JEDEN JEDNODUCHÝ NÁPAD ANDREJA SCHULCZA

Nech učitelia nečakajú na reformu, nech si urobia vlastnú

Každý učiteľ v každom predmete a každej triede, kde učí, vie nájsť aspoň jednu hodinu v roku, ktorú odučí interaktívnejšie než mal v pláne.

(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Je vždyzelenou výčitkou nielen nášmu školstvu, že uprednostňuje fakty pred zručnosťami. Vyučovanie príliš často prebieha tak, že učiteľ žiakom zreprodukuje látku z učebnice, a následne ich oznámkuje podľa toho, ako dobre ju sami zreprodukovali.

Žiaci nerozumejú, prečo sa potrebujú učiť naspamäť veci, ktoré sú im na internete vzdialené pol minúty. Učiteľom vadí, že všetko zabúdajú. Univerzitám chýbajú študenti s vlastným pohľadom a iniciatívou. Politici si uvedomujú ekonomickú nevýhodnosť tohto stavu a aspoň slovami sa hlásia k potrebe reformovať školstvo.

Môj nápad je, kým sa čaká na veľkú reformu, aby si každý učiteľ spravil svoju vlastnú malú. Napadá mi, že každý učiteľ v každom predmete a každej triede, kde učí, vie nájsť aspoň jednu hodinu v roku, ktorú odučí interaktívnejšie než mal v pláne.

Slovenčinári môžu na hodine zorganizovať diskusiu o tom, či by niektorá kniha mala ostať povinným čítaním.

Jeden učiteľ anglickej literatúry zorganizoval na svojej hodine súdny spor s Hamletom obžalovaným za vraždy (zabitia?), ktoré spáchal.

Počul som o estónskych fyzikároch, ktorí na hodinách zorganizovali debatu o tom, či malo pre ľudstvo väčší prínos poznanie o gravitácii alebo elektromagnetizme.

Učitelia biológie môžu rozdeliť triedu na dve polovice, z ktorých jedna bude obhajovať geneticky modifikované potraviny a druhá svet bez nich.

Na dejepise sa dá spraviť simulácia rokovania zástupcov národnostných skupín o štátnom usporiadaní prvej československej republiky.

Čo charakterizuje interaktívnu hodinu?

V prvom rade, učiteľ nemá priebeh hodiny pevne v rukách. Nestihne prebrať všetko dopodrobna. Je celkom pravdepodobné, že žiaci na hodinu prídu s vedomosťami, ktoré predtým sám nemal. Toto všetko je cenou, ktorú musia učitelia zaplatiť.

Kvalita hodiny závisí od zapojenia žiakov. Učiteľ na nej nemôže vystupovať ako sprostredkovávateľ veľkej pravdy o tom, ako sa veci majú, a čo z nej potrebujú vedieť.

Na druhej strane ani nemôže žiakom povedať, nech si hodinu vymyslia sami. Nemal by sa ani pýtať otázky bez plánu a naivne to volať sokratovskou metódou. Žiaci potrebujú dostať zrozumiteľné podklady a jasné inštrukcie.

Do interaktívnej hodiny by mali byť zapojení všetci, nie len tí, ktorí sú aktívni vždy. Hodina môže prebiehať podľa viacerých scenárov než prednášková, skúšacia aj laboratórna, a preto by mal byť učiteľ pripravený, ako sa zapojí pri rôznych situáciách, a aké môže z ktorého vyviesť závery.

Žiaci na takejto hodine musia nie skopírovať niečo z učebnice alebo Wikipédie, ale sú nútení sa aj zamyslieť nad obsahom. Musia vytvoriť niečo vlastné a originálne, čo ich snáď aj zabaví. Možno ich pri tom všetkom látka aj zaujme.

Žiakom v škole chýba možnosť prejaviť sa a dozvedieť sa o veciach, ktoré ich najviac zajímajú. To je podľa mňa hlavná príčina, prečo má naša organizácia dnes asi 2,5-krát toľko členov ako pred piatimi rokmi.

Ako pomôcť učiteľom zapojiť žiakov do hodín?

Ministerstvo, školská inšpekcia a ďalší veľkí hráči môžu spraviť veľa pre zmenu vyučovania, vrátane zlepšenia platov, zníženia administratívnej záťaže a prepracovania štátnych vzelávacích programov. Ich kroky ale nie sú nevyhnutnou ani dostatočnou podmienkou pozitívnej zmeny.

Stretol som veľa učiteľov, a tak viem, že zďaleka nie sú homogénnou znudenou bandou, za ktorú ich majú mnohí žiaci, novinári a možno väčšina verejnosti. V školstve sú jednotlivci aj inštitúcie, ktoré rozumejú potrebe reforiem.

Treba ich podporovať: Žiaci by sa mali odvážiť dať vedieť učiteľom, čo by chceli robiť inak na hodinách, čo ich zaujíma, a čo im príde zbytočné. Rodičia a univerzity by mali uznať, že vo vzdelávaní sú cennejšie hodnoty než encyklopedické znalosti, a preto by mali povoliť z tlaku na známky.

Školskí administrátori by mali pre malé reformy učiteľov vytvárať podmienky, tvoriť metodiky a poskytovať im konštruktívnu spätnú väzbu. Tí, ktorí to myslia so vzdelávaním dobre, by sa nemali uzatvárať do progresívnych škôl a mimovládiek, a byť spokojní, akí sú už sami dobrí, ale napomôcť k zmene systému.

Autor je riaditeľ Slovenskej debatnej asociácie


Navrhnite aj vy jeden jednoduchý nápad

Ak si myslíte, že máte nápad, ktorý sa dá pomerne jednoducho uskutočniť, napíšte o tom.

Stačí jednoduchý email na adresu citatelia@smeonline.sk, v ktorom vysvetlíte:

  • čo navrhujete,
  • aké by boli prínosy takéhoto riešenia,
  • ako sa to dá uskutočniť,
  • a aké sú riziká a prekážky takéhoto nápadu.

Zaujímavé nápady zverejníme na www.sme.sk

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 238
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 276
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 984
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 152
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 869
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 403
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 542
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 298
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 024
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 715

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

Rada pre vysielanie pokutovala, JOJ má zaplatiť tisíce eur

Televízia začiatkom novembra 2016 odvysielala viac ako 12 minút reklamy za hodinu.

Lajčák hovoril s rakúskym kolegom o brexite

Lajčák privítal predložený návrh pravidiel pre rokovania so Spojeným kráľovstvom.

Pri Weissovi ml. policajti nezvládli ani základné úkony, hovorí prokurátor, podľa ktorého sa skutok nestal

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop