LETNÝ ROZHOVOR

Cyklokuriér z Bratislavy: Do 10 kilometrov je bicykel rýchlejší ako auto

ŠIMON KROŠLÁK už dva a pol roka doručuje zásielky ako cyklokuriér pre spoločnosť Švihaj Šuhaj.

Nevie si predstaviť, že by sa po meste pohyboval inak.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ako sa dá po Bratislave najrýchlejšie pohybovať?

Po Bratislave jedine na bicykli. Už si ani neviem predstaviť pohybovať sa po meste inak.

Máte nejaké osvedčené skratky alebo triky, ako sa rýchlo pohybovať po meste?

Áno, postupom času som si našiel mnoho skratiek, výhodou bicykla je, že sa na ňom dá prekľučkovať v podstate najkratšou možnou cestou a tým výrazne skrátiť čas prepravy. Často je to však na hranici porušovania dopravných predpisov, keďže cyklistická infraštruktúra je veľmi chaotická a existuje mnoho bariér, ktorých prekonávanie je často zložité. Cesta sa však vždy nájde.

tben2359_r7813_res.jpg

Je to nebezpečná práca?

Je to určite nebezpečnejšia práca ako sedieť v kancelárii za počítačom. Pohybujem sa síce v hustej premávke medzi oceľovými škatuľami na štyroch a niekedy aj viacerých kolesách chránený iba prilbou, ale osobne sa necítim v práci nebezpečne. Treba byť, samozrejme, veľmi pozorný, ale inak je to fajn.

Mali ste už nejakú kolíziu s autami alebo iným dopravným prostriedkom?

Pri tak veľkom počte kilometrov, ktoré najazdím, je skoro nevyhnutné, že z času na čas nejaká kolízia príde. Mal som zopár menších ťuknutí s autami, raz mi jedna nepozorná pani otvorila dvere do cesty, čo sa však našťastie skončilo iba poškodenými dverami a mojou vidlicou. Ale nikdy sa nič vážne mne a pokiaľ viem ani ostatným šuhajom nestalo.

Kam najďalej a kam najbližšie ste niesli zásielku?

Teraz neviem, čo je ďalej, či zadná brána Slovnaftu, alebo koniec Vajnôr. Slovnaft bol rozhodne zaujímavejší, dovtedy som ani netušil, že tam existuje nejaká zadná brána. Najbližšie si nás raz objednali odviezť zásielku v rámci jednej budovy z prvého na tretie poschodie, čo bola veľmi rýchlo vybavená zásielka. Zásielky v rámci jednej ulice či jedného bloku nie sú výnimkou.

Je práca v lete niečím výnimočná alebo náročnejšia?

V lete sa viac opálim a vypijem viac vody. Omnoho viac vody. Do tridsať stupňov je to úplná pohoda a vtedy je práca najpríjemnejšia. Keď je už teplejšie, tak to môže byť nepríjemné, ale človek si zvykne. Treba sa častejšie ochladzovať a piť viac vody.

Čo robíte, keď vás zastihne búrka na bicykli? Ako môžete zásielku ochrániť?

Vaky, v ktorých nosíme zásielky, sú úplne nepremokavé, takže všetko, čo je v nich, je v bezpečí. Sledujem predpovede a ak sa predpokladá daždivé počasie, tak sa na to dostatočne pripravím. Nepremokavá bunda a topánky sú základ. Aj keď z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že žiadne oblečenie nie je úplne nepremokavé, keď prší dosť husto a dostatočne dlho, premokne aj goratex. Pri prietrži je väčšinou sa lepšie niekde schovať a počkať. Ale keď je to dôležité a zásielka naozaj ponáhľa, tak nás žiadna búrka nezastaví. Nikdy sa mi nestalo, že by som nejakú zásielku nedoručil načas pre zlé počasie.

tben2338_r5904_res.jpg

Ako ochránite citlivý tovar napríklad pred slnkom a teplom?

Zásielku na prepravu musí vhodne zabaliť predovšetkým klient. Ako som už spomínal, náš vak čokoľvek, čo je v ňom, spoľahlivo ochráni pred poveternostnými podmienkami.

Aké najvzácnejšie alebo najväčšie predmety ste doručovali?

Väčšinu zásielok tvorí obchodná korešpondencia a rôzne darčeky, ktoré si firmy posielajú. Ale prepravoval som už aj rôzne veľké kytice, vence, rollup, koberec, reklamnú tabulu a napríklad 20-kilovú škatuľu s neznámym obsahom.

Používate pri presunoch navigáciu?

Zo začiatku som používal navigáciu v telefóne, ale teraz už Bratislavu dobre poznám a navigáciu nepotrebujem. Teraz mám v ruksaku hodený len menší atlas Bratislavy, ktorý sem-tam použijem, keď nepoznám nejakú ulicu.

Koľko vydrží bicykel, keď ho takmer každý deň používate?

Bežné záruky na nás neplatia, to je jasné. Bicykel ako taký vydrží, ale súčiastky ako reťaz, brzdy či plášte sa opotrebúvajú podľa najazdených kilometrov, čiže údržba je potrebná omnoho častejšie ako u bežných užívateľov. Preto je voľba vhodného bicykla a jeho výbavy dôležitá. Môj osobný príbeh smeruje od zložitosti k jednoduchosti. Od 29 prevodov, odpruženej vidlice, kotúčových bŕzd a hliníkovej kostry som sa postupne dostal ku klasickej oceľovej kostre a jednému prevodu a zatiaľ som veľmi spokojný.

Je po meste rýchlejší presun autom alebo bicyklom?

Na rovnej prázdnej ceste je auto, samozrejme, rýchlejšie, ale také cesty v meste prakticky neexistujú. Semafory, zápchy, problémy s parkovaním však znamenajú, že bicykel je na väčšine úsekov do 10 km rýchlejší.

Čo musí vedieť kuriér, ktorý jazdí na bicykli?

Musí hlavne vedieť bicyklovať a poznať dobre svoje mesto, najmä názvy ulíc. Musí mať však zároveň odhodlanie a musí veľmi chcieť robiť túto prácu. Bez nadšenia pre cyklistiku to nejde. Všetci cyklokuriéri sme tak trochu fanatici.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 357
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 499
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 727
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 246
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 004
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 995
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 896
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 705
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 494
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 891

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

PRIMÁR

Ako začať plávať v zrelom veku a neublížiť si

Spevní vám chrbát, posilní srdce a naučíte sa poriadne dýchať. Zbytočnými chybami si však začiatočníci zaťažujú kĺby a chrbticu, najmä v jej krčnej časti.

Neprehliadnite tiež

Ministerstvo podľa SaS diskriminuje školy odkladaním racionalizácie

Poslanec Gröhling tvrdí, že ministerstvo malo vytvoriť nový systém financovania, ktorý by bol spravodlivejší.

Na horách v týchto dňoch hrozí víchrica, SHMÚ vydal výstrahu

Vietor môže v nárazoch dosiahnuť rýchlosť 32 až 39 m/s (115 až 140 km/h).

Pápež František by mal čoskoro blahorečiť slovenského saleziána Zemana

Jeho život a mučeníctvo bolo preskúmané počas diecéznej fázy procesu jeho blahorečenia v Bratislave v rokoch 2010 až 2012.

Žitňanská podporuje skoré prijatie zákona na pomoc obetiam trestných činov

Aktivisti tvrdia, že u nás je táto téma zanedbaná, pričom v západných krajinách sa jej mimovládne organizácie venujú už dlhodobo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop