Čierna cesta vedie aj cez chránenú oblasť, nemá ju kto zastaviť

Polícia čaká na obce, obce na súd a súd na znalca. Po nelegálnej ceste v chránenom území sa zatiaľ jazdí.

Nová cesta je pre mnohých užitočná, ale postavili ju nelegálne. Sťažnosti vlastníkov pozemkov jej používaniu nezabránili.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Polícia čaká na obce, obce na súd a súd na znalca. Po nelegálnej ceste v chránenom území sa zatiaľ jazdí už piaty rok.

ČERVENÝ KAMEŇ. „Že vraj hore z Vršatského Podhradia je spravená nová asfaltka cez horu až do Červeného Kameňa, idem to zajtra omrknúť,“ hotuje sa na cestu s adrenalínovým prevýšením mladý motorkár na internetovom fóre.

„Kráčame po modrej značke asfaltkou a hundreme na premávku, ktorá sa nám zdá na chránené územie pomerne frekventovaná. Motorky, autá, autá, motorky,“ sťažuje sa na rovnakú trasu na blogu mladá turistka.

Obaja píšu o ceste v Chránenej krajinnej oblasti Biele Karpaty v okrese Ilava, s ktorou si už päť rokov nevedia poradiť obce, štátne orgány ani súdy.

Bez povolení ju vystaval miestny podnikateľ František Mišún, aby si skrátil cestu zo svojej farmy na výrobu syrov v Červenom Kameni do horskej dedinky Vršatské Podhradie, nad ktorou buduje hotelový komplex.

Namiesto zdĺhavého 16-kilometrového obchádzania lesa po existujúcich cestách tak dvesto výškových metrov prekoná za pár minút.

A podobne aj desiatky mototuristov, ktorí využívajú skratku najmä cez víkendy na výlety k Vršatským bralám s atraktívnymi výhľadmi a zrúcaninou stredovekého hradu.


Zväčšiť mapu

Štátna škoda neprekáža

Väčšina z nich netuší, že jazdia po nelegálnej ceste vystavanej bez stavebného povolenia, na cudzích pozemkoch a sčasti aj cez ochranné pásmo prírodnej rezervácie.

Na nezákonný stav sa už roky desiatkami podaní na rôzne úrady i súdy snaží poukázať rodina lekára Františka Fila, ktorej cesta vyrástla pred rekreačnou chatou na mieste niekdajšej zvážnice. Zhruba 130 metrov cesty prechádza podľa nich priamo cez ich pozemky.

„Je šokujúce, ako sa štát stavia k porušovaniu zákona a škode, ktorú niekto spôsobil na súkromných i štátnych pozemkoch,“ tvrdí Filo.

Väčšina cesty vedie po parcelách štátneho Slovenského pozemkového fondu, ktorý spravuje pozemky neznámych vlastníkov a ktorý v minulosti napísal, že mu „rekonštrukcia“ cesty neprekáža.

Pri výstavbe asfaltky pritom došlo k zničeniu biotopov európskeho významu. Znalec z inštitútu aplikovanej ekológie Daphne škodu odhadol minimálne na 80-tisíc eur.

Posudok vypracoval na žiadosť Filovcov, s jeho závermi sa stotožnila aj štátna Správa Chránenej krajinnej oblasti Biele Karpaty. Vlastný posudok na zhruba polovicu poškodeného územia vypracovali aj oni, škodu odhadli prinajmenšom na 41-tisíc eur.

Slovenský pozemkový fond sa dnes ku kauze vyjadriť odmieta.

b.jpg

Polícia čaká na starostov

Správa CHKO Biele Karpaty sa pokúsila zamedziť ďalším škodám na prírode požiadavkou, aby podnikateľ a obce Červený Kameň a Vršatské Podhradie osadili na cestu závory. Využívať by ju tak mohli iba majitelia pozemkov. S podmienkou sa stotožnil aj Obvodný úrad životného prostredia v Trenčíne.

„Pýtame sa spolu s vami, prečo rampy a značky doteraz neboli osadené? Ako si stavebník plní povinnosti, ktoré mu tento štát dal pred piatimi rokmi?“ čuduje sa riaditeľ Správy CHKO Drahomír Stano.

„Kto bude zodpovedný za to, keď sa na nelegálnej ceste stane vážna havária,“ pýta sa aj Filo.

Policajti iba krčia ramenami a tvrdia, že obce už dávno vyzvali, aby rozhodnutie úradu životného prostredia rešpektovali a predložili dopravnému inšpektorátu na schválenie dokumentáciu s návrhom dopravného značenia. „Doposiaľ nám predložená nebola,“ povedala trenčianska policajná hovorkyňa Elena Antalová.

Starostovia oboch obcí o ceste rozprávajú len neradi. Sú to najmä oni, ktorí mali ako šéfovia miestnych stavebných úradov výstavbu asfaltky bez stavebného povolenia zastaviť a nedovoliť jej nezákonné využívanie.

d.jpg

Súdu chýbajú znalci

„Celý problém je na súde, kým nerozhodne, nemôžem nič robiť,“ tvrdí dnes starosta Červeného Kameňa Jozef Bartoš, ktorý problém zdedil po predchodkyni.

Okresný súd v Trenčíne už od roku 2008 rieši spor medzi Filovcami a Slovenským pozemkovým fondom, ktorí sa súdia o parcely pod cestou. Kedy súd konečne rozhodne, nie je jasné napriek tomu, že Ústavný súd konštatoval v spore prieťahy konania.

„Nedošlo k nim z dôvodu nečinnosti súdu, ale pre alarmujúci nedostatok súdnych znalcov v odbore geodézia a kartografia, ktorí by boli schopní vykonať znalecké posudky rýchlo, v požadovanej kvalite, podľa potrieb súdu, čo je notoricky známa skutočnosť, o ktorej bolo už viackrát informované aj ministerstvo spravodlivosti,“ napísal sudca Michal Turák z trenčianskeho súdu.

Na prebiehajúce súd sa odvoláva aj starosta Vršatského Podhradia Pavol Husár. Ten sa pritom úsek cesty v katastri jeho obce pokúsil zlegalizovať dodatočným stavebným povolením ešte v roku 2008, obvodný a neskôr aj krajský úrad pre cestnú dopravu však rozhodnutie zrušili.

c.jpg

Na cudzom

Starostovi pripomenuli, že nemôže vydať stavebné povolenie pod cestu postavenú na cudzích pozemkoch. Mišún mal síce pozemky od pozemkového fondu prenajaté, ale iba na poľnohospodárske využitie.

„Čakanie starostov na súd je strkaním hlavy do piesku. Aj keby sme spor o parcely prehrali, zvyšok cesty bude stále postavený na pozemkoch štátu, a teda na cudzích pozemkoch, čo zákon neumožňuje,“ tvrdí Filo. Obce už preto podľa neho cestu zlegalizovať nemôžu a stavebníkovi by mali nariadiť čiernu stavbu odstrániť.

Starostovia váhajú, nerozhodnosť vysvetľujú aj tým, že cesta slúži aj obyvateľom oboch obcí.

„Mám tu aj niekoľko výhražných listov, že dostatočne nezastupujem záujmy obce, keď cestu nebránim,“ tvrdí starosta Bartoš.

Verejným záujmom argumentuje aj podnikateľ Mišún, ktorý na svojej farme zamestnáva desiatky ľudí z regiónu a do Vršatského Podhradia dotiahol pre hotel aj plyn. V rozhovore Filovcov obviňuje z kadečoho, na záznam sa vyjadriť odmieta. „Tú cestu nikto búrať nebude,“ ukončuje rozhovor.

„Tento prípad svedčí o stave úradov na Slovensku, ktoré nedokážu zaraziť svojvôľu stavebníka s peniazmi a kontaktmi a umožňujú mu správať sa ako kráľ údolia, ktorý nemusí rešpektovať zákony,“ reaguje skepticky Filo.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 795
  2. Od septembra opäť po starom 6 299
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 883
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 631
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 680
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 664
  7. Naučme sa správne dochucovať ryby 1 502
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 264
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 170
  10. Leto nekončí! 1 086

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Domov

Na grémiu sa koaličná kríza neodrazila, napätie medzi SNS a Smerom nebolo

Predsedníctvo SNS bude o 13,00 h. Šéf poslaneckého klubu Tibor Bernaťák hovorí, že predsedníctvo stojí za Andrejom Dankom.

Domov

Drucker chce obnoviť myšlienku malých ambulancií v regiónoch

Nástupcami majú byť centrá integrovanej zdravotnej starostlivosti.

Domov

Od Tomáša ku Kočnerovi, kauzu Čistý deň sprevádzali škandály

Psychológovia hovorili o nátlaku, poslanec Boris Kollár flirtoval s chovankyňou a vedenie zariadenia sa obklopilo kontroverznými poradcami.