JEDEN JEDNODUCHÝ NÁPAD ANDREJA SCHULCZA

Nech učitelia nečakajú na reformu, nech si urobia vlastnú

Každý učiteľ v každom predmete a každej triede, kde učí, vie nájsť aspoň jednu hodinu v roku, ktorú odučí interaktívnejšie než mal v pláne.

(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Je vždyzelenou výčitkou nielen nášmu školstvu, že uprednostňuje fakty pred zručnosťami. Vyučovanie príliš často prebieha tak, že učiteľ žiakom zreprodukuje látku z učebnice, a následne ich oznámkuje podľa toho, ako dobre ju sami zreprodukovali.

Žiaci nerozumejú, prečo sa potrebujú učiť naspamäť veci, ktoré sú im na internete vzdialené pol minúty. Učiteľom vadí, že všetko zabúdajú. Univerzitám chýbajú študenti s vlastným pohľadom a iniciatívou. Politici si uvedomujú ekonomickú nevýhodnosť tohto stavu a aspoň slovami sa hlásia k potrebe reformovať školstvo.

Môj nápad je, kým sa čaká na veľkú reformu, aby si každý učiteľ spravil svoju vlastnú malú. Napadá mi, že každý učiteľ v každom predmete a každej triede, kde učí, vie nájsť aspoň jednu hodinu v roku, ktorú odučí interaktívnejšie než mal v pláne.

Slovenčinári môžu na hodine zorganizovať diskusiu o tom, či by niektorá kniha mala ostať povinným čítaním.

Jeden učiteľ anglickej literatúry zorganizoval na svojej hodine súdny spor s Hamletom obžalovaným za vraždy (zabitia?), ktoré spáchal.

Počul som o estónskych fyzikároch, ktorí na hodinách zorganizovali debatu o tom, či malo pre ľudstvo väčší prínos poznanie o gravitácii alebo elektromagnetizme.

Učitelia biológie môžu rozdeliť triedu na dve polovice, z ktorých jedna bude obhajovať geneticky modifikované potraviny a druhá svet bez nich.

Na dejepise sa dá spraviť simulácia rokovania zástupcov národnostných skupín o štátnom usporiadaní prvej československej republiky.

Čo charakterizuje interaktívnu hodinu?

V prvom rade, učiteľ nemá priebeh hodiny pevne v rukách. Nestihne prebrať všetko dopodrobna. Je celkom pravdepodobné, že žiaci na hodinu prídu s vedomosťami, ktoré predtým sám nemal. Toto všetko je cenou, ktorú musia učitelia zaplatiť.

Kvalita hodiny závisí od zapojenia žiakov. Učiteľ na nej nemôže vystupovať ako sprostredkovávateľ veľkej pravdy o tom, ako sa veci majú, a čo z nej potrebujú vedieť.

Na druhej strane ani nemôže žiakom povedať, nech si hodinu vymyslia sami. Nemal by sa ani pýtať otázky bez plánu a naivne to volať sokratovskou metódou. Žiaci potrebujú dostať zrozumiteľné podklady a jasné inštrukcie.

Do interaktívnej hodiny by mali byť zapojení všetci, nie len tí, ktorí sú aktívni vždy. Hodina môže prebiehať podľa viacerých scenárov než prednášková, skúšacia aj laboratórna, a preto by mal byť učiteľ pripravený, ako sa zapojí pri rôznych situáciách, a aké môže z ktorého vyviesť závery.

Žiaci na takejto hodine musia nie skopírovať niečo z učebnice alebo Wikipédie, ale sú nútení sa aj zamyslieť nad obsahom. Musia vytvoriť niečo vlastné a originálne, čo ich snáď aj zabaví. Možno ich pri tom všetkom látka aj zaujme.

Žiakom v škole chýba možnosť prejaviť sa a dozvedieť sa o veciach, ktoré ich najviac zajímajú. To je podľa mňa hlavná príčina, prečo má naša organizácia dnes asi 2,5-krát toľko členov ako pred piatimi rokmi.

Ako pomôcť učiteľom zapojiť žiakov do hodín?

Ministerstvo, školská inšpekcia a ďalší veľkí hráči môžu spraviť veľa pre zmenu vyučovania, vrátane zlepšenia platov, zníženia administratívnej záťaže a prepracovania štátnych vzelávacích programov. Ich kroky ale nie sú nevyhnutnou ani dostatočnou podmienkou pozitívnej zmeny.

Stretol som veľa učiteľov, a tak viem, že zďaleka nie sú homogénnou znudenou bandou, za ktorú ich majú mnohí žiaci, novinári a možno väčšina verejnosti. V školstve sú jednotlivci aj inštitúcie, ktoré rozumejú potrebe reforiem.

Treba ich podporovať: Žiaci by sa mali odvážiť dať vedieť učiteľom, čo by chceli robiť inak na hodinách, čo ich zaujíma, a čo im príde zbytočné. Rodičia a univerzity by mali uznať, že vo vzdelávaní sú cennejšie hodnoty než encyklopedické znalosti, a preto by mali povoliť z tlaku na známky.

Školskí administrátori by mali pre malé reformy učiteľov vytvárať podmienky, tvoriť metodiky a poskytovať im konštruktívnu spätnú väzbu. Tí, ktorí to myslia so vzdelávaním dobre, by sa nemali uzatvárať do progresívnych škôl a mimovládiek, a byť spokojní, akí sú už sami dobrí, ale napomôcť k zmene systému.

Autor je riaditeľ Slovenskej debatnej asociácie


Navrhnite aj vy jeden jednoduchý nápad

Ak si myslíte, že máte nápad, ktorý sa dá pomerne jednoducho uskutočniť, napíšte o tom.

Stačí jednoduchý email na adresu citatelia@smeonline.sk, v ktorom vysvetlíte:

  • čo navrhujete,
  • aké by boli prínosy takéhoto riešenia,
  • ako sa to dá uskutočniť,
  • a aké sú riziká a prekážky takéhoto nápadu.

Zaujímavé nápady zverejníme na www.sme.sk

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Domov

Väzniciam chýba viac ako dvesto príslušníkov, atraktivita profesie klesla

Žitňanskej rezort nachystal na budúci rok v rozpočte 2,5 milióna eur na novozavedený príspevok na bývanie.

Domov

Ministerstvo obstaráva sadu prístrojov na analýzu DNA

Zariadenia má využívať Kriminalistický a expertízny ústav Policajného zboru.

Domov

Matovič chce pomôcť SMK, vie si s ňou predstaviť predvolebnú koalíciu

Zároveň si uvedomuje, že nie každému voličovi OĽaNO môže vyhovovať táto snaha spájať sa.

Domov

Tohtoročné Ceny Pamäti národa získali Slováci Matejčíková a Šimko

Slávnostné odovzdávanie cien sa uskutočnilo v Národnom divadle v Prahe.