Odborník na tunely: Nie je to systémová chyba

Rozbuška, prepojenie medzi náložami, ľudský faktor sú možnými príčinami výbuchu, myslí si autorizovaný stavebný inžinier a člen Slovenskej komory stavebných inžinierov ĽUBOŠ ROJKO.

Technológia, ktorú použili pri razení tunela Šibenik, sa často používa v praxi?

„Je to metóda, ktorá sa štandardne používa u nás na všetkých tuneloch a aj v okolitých krajinách. Má prívlastok ‚rakúska‘, pretože odtiaľ pochádza a je tam aj veľmi rozšírená. Alternatíva oproti razeniu trhavinou je raziť tunel jedným veľkým strojom, ktorým sa vŕta celý tunel. U nás sa všetky tunely v poslednom období razili pomocou trhaviny.“

Podľa čoho sa vyberá, ako sa bude tunel raziť?

„Záleží to na tom, v akej hornine sa tunel razí. Ak je to pevná hornina, ktorá sa iným spôsobom nedá rozpojiť, tak sa používa trhavina. Ak je to v materiáloch, ktoré sú mäkké, tak sa na rozpojovanie používa aj bager.“

pataj.jpg
Nešťastiam sa nedá spoľahlivo zabrániť, môžeme sa ich len čo najviac snažiť obmedziť, píše Roman Pataj

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Ako vyzerá razenie trhavinou v praxi?

„Do horniny sa navŕtajú otvory, tie sa naplnia trhavinou. Tým sa rozlomí časť horniny, ktorá vypadne.“

Aká je pravdepodobnosť, že trhavina vybuchne vtedy, keď nemá?

„To je raritná záležitosť. Podľa dostupných informácií asi vybuchla časť náloží, ale nevybuchla celá trhavina, časť zrejme vybuchla oneskorene.“

Ako sa môže stať, že nálože nevybuchnú naraz?

„Mohlo dôjsť buď k zlyhaniu materiálu, napríklad že niektorá z rozbušiek mohla byť chybná od výroby. Nedá sa vylúčiť ani ľudský faktor. Je to veľmi zriedkavá vec, na Slovensku sa niečo takéto ešte nikdy nestalo.“

V rozostavanom tuneli pri Levoči zavalilo šesť robotníkov, jeden zomrel

Aká ľudská chyba? Napríklad nesprávne nadávkovaná nálož?

„Nesprávne množstvo nálože sa nedá dať, postupuje sa podľa schémy, podľa nejakého obrázka. Také zlyhanie je nepredstaviteľné. Tí ľudia sú takí skúsení, že ak tam došlo k nejakému zlyhaniu, tak by som to najskôr čakal v tom samotnom materiáli.“

Trhavina v navŕtaných dierach je poprepájaná a odpaľovaná elektricky. Nemôže sa stať, že ten prepoj nie je v poriadku?

„Skôr, ako sa to zapojí, tak sa to skúša. Stať sa môže všeličo ale bezpečnostné opatrenia to neponechávajú na náhodu. Pri meraní by sa malo prísť na to, že niektorá vec nie je dobre zapojená.“

Určite sa zasa bude špekulovať o tom, či tragédia súvisí s nízkymi cenami diaľnic, ktoré sa vysúťažili v posledných rokoch. Vidíte v tom súvis? Bolo by to bezpečnejšie, ak by sa použila napríklad drahšia metóda?

„Na takéto krátke tunely sa určite iná metóda razenia ako trhavinou nepoužíva. Stroj na razenie by sa do takéhoto tunela pomaly ani nezmestil. Pre takýto krátky tunel by určite nikto nekúpil taký stroj a vôbec sa nedá povedať, že ak by bol tunel razený strojom, a nie trhavinou, tak by to bolo lacnejšie alebo drahšie. Je technický nezmysel na takýto tunel použiť stroj.“

Môže niesť zodpovednosť za nešťastie stavebný dozor?

„Za dodržanie technologického postupu je zodpovedná primárne stavebná firma. Stavebný dozor zodpovedá iba v schvaľovacích fázach. Čo sa týka výkonu prác, tam je výsostne zodpovedná stavebná firma.“

Nemôže si dozor nevšimnúť, ak si stavbár nesprávne nakreslí postup?

„Nakreslené to bolo určite dobre. Musíte si uvedomiť, že oni to podľa tej istej schémy razia od začiatku stavby asi trikrát za deň a stále to robia rovnako. Musela sa stať nejaká jednorazová záležitosť, Buď je to chyba materiálu, čo je zrejme pravdepodobnejšie, alebo to môže byť napríklad problém v spoji či ľudská chyba.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 255
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 987
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 034
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 277
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 318
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 696
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 322
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 519
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 793
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 632

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Michael Kocáb: Som hrdý slniečkar, s tvrdou silou nemáme šancu

Hudobník Michael Kocáb pre SME hovorí, že nie je žiadny rusofób. Aj to mohlo podľa neho prispieť k bezproblémovému odsunu sovietskych vojsk z Československa.

Inštruktor: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je trénerom lyžovania a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Mount Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

Úrazov na svahoch je viac ako vlani

Horskí záchranári v tomto roku zaznamenali viac ako 1400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Exminister Janušek, ktorého súdia za nástenku, dohliada v Žiline na transparentnosť

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop