naopak. Ušetria čas a peniaze za mýto.

„Raz ráno som sa prebudila, že mi slnko cez stenu svieti priamo do očí. V múre bola prasklina, do ktorej sa zmestila ruka,“ spomína Jaroslava Šimaiová z rodinného domu na Hlavnej ulici. „Kedysi sme hrávali na ceste volejbal. Teraz sa bojím, aby mi z domu nevybehlo dieťa.“

Manžel spevnil základy, železnými sponami vystužil múry. „Steny som musel zoskrutkovať. Stále čakám, kedy a kde prasknú. Presťahovali sme sa do zadnej časti domu. Aj tam cítime otrasy,“ hovorí.

Aj Šimaiovci podpísali pred dvomi rokmi petíciu, ktorou obyvatelia žiadajú nápravy.

Stohy papiera

Košičan Ján Vitkovič s manželkou Danicou si kúpili pred siedmimi rokmi dom na okraji Dvorianok.

V tom čase bola obec ešte pomerne pokojná. Zmena prišla s mýtom. „Netrpíme len my, ale aj obyvatelia ďalších obcí, ktoré sú na trase,“ vysvetľuje šéf petičného výboru.

Na stole má stohy sťažností, odpovedí, odvolaní. Obyvateľom sa podarilo vybaviť retardér, obmedzenie rýchlosti a niekoľko ďalších technických riešení. Ich účinnosť je minimálna. „Počítajú s tým, že to človek vzdá.“

Spomaľovač postavili presne pred jeho domom. „Brzdenie a rozbiehanie kamiónov ešte viac zvýšilo hluk a otrasy. Potvrdili to aj opakované merania. Niektorí vodiči nebrzdia, radšej prejdú do protismeru. Preháňajú sa obcou aj osemdesiatkou.“

Starosta: Nevyriešili to

Aj starosta Andrej Marcin (Smer) žije pri Hlavnej ulici. Petíciu nepodpísal. „Takto sa to nerieši! A za tri roky sa s tým ani tak nič nevyriešilo.“

Doterajšie technické opatrenia považuje za najlepšie z možných. O pripravovanom projekte správy ciest, ku ktorému prispel aj nátlak občanov, vraj nič nevie. „Ostrovčeky na spomaľovanie sú v celej Európe, každý si to pochvaľuje, len u nás s tým nie sú spokojní.“

K Vitkovičovi sa nemieni vyjadrovať. „Kúpil si dom na víkend. Poviem na rovinu: Keď sa mu nepáči, nemusí tam bývať.“

Chystajú blokádu

Aj Juraj Koscelanský (75) musel niekoľkokrát opravovať poškodené múry. „Žiadna poisťovňa to nepreplatí. Vraj nejde o živelnú pohromu. Susedov dom prežil delostreleckú paľbu cez vojnu, ale Slovenskú republiku neprežije.“

Sedíme v altánku na dvore, celý sa otriasa. Dôchodca má pred sebou listy adresované rôznym úradom. Nič nepomohlo. Sťažuje sa aj na starostu. „Kto iný by mal riešiť problémy občanov? “

So susedmi sú pripravení zahatať kamiónom cestu. „Ak ani to nepomôže, sadnem si pred ministerstvo a neodídem, kým sa niečo nepohne.“

Obyvatelia majú vydržať

Cestári žiadne rýchle opatrenia, ktoré by obci sužovanej dopravou pomohli, neurobia. Chystajú hlukovú štúdiu.

KOŠICE. Slovenská správa ciest tvrdí, že pred rodinným domom Jána Vitkoviča v Dvoriankach, kadiaľ denne prejde takmer 1300 kamiónov, použila „všetky dostupné opatrenia“.

Žiadne dočasné ani predbežné opatrenia už nechystá, odpovedala na otázky SME hovorkyňa spoločnosti Zuzana Hromcová.

Cestári pripravujú projekt stavby „I/79 Dvorianky - riešenie bezpečnosti“. V prvej etape vznikne hluková štúdia, ktorej záverom bude „optimálne technické opatrenie na elimináciu hluku z dopravy v obci“.

„Nejde len o mňa, ale o všetkých obyvateľov Hlavnej ulice v Dvoriankach i v ďalších obciach,“ hovorí predseda petičného výboru Ján Vitkovič.

Za hluk dostali pokutu

Doterajšie opatrenia sú podľa neho neúčinné, situácia sa zhoršuje.

Dôkazom je pokuta 10-tisíc eur, ktorú správe ciest za „priame a dlhodobé poškodzovanie zdravia obyvateľstva hlukom a vibráciami z cestnej dopravy“ vyrubil útvar vedúceho hygienika ministerstva dopravy.

Cesty I. triedy sú dimenzované najmenej na päťtisíc vozidiel za 24 hodín, napísala Gabriela Jarošová z ministerstva.

Podľa posledného sčítania z roku 2010 prešlo Dvoriankami približne 3780 áut, z toho približne 1232 nákladných. „Len pre zaujímavosť, po Prístavnom moste v Bratislave prejde za rovnaký čas približne stotisíc áut.“

Toto nie je Bratislava

Vitkovič oponuje, že cestu administratívne prekvalifikovali z pôvodnej okresnej cesty II. triedy v 90. rokoch. „Nespĺňa parametre na medzinárodnú kamiónovú dopravu, aj keď ju vodiči využívajú.“

Porovnávať dopravu v obci na ceste vzdialenej päť metrov od rodinných domov s Prístavným mostom v Bratislave je podľa neho prinajmenšom nevhodné.

„V nočných hodinách podľa nameraných hodnôt hluk trvalo a dlhodobo prekračuje úroveň 50 decibelov, čo vážne ohrozuje zdravie ľudí. Cesta navyše nie je súčasťou žiadneho medzinárodného ťahu.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 205
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 113
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 172
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 491
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 361
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 271
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 149
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 126
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 072

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Neprehliadnite tiež

Domov

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti o strate agentúry

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

Domov

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie pri vchode zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka slušne požiadať o blok, určiť zakódovaný tovar a vyzvať ho, aby vec vybral z tašky sám.

Domov

Odíde Richter z ministerstva aj Kotlebove hliadky z vlakov?

Pozrite si týždenný výber najzaujímavejších sľubov politikov.

Domov

Kauza okolo slovenského predsedníctva podľa Transparency poškodzuje štát

Kauzu okolo slovenského predsedníctva v Rade EÚ vyšetrujú úrady už rok.