Po páde na Lešti preverujú aj možnú poruchu vrtuľníka

Verzia technickej poruchy vrtuľníka by podporovala hypotézu, že vojenský policajt spadol po odrezaní lana.

Na Lešti zahynul vo štvrtok pri zlaňovaní z vrtuľníka vojenský policajt.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)


LEŠŤ. Jednou z možných príčin tragickej nehody, pri ktorej zahynul vojenský policajt vo vojenskom výcvikovom stredisku Lešť, je aj technická porucha na vrtuľníku.

Dôveryhodný zdroj potvrdil denníku SME, že aj týmto variantom sa vyšetrovatelia zaoberajú.

Táto verzia by podporovala prvotnú informáciu, podľa ktorej „pri výcviku došlo k núdzovému odrezaniu lana“, na ktorom visel vojenský policajt.

K nehode sa nevyjadrujú

Odborníci nevylučujú ani rozkývanie, alebo zachytenie sa lana o prekážku.

Skúsený pilot potvrdil, že rozkývanie sa lana aj s nízkou váhou môže narušiť pri poruche stabilitu vrtuľníka a „vyosiť“ ho.

Letecký inštruktor zasa hovorí, že pri zachytení sa hasiaceho vaku o stromy nie je iné riešenie ako zbavenie sa nákladu.

Ministerstvo obrany ani vedenie výcvikového strediska v Lešti sa k príčinám a okolnostiam nehody nevyjadrujú. Ministerstvo neodpovedalo ani na otázku, koľko ľudí bolo v čase nehody vo vrtuľníku.

„Príčiny tragickej udalosti, pri ktorej zomrel príslušník Vojenskej polície, budú známe až po ukončení vyšetrovania. Vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie, nebudeme v súčasnosti poskytovať bližšie informácie,“ konštatovala Martina Balleková z komunikačného odboru ministerstva.

Zisťujú, čo sa stalo

Podľa leteckého inštruktora banskobystrických hasičov záchranárov Otta Hudeca bývajú vo vrtuľníku minimálne štyria ľudia plus výsadok.

Dvaja piloti, palubný inžinier a takzvaný vysadzovač, ktorý zabezpečuje celú posádku a cez komunikačnú prilbu je v spojení priamo s pilotom.

Riaditeľ výcvikového strediska v Lešti Ján Zvonár tvrdí, že má len všeobecné informácie o nehode. Spolupracujú s vyšetrovateľmi a strážia priestor, aby sa nezničili dôkazy.

„Prebieha vyšetrovanie. Pracuje sa s niekoľkými verziami. Dáva sa dokopy skladačka, čo sa vlastne stalo, ako sa to stalo a čo bolo príčinou,“ reagoval na otázky týkajúce sa verzie s odrezaným lanom Zvonár.

Laná zvyknú kontrolovať

Inštruktor Hudec lieta s vrtuľníkom desať rokov, z toho päť rokov je inštruktorom.

Hovorí, že laná, horolezecké postroje a zlaňovacie kľúče na regulovanie rýchlosti a istenie sa, ktorými sú vybavení záchranári vo vrtuľníku, podliehajú každoročnej bezpečnostnej revízii.

Záchranári nacvičujú prípady poruchy vrtuľníku, alebo iné prípady núdze a sú na to pripravovaní.

„Bezpečnostné smernice určujú postup v krízových prípadoch. Keď má pilot problém s vrtuľníkom a hrozí zrútenie stroja, zistí, či je niekto na lane a či sa stihne bezpečne zlaniť. Ak nie, pilot rozhodne, lano odrezať. Hovoríme o sekundách. Pravidlo, napríklad trinásť ľudí a jeden je jednoznačné. Je to strašná situácia, nikdy som ju nezažil a dúfam, že ani nezažijem,“ povedal inštruktor Hudec.

Scenárov nešťastia je niekoľko

Ostrý výsadok z vrtuľníka neprežil vo štvrtok pri cvičení v Lešti jeden vojenský policajt, ktorý spadol z výšky 20 metrov.

Krátko po tragédii sa objavilo niekoľko verzií nešťastia. Podľa jednej z nich zlaňovali na strechu domu traja výsadkári. Dvom sa to podarilo. Tretiemu sa údajne rozhojdalo lano a spadol.

Druhý variant hovorí o poruche vrtuľníku, alebo zachytení sa lana počas výsadku. V obidvoch prípadoch údajne hrozilo zrútenie vrtuľníka s celou posádku, a preto rozhodli o odrezaní lana. Ani jednu z verzií zatiaľ nikto oficiálne nepotvrdil.

Minister obrany Martin Glváč a náčelník Generálneho štábu Peter Vojtek zriadili vyšetrovaciu komisiu na zistenie príčin nehody.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 755
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 430
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 007
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 267
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 819
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 441
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 323
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 795
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Až do minulého roka bol najznámejším prvým cisárskym rezom, keď prežili žena aj dieťa, prípad z roku 1500. Tím českých vedcov však prišiel s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Mihálovi sa nepáči, ako SaS komunikovala jeho odchod

Hlavným dôvodom odchodu je názorový nesúlad so Sulíkom.

Oteplenie počas dňa môže zvýšiť lavínové nebezpečenstvo

Vo vysokých polohách Vysokých a Západných Tatier pretrváva mierne lavínové nebezpečenstvo.

Záchranári oživili muža po takmer hodinovej resuscitácii

Horskí záchranári zachránili v Nízkych Tatrách život 74-ročnému Maďarovi.

Petrák požiadal Plavčana, aby informoval o príprave reformy školstva

Národný program reformy vzdelávania nemá byť akademický dokument.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop