SME

Nech učitelia nečakajú na reformu, nech si urobia vlastnú

Každý učiteľ v každom predmete a každej triede, kde učí, vie nájsť aspoň jednu hodinu v roku, ktorú odučí interaktívnejšie než mal v pláne.

(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Je vždyzelenou výčitkou nielen nášmu školstvu, že uprednostňuje fakty pred zručnosťami. Vyučovanie príliš často prebieha tak, že učiteľ žiakom zreprodukuje látku z učebnice, a následne ich oznámkuje podľa toho, ako dobre ju sami zreprodukovali.

Žiaci nerozumejú, prečo sa potrebujú učiť naspamäť veci, ktoré sú im na internete vzdialené pol minúty. Učiteľom vadí, že všetko zabúdajú. Univerzitám chýbajú študenti s vlastným pohľadom a iniciatívou. Politici si uvedomujú ekonomickú nevýhodnosť tohto stavu a aspoň slovami sa hlásia k potrebe reformovať školstvo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Môj nápad je, kým sa čaká na veľkú reformu, aby si každý učiteľ spravil svoju vlastnú malú. Napadá mi, že každý učiteľ v každom predmete a každej triede, kde učí, vie nájsť aspoň jednu hodinu v roku, ktorú odučí interaktívnejšie než mal v pláne.

Slovenčinári môžu na hodine zorganizovať diskusiu o tom, či by niektorá kniha mala ostať povinným čítaním.

Jeden učiteľ anglickej literatúry zorganizoval na svojej hodine súdny spor s Hamletom obžalovaným za vraždy (zabitia?), ktoré spáchal.

Počul som o estónskych fyzikároch, ktorí na hodinách zorganizovali debatu o tom, či malo pre ľudstvo väčší prínos poznanie o gravitácii alebo elektromagnetizme.

Učitelia biológie môžu rozdeliť triedu na dve polovice, z ktorých jedna bude obhajovať geneticky modifikované potraviny a druhá svet bez nich.

SkryťVypnúť reklamu

Na dejepise sa dá spraviť simulácia rokovania zástupcov národnostných skupín o štátnom usporiadaní prvej československej republiky.

Čo charakterizuje interaktívnu hodinu?

V prvom rade, učiteľ nemá priebeh hodiny pevne v rukách. Nestihne prebrať všetko dopodrobna. Je celkom pravdepodobné, že žiaci na hodinu prídu s vedomosťami, ktoré predtým sám nemal. Toto všetko je cenou, ktorú musia učitelia zaplatiť.

Kvalita hodiny závisí od zapojenia žiakov. Učiteľ na nej nemôže vystupovať ako sprostredkovávateľ veľkej pravdy o tom, ako sa veci majú, a čo z nej potrebujú vedieť.

Na druhej strane ani nemôže žiakom povedať, nech si hodinu vymyslia sami. Nemal by sa ani pýtať otázky bez plánu a naivne to volať sokratovskou metódou. Žiaci potrebujú dostať zrozumiteľné podklady a jasné inštrukcie.

SkryťVypnúť reklamu

Do interaktívnej hodiny by mali byť zapojení všetci, nie len tí, ktorí sú aktívni vždy. Hodina môže prebiehať podľa viacerých scenárov než prednášková, skúšacia aj laboratórna, a preto by mal byť učiteľ pripravený, ako sa zapojí pri rôznych situáciách, a aké môže z ktorého vyviesť závery.

Žiaci na takejto hodine musia nie skopírovať niečo z učebnice alebo Wikipédie, ale sú nútení sa aj zamyslieť nad obsahom. Musia vytvoriť niečo vlastné a originálne, čo ich snáď aj zabaví. Možno ich pri tom všetkom látka aj zaujme.

Žiakom v škole chýba možnosť prejaviť sa a dozvedieť sa o veciach, ktoré ich najviac zajímajú. To je podľa mňa hlavná príčina, prečo má naša organizácia dnes asi 2,5-krát toľko členov ako pred piatimi rokmi.

Ako pomôcť učiteľom zapojiť žiakov do hodín?

Ministerstvo, školská inšpekcia a ďalší veľkí hráči môžu spraviť veľa pre zmenu vyučovania, vrátane zlepšenia platov, zníženia administratívnej záťaže a prepracovania štátnych vzelávacích programov. Ich kroky ale nie sú nevyhnutnou ani dostatočnou podmienkou pozitívnej zmeny.

SkryťVypnúť reklamu

Stretol som veľa učiteľov, a tak viem, že zďaleka nie sú homogénnou znudenou bandou, za ktorú ich majú mnohí žiaci, novinári a možno väčšina verejnosti. V školstve sú jednotlivci aj inštitúcie, ktoré rozumejú potrebe reforiem.

Treba ich podporovať: Žiaci by sa mali odvážiť dať vedieť učiteľom, čo by chceli robiť inak na hodinách, čo ich zaujíma, a čo im príde zbytočné. Rodičia a univerzity by mali uznať, že vo vzdelávaní sú cennejšie hodnoty než encyklopedické znalosti, a preto by mali povoliť z tlaku na známky.

Školskí administrátori by mali pre malé reformy učiteľov vytvárať podmienky, tvoriť metodiky a poskytovať im konštruktívnu spätnú väzbu. Tí, ktorí to myslia so vzdelávaním dobre, by sa nemali uzatvárať do progresívnych škôl a mimovládiek, a byť spokojní, akí sú už sami dobrí, ale napomôcť k zmene systému.

SkryťVypnúť reklamu

Autor je riaditeľ Slovenskej debatnej asociácie


Navrhnite aj vy jeden jednoduchý nápad

Ak si myslíte, že máte nápad, ktorý sa dá pomerne jednoducho uskutočniť, napíšte o tom.

Stačí jednoduchý email na adresu citatelia@smeonline.sk, v ktorom vysvetlíte:

  • čo navrhujete,
  • aké by boli prínosy takéhoto riešenia,
  • ako sa to dá uskutočniť,
  • a aké sú riziká a prekážky takéhoto nápadu.

Zaujímavé nápady zverejníme na www.sme.sk

Autor: Andrej Schulcz

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 636
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 180
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 578
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 4 279
  5. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 4 025
  6. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 652
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 474
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 376
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Mia Pohánková.

Postúpila do druhého kola.


TASR
Max Verstappen.

Víťazom Veľkej ceny Španielska sa stal Oscar Piastri.


a 1 ďalší
Iga Swiateková.

Na parížskych dvorcoch ťahá Poľka sériu 25 víťazstiev.


TASR
Tréner MFK Vranov nad Topľou Roman Lazúr.

Vranov nad Topľou zvíťazil v Rimavskej Sobote 1:0.


SkryťZatvoriť reklamu