JEDEN JEDNODUCHÝ NÁPAD ANDREJA SCHULCZA

Nech učitelia nečakajú na reformu, nech si urobia vlastnú

Každý učiteľ v každom predmete a každej triede, kde učí, vie nájsť aspoň jednu hodinu v roku, ktorú odučí interaktívnejšie než mal v pláne.

(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Je vždyzelenou výčitkou nielen nášmu školstvu, že uprednostňuje fakty pred zručnosťami. Vyučovanie príliš často prebieha tak, že učiteľ žiakom zreprodukuje látku z učebnice, a následne ich oznámkuje podľa toho, ako dobre ju sami zreprodukovali.

Žiaci nerozumejú, prečo sa potrebujú učiť naspamäť veci, ktoré sú im na internete vzdialené pol minúty. Učiteľom vadí, že všetko zabúdajú. Univerzitám chýbajú študenti s vlastným pohľadom a iniciatívou. Politici si uvedomujú ekonomickú nevýhodnosť tohto stavu a aspoň slovami sa hlásia k potrebe reformovať školstvo.

Môj nápad je, kým sa čaká na veľkú reformu, aby si každý učiteľ spravil svoju vlastnú malú. Napadá mi, že každý učiteľ v každom predmete a každej triede, kde učí, vie nájsť aspoň jednu hodinu v roku, ktorú odučí interaktívnejšie než mal v pláne.

Slovenčinári môžu na hodine zorganizovať diskusiu o tom, či by niektorá kniha mala ostať povinným čítaním.

Jeden učiteľ anglickej literatúry zorganizoval na svojej hodine súdny spor s Hamletom obžalovaným za vraždy (zabitia?), ktoré spáchal.

Počul som o estónskych fyzikároch, ktorí na hodinách zorganizovali debatu o tom, či malo pre ľudstvo väčší prínos poznanie o gravitácii alebo elektromagnetizme.

Učitelia biológie môžu rozdeliť triedu na dve polovice, z ktorých jedna bude obhajovať geneticky modifikované potraviny a druhá svet bez nich.

Na dejepise sa dá spraviť simulácia rokovania zástupcov národnostných skupín o štátnom usporiadaní prvej československej republiky.

Čo charakterizuje interaktívnu hodinu?

V prvom rade, učiteľ nemá priebeh hodiny pevne v rukách. Nestihne prebrať všetko dopodrobna. Je celkom pravdepodobné, že žiaci na hodinu prídu s vedomosťami, ktoré predtým sám nemal. Toto všetko je cenou, ktorú musia učitelia zaplatiť.

Kvalita hodiny závisí od zapojenia žiakov. Učiteľ na nej nemôže vystupovať ako sprostredkovávateľ veľkej pravdy o tom, ako sa veci majú, a čo z nej potrebujú vedieť.

Na druhej strane ani nemôže žiakom povedať, nech si hodinu vymyslia sami. Nemal by sa ani pýtať otázky bez plánu a naivne to volať sokratovskou metódou. Žiaci potrebujú dostať zrozumiteľné podklady a jasné inštrukcie.

Do interaktívnej hodiny by mali byť zapojení všetci, nie len tí, ktorí sú aktívni vždy. Hodina môže prebiehať podľa viacerých scenárov než prednášková, skúšacia aj laboratórna, a preto by mal byť učiteľ pripravený, ako sa zapojí pri rôznych situáciách, a aké môže z ktorého vyviesť závery.

Žiaci na takejto hodine musia nie skopírovať niečo z učebnice alebo Wikipédie, ale sú nútení sa aj zamyslieť nad obsahom. Musia vytvoriť niečo vlastné a originálne, čo ich snáď aj zabaví. Možno ich pri tom všetkom látka aj zaujme.

Žiakom v škole chýba možnosť prejaviť sa a dozvedieť sa o veciach, ktoré ich najviac zajímajú. To je podľa mňa hlavná príčina, prečo má naša organizácia dnes asi 2,5-krát toľko členov ako pred piatimi rokmi.

Ako pomôcť učiteľom zapojiť žiakov do hodín?

Ministerstvo, školská inšpekcia a ďalší veľkí hráči môžu spraviť veľa pre zmenu vyučovania, vrátane zlepšenia platov, zníženia administratívnej záťaže a prepracovania štátnych vzelávacích programov. Ich kroky ale nie sú nevyhnutnou ani dostatočnou podmienkou pozitívnej zmeny.

Stretol som veľa učiteľov, a tak viem, že zďaleka nie sú homogénnou znudenou bandou, za ktorú ich majú mnohí žiaci, novinári a možno väčšina verejnosti. V školstve sú jednotlivci aj inštitúcie, ktoré rozumejú potrebe reforiem.

Treba ich podporovať: Žiaci by sa mali odvážiť dať vedieť učiteľom, čo by chceli robiť inak na hodinách, čo ich zaujíma, a čo im príde zbytočné. Rodičia a univerzity by mali uznať, že vo vzdelávaní sú cennejšie hodnoty než encyklopedické znalosti, a preto by mali povoliť z tlaku na známky.

Školskí administrátori by mali pre malé reformy učiteľov vytvárať podmienky, tvoriť metodiky a poskytovať im konštruktívnu spätnú väzbu. Tí, ktorí to myslia so vzdelávaním dobre, by sa nemali uzatvárať do progresívnych škôl a mimovládiek, a byť spokojní, akí sú už sami dobrí, ale napomôcť k zmene systému.

Autor je riaditeľ Slovenskej debatnej asociácie


Navrhnite aj vy jeden jednoduchý nápad

Ak si myslíte, že máte nápad, ktorý sa dá pomerne jednoducho uskutočniť, napíšte o tom.

Stačí jednoduchý email na adresu citatelia@smeonline.sk, v ktorom vysvetlíte:

  • čo navrhujete,
  • aké by boli prínosy takéhoto riešenia,
  • ako sa to dá uskutočniť,
  • a aké sú riziká a prekážky takéhoto nápadu.

Zaujímavé nápady zverejníme na www.sme.sk

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 677
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 253
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 388
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 146
  5. Kam do tepla v januári? 1 796
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 541
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 414
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 382
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 907
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 890

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu. Okrem prokuratúry, samozrejme.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

Neprehliadnite tiež

Kde je mafián Nigut? Zatykač má vyše štyri roky

Špekuluje sa, že už je po smrti. Okoličány spomína na posledné stretnutie.

Konkurz na šéfarchitekta Raši zrušil. Jeden uchádzač bol málo

Jediná nevylúčená záujemkyňa vraví, že chápe, čo to pre ňu znamená.

Sľubujú dôchodcom výhru za nákup. Peniaze nedorazia

Dôverčivý 97-ročný dôchodca minul na produkty už vyše 250 eur.