Spomínate si ešte, ako ste sa trápili v prvej triede s písmenkami, ktoré museli byť krasopisné? Presne tak sa abecedu drilujú aj dnešné deti.
O tom, že by sa do škôl zaviedol aj iný, alternatívny druh písma, sa u nás dlho ani len neuvažovalo. Dokonca niektorí pedagógovia sa nazdávajú, že deti by boli ochudobnené, ak by nemali písať písaným písmom, lebo to patrí k nášmu dedičstvu, tradíciám.
Ľady sa pohli až na Katedre logopédie Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. V spolupráci s občianskym združením Bakomi vytvorili projekt novej metodiky vyučovania slovenského jazyka pre deti v prvom ročníku, ktorého súčasťou je aj nový šlabikár.
Asi 125 prvákov by sa od septembra malo začať učiť slovenčinu inak, ako sme zvyknutí na základe súčasných šlabikárov. Moderne a bez klasickej Emy, ktorá má mamu, bez vlnoviek a lastovičiek, čo nemôžu presahovať z riadkov.
Slabá gramotnosť
Experiment
Projekt Porozumenie čítaného textu finančne podporila slovenská Agentúra pre podporu výskumu a vývoja.
Experiment sa skončí v roku 2015.
V týchto dňoch by ministerstvo školstva malo k experimentu vydať povolenie. Z tohto dôvodu nemôžeme priniesť zoznam škôl, na ktorých sa experiment uskutoční.
Odborné stanovisko k projektu vypracoval Štátny pedagogický ústav.
Štvorčlenný výskumný tím psychologičiek a logopedičiek reagoval na neuspokojivý stav rozvoja gramotnosti slovenských školákov. Zaostávajú alebo nie sú schopné dosť dobre vo vyššom ročníku pracovať s textom, nevedia z neho vyťažiť informácie, nerozumejú mu.
Viaceré medzinárodné porovnávacie štúdie potvrdili, že úroveň porozumenia čítanému textu u našich detí je nízka.
Vedúca projektu Svetlana Kapalková hovorí, že pri podrobnejšej analýze zistili, že na našich školách chýbajú základné efektívne metódy, ktoré pomáhajú rozvíjať práve porozumenie, ale aj samotné dobré dekódovanie textu, teda prevod písmen na hlásky a naopak hlások na písmená.
„V súčasných šlabikároch absentuje rozvíjanie súvislého vyjadrovania detí, deti sa v nich neučia porozumieť čítanému textu, ale ani hovoreným príbehom. A keďže máme vedomosti a skúsenosti z výskumu detskej reči a gramotnosti, rozhodli sme sa vytvoriť nový jazykový šlabikár, ktorý by mohol z prváka vychovať dobrého čitateľa,“ vysvetľuje zámer doktorka Kapalková.
Marína Mikulajová (vľavo) a Svetlana Kapalková chcú deti naučiť premýšľať o jazyku.
K písaniu povedie iná cesta
Prváci sa podľa tejto metodiky k čítaniu a písaniu písmen dostanú inou cestou ako pri tradičných metódach.
Kým v ostatných metódach sa deti okamžite učia písmená, a z nich sa hneď učia skladať slová, v jazykovom šlabikári začnú s poznávaním zvukovej štruktúry slov.
Docentka Marína Mikulajová hovorí, že až keď sa dieťa veľmi dobre zorientuje v hláskovej štruktúre slov, napríklad keď vie, že slovo pes sa skladá z troch hlások a prvé je p a posledné s, až potom, na takejto vybudovanej jazykovej znalosti, dokáže dobre používať písmená na zapisovanie slov.
Svetlana Kapalková dodáva, že rozdiel vo výučbe bude aj v tom, že deti budú nútené rozmýšľať o jazyku, dokonca aj o pravopisných princípoch.
Celé toto penzum vedomostí dostávajú hravou podobou, cez konkrétne rozprávkové postavy a materiálne pomôcky.
Comenia Script neskôr
Treba povedať, že oproti klasickej triede sa prváci podľa tejto metodiky naučia napísať prvé písmenká neskôr.
Nepôjde pri nich o krasopis, autorky sa rozhodli pre český alternatívny typ písma Comenia Script, lebo sú presvedčené, že je pre deti prospešnejšie.
Deti to budú mať jednoduchšie aj pri poznávaní tvarov písmen. Budú písať písmená, ktoré sú veľmi blízke tlačeným. Osvojenie tvarov písaných písmen teda bude menej namáhavé a deti budú schopné rýchlejšie písať slová a vety a vyjadrovať sa pomocou písania.
„Rodičia sa však nemusia obávať, na konci januára budú vedieť napísať rovnaký počet samohlások a spoluhlások ako deti, čo sa učia klasickou cestou,“ prízvukuje Kapalková.
Kontrola metodiky
Táto štúdia sa snaží dokázať, že deti, ktoré sa budú učiť slovenčinu inak, ako sme zvyknutí na základe súčasných šlabikárov, budú na konci prvého ročníka, ale aj neskôr, v druhom ročníku lepšie v čítaní textu a porozumení obsahu.
Autorky predpokladajú, že budú profitovať oproti kontrolným deťom, ktoré sa učia klasickým spôsobom.
Aby overili, či to tak naozaj bude, budú deti štyrikrát testovať. Testovania sa zúčastnia nielen deti, ktoré sa učili podľa nového šlabikára, ale aj ich rovesníci, ktorí sa učili klasicky.
„Boli by sme radi, ak by sa potvrdilo, že deti sú vďaka našej metóde v čítaní s porozumením zdatnejšie ako ich rovesníci, ktorí sa učili klasickou metódou. Podľa prvých výsledkov z testovacej triedy v Banskej Štiavnici, kde sme metódu overovali v minulom školskom roku, k tomu smerujeme,“ povedala Kapálková.
V čom sa jazykový šlabikár líši od teraz používaných
Vo formálnej stránke
Šlabikár nie je jedna kniha, ale obsahuje niekoľko zošitov, ktoré na seba nadväzujú. Má tri prelínajúce sa časti: práca s hláskovou štruktúrou slov, práca s porozumením a produkciou príbehov, písanie. V druhej polovici školského roka sa tieto komponenty postupne spájajú.
Celé jeho stvárnenie je veľmi minimalistické, odlišné od vizuálu klasických šlabikárov.
V čítaní
Prv ako sa učia deti prvé písmená, spoznávajú hláskovú štruktúru hovorených slov. Keď dieťa pochopí, že slovo had je kratšie ako slovo dážďovka, zároveň chápe, že význam slova a jeho forma sú odlišné veci – a práve toto je základom ranej gramotnosti: čítania a písania. Využívajú na to rôzne materiálne pomôcky, ktoré deťom „zhmotňujú“ hlásky v slovách. Až potom príde prvé písmeno a.
V písme a písaní
V písaní podľa Comenia Script je principiálna odlišnosť v tom, že technika písania nie je hlavným cieľom učenia sa písať v prvej triede. Najdôležitejším kritériom je to, že písmo musí byť čitateľné pre učiteľa, kamaráta, rodiča. Nejde teda pri ňom o krasopis, pri ktorom sa bazíruje na tvare a krivkách, prioritou je čitateľnosť. Krasopis nie je cieľ tohto písania.
Deti nebudú mať samostatné písanky, písmo si budú precvičovať v šlabikárových zošitoch.
Učí deti vyjadrovať sa
Šlabikár obsahuje rozpracovanú časť, kde sú deti vedené k tomu, aby dokázali čo najlepšie samostatne porozprávať príbeh, vyjadriť svoj názor, emócie, pocity. Tomuto v klasických metódach v prvých ročníkoch nie je venovaná systematická pozornosť.
Písať skoro tlačeným písmom
Na Slovensku typ písma Comenia Script používa iba jedna základná škola, v Česku si ho môžu vybrať všetky školy
Bez zbytočných individuálnych spojov a kudrliniek budú písať už druhý rok prváci a druháci bratislavskej Cirkevnej základnej školy Narnia. Táto škola ako jediná na Slovensku upustila od klasickej výučby abecedy a prešla na písacie tvary jednoduchšieho českého písma Comenia Script.
Andrea Cinegová, zástupkyňa riaditeľa pre prvý stupeň povedala, že s týmto písmom majú dobré skúsenosti. Videli to teraz na konci školského roku, písmo prvákov bolo zrozumiteľné a čitateľné, bez rôznych kudrliniek.
Cinegová hovorí, že si ho pochvaľujú aj rodičia, najmä tí, ktorých staršie deti sa učili abecedu klasickým spôsobom. „Je to pre ne veľká úľava pri domácich úlohách, lebo pri ňom odpadá drilovanie písmeniek,“ zdôrazňuje Cinelová.
Na toto písmo prechádzajú tiež žiaci vyšších ročníkov, ktorí už viac-menej inklinujú k tlačenému písmu a blízke je aj dospelým. Aj preto sa ešte nestretli s nesúhlasným názorom rodičov pri zápise prvákov. A bez problémov ho odobril aj zriaďovateľ školy.
V spolupráci s Radanou Lencovou pripravuje škola v súčasnosti písanky Comenia Script v slovenčite a iné didaktické materiály pre druhákov.
Bohatšie skúsenosti s takmer tlačeným písmom majú v Česku.
Po dvoch rokoch overovania v prvých a druhých triedach na 33 základných školách ministerstvo školstva vlani v decembri rozhodlo, že písmo Comenia Script dostane zelenú. Zároveň ho schválilo ako alternatívu k bežne používanej písanej abecede.
Záverečná správa ukázala, že deti baví a že pomáha aj ľavákom, hendikepovaným žiakom či dysgrafikom. Je jednoduché, moderné a praktické.
Podmienkou jeho zavedenia je, aby s ním súhlasili rodičia žiakov.
Ministerstvo neuvažuje, že by ho do škôl zaviedlo plošne. Písmo vytvorila výtvarníčka Radana Lencová a tento experiment mal veľa neprajníkov.
Comenia Script je podobné tlačenému písmu, ale má výrazne jednoduchšie tvary a je nespojité. Obsahuje menej zložitých tvarov. Mäkčene a čiarky sa pri ňom píšu hneď a nie až po dopísaní celých slov. Deti tak nezabúdajú na diakritiku.

Beata
Balogová
