Dvoriankam ničia život kamióny, obyvatelia strácajú trpezlivosť

Starosta zo Smeru hovorí, že komu sa nepáči, nemusí v obci bývať. Petíciu nepodpísal.

Cesta 1. triedy číslo 79, ktorá spája Vranov nad Topľou so Slovenským Novým Mestom nie je spoplatnená.(Zdroj: AUTOR)

DVORIANKY. Cez Dvorianky v okrese Trebišov prejde denne viac ako 1300 kamiónov. Kruté sú najmä noci z nedele na pondelok, keď po desiatej večer púšťajú kamióny zo slovensko-poľskej hranice.

„Valia sa ako tanky. Ani teraz som nevedela zaspať. Za dve hodiny som ich napočítala okolo stodvadsať,“ zúfalo mávne rukou 64-ročná žena.

Vodiči si cez obec so 600 obyvateľmi skracujú cestu z Poľska do Maďarska a naopak. Ušetria čas a peniaze za mýto.

„Raz ráno som sa prebudila, že mi slnko cez stenu svieti priamo do očí. V múre bola prasklina, do ktorej sa zmestila ruka,“ spomína Jaroslava Šimaiová z rodinného domu na Hlavnej ulici. „Kedysi sme hrávali na ceste volejbal. Teraz sa bojím, aby mi z domu nevybehlo dieťa.“

Manžel spevnil základy, železnými sponami vystužil múry. „Steny som musel zoskrutkovať. Stále čakám, kedy a kde prasknú. Presťahovali sme sa do zadnej časti domu. Aj tam cítime otrasy,“ hovorí.

Aj Šimaiovci podpísali pred dvomi rokmi petíciu, ktorou obyvatelia žiadajú nápravy.

Stohy papiera

Košičan Ján Vitkovič s manželkou Danicou si kúpili pred siedmimi rokmi dom na okraji Dvorianok.

V tom čase bola obec ešte pomerne pokojná. Zmena prišla s mýtom. „Netrpíme len my, ale aj obyvatelia ďalších obcí, ktoré sú na trase,“ vysvetľuje šéf petičného výboru.

Na stole má stohy sťažností, odpovedí, odvolaní. Obyvateľom sa podarilo vybaviť retardér, obmedzenie rýchlosti a niekoľko ďalších technických riešení. Ich účinnosť je minimálna. „Počítajú s tým, že to človek vzdá.“

Spomaľovač postavili presne pred jeho domom. „Brzdenie a rozbiehanie kamiónov ešte viac zvýšilo hluk a otrasy. Potvrdili to aj opakované merania. Niektorí vodiči nebrzdia, radšej prejdú do protismeru. Preháňajú sa obcou aj osemdesiatkou.“

Starosta: Nevyriešili to

Aj starosta Andrej Marcin (Smer) žije pri Hlavnej ulici. Petíciu nepodpísal. „Takto sa to nerieši! A za tri roky sa s tým ani tak nič nevyriešilo.“

Doterajšie technické opatrenia považuje za najlepšie z možných. O pripravovanom projekte správy ciest, ku ktorému prispel aj nátlak občanov, vraj nič nevie. „Ostrovčeky na spomaľovanie sú v celej Európe, každý si to pochvaľuje, len u nás s tým nie sú spokojní.“

K Vitkovičovi sa nemieni vyjadrovať. „Kúpil si dom na víkend. Poviem na rovinu: Keď sa mu nepáči, nemusí tam bývať.“

Chystajú blokádu

Aj Juraj Koscelanský (75) musel niekoľkokrát opravovať poškodené múry. „Žiadna poisťovňa to nepreplatí. Vraj nejde o živelnú pohromu. Susedov dom prežil delostreleckú paľbu cez vojnu, ale Slovenskú republiku neprežije.“

Sedíme v altánku na dvore, celý sa otriasa. Dôchodca má pred sebou listy adresované rôznym úradom. Nič nepomohlo. Sťažuje sa aj na starostu. „Kto iný by mal riešiť problémy občanov? “

So susedmi sú pripravení zahatať kamiónom cestu. „Ak ani to nepomôže, sadnem si pred ministerstvo a neodídem, kým sa niečo nepohne.“

Obyvatelia majú vydržať

Cestári žiadne rýchle opatrenia, ktoré by obci sužovanej dopravou pomohli, neurobia. Chystajú hlukovú štúdiu.

KOŠICE. Slovenská správa ciest tvrdí, že pred rodinným domom Jána Vitkoviča v Dvoriankach, kadiaľ denne prejde takmer 1300 kamiónov, použila „všetky dostupné opatrenia“.

Žiadne dočasné ani predbežné opatrenia už nechystá, odpovedala na otázky SME hovorkyňa spoločnosti Zuzana Hromcová.

Cestári pripravujú projekt stavby „I/79 Dvorianky - riešenie bezpečnosti“. V prvej etape vznikne hluková štúdia, ktorej záverom bude „optimálne technické opatrenie na elimináciu hluku z dopravy v obci“.

„Nejde len o mňa, ale o všetkých obyvateľov Hlavnej ulice v Dvoriankach i v ďalších obciach,“ hovorí predseda petičného výboru Ján Vitkovič.

Za hluk dostali pokutu

Doterajšie opatrenia sú podľa neho neúčinné, situácia sa zhoršuje.

Dôkazom je pokuta 10-tisíc eur, ktorú správe ciest za „priame a dlhodobé poškodzovanie zdravia obyvateľstva hlukom a vibráciami z cestnej dopravy“ vyrubil útvar vedúceho hygienika ministerstva dopravy.

Cesty I. triedy sú dimenzované najmenej na päťtisíc vozidiel za 24 hodín, napísala Gabriela Jarošová z ministerstva.

Podľa posledného sčítania z roku 2010 prešlo Dvoriankami približne 3780 áut, z toho približne 1232 nákladných. „Len pre zaujímavosť, po Prístavnom moste v Bratislave prejde za rovnaký čas približne stotisíc áut.“

Toto nie je Bratislava

Vitkovič oponuje, že cestu administratívne prekvalifikovali z pôvodnej okresnej cesty II. triedy v 90. rokoch. „Nespĺňa parametre na medzinárodnú kamiónovú dopravu, aj keď ju vodiči využívajú.“

Porovnávať dopravu v obci na ceste vzdialenej päť metrov od rodinných domov s Prístavným mostom v Bratislave je podľa neho prinajmenšom nevhodné.

„V nočných hodinách podľa nameraných hodnôt hluk trvalo a dlhodobo prekračuje úroveň 50 decibelov, čo vážne ohrozuje zdravie ľudí. Cesta navyše nie je súčasťou žiadneho medzinárodného ťahu.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 267
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 875
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 923
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 534
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 913
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 909
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 758
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 556
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 552
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 525

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Domov

Prišla učiť angličtinu, pre políciu takmer nedostala víza

Pred cudzineckou políciou ľudia čakajú hodiny, často aj v noci. Ak sa nedostanú na rad, tak musia krajinu opustiť.

Domov

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru. Krajský predseda Tibor Glenda zas hovorí o nátlaku na členov klubu.

Domov

V niektorých okresoch platí výstraha pred vetrom a dažďom

Meteorológovia varujú aj pred silným vetrom v Tatrách.

Domov

Do vedy o 32 miliónov eur menej? Nie je to iba Plavčanovo maslo, vyviňujú sa v SNS

Slovensko môže prísť o približne 32 miliónov eur z eurofondov na vedu. Výzvy sú po kauze exministra školstva Petra Plavčana zablokované.