LEŠŤ. Jednou z možných príčin tragickej nehody, pri ktorej zahynul vojenský policajt vo vojenskom výcvikovom stredisku Lešť, je aj technická porucha na vrtuľníku.
Dôveryhodný zdroj potvrdil denníku SME, že aj týmto variantom sa vyšetrovatelia zaoberajú.
Táto verzia by podporovala prvotnú informáciu, podľa ktorej „pri výcviku došlo k núdzovému odrezaniu lana“, na ktorom visel vojenský policajt.
K nehode sa nevyjadrujú
Odborníci nevylučujú ani rozkývanie, alebo zachytenie sa lana o prekážku.
Skúsený pilot potvrdil, že rozkývanie sa lana aj s nízkou váhou môže narušiť pri poruche stabilitu vrtuľníka a „vyosiť“ ho.
Letecký inštruktor zasa hovorí, že pri zachytení sa hasiaceho vaku o stromy nie je iné riešenie ako zbavenie sa nákladu.
Ministerstvo obrany ani vedenie výcvikového strediska v Lešti sa k príčinám a okolnostiam nehody nevyjadrujú. Ministerstvo neodpovedalo ani na otázku, koľko ľudí bolo v čase nehody vo vrtuľníku.
„Príčiny tragickej udalosti, pri ktorej zomrel príslušník Vojenskej polície, budú známe až po ukončení vyšetrovania. Vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie, nebudeme v súčasnosti poskytovať bližšie informácie,“ konštatovala Martina Balleková z komunikačného odboru ministerstva.
Zisťujú, čo sa stalo
Podľa leteckého inštruktora banskobystrických hasičov záchranárov Otta Hudeca bývajú vo vrtuľníku minimálne štyria ľudia plus výsadok.
Dvaja piloti, palubný inžinier a takzvaný vysadzovač, ktorý zabezpečuje celú posádku a cez komunikačnú prilbu je v spojení priamo s pilotom.
Riaditeľ výcvikového strediska v Lešti Ján Zvonár tvrdí, že má len všeobecné informácie o nehode. Spolupracujú s vyšetrovateľmi a strážia priestor, aby sa nezničili dôkazy.
„Prebieha vyšetrovanie. Pracuje sa s niekoľkými verziami. Dáva sa dokopy skladačka, čo sa vlastne stalo, ako sa to stalo a čo bolo príčinou,“ reagoval na otázky týkajúce sa verzie s odrezaným lanom Zvonár.
Laná zvyknú kontrolovať
Inštruktor Hudec lieta s vrtuľníkom desať rokov, z toho päť rokov je inštruktorom.
Hovorí, že laná, horolezecké postroje a zlaňovacie kľúče na regulovanie rýchlosti a istenie sa, ktorými sú vybavení záchranári vo vrtuľníku, podliehajú každoročnej bezpečnostnej revízii.
Záchranári nacvičujú prípady poruchy vrtuľníku, alebo iné prípady núdze a sú na to pripravovaní.
„Bezpečnostné smernice určujú postup v krízových prípadoch. Keď má pilot problém s vrtuľníkom a hrozí zrútenie stroja, zistí, či je niekto na lane a či sa stihne bezpečne zlaniť. Ak nie, pilot rozhodne, lano odrezať. Hovoríme o sekundách. Pravidlo, napríklad trinásť ľudí a jeden je jednoznačné. Je to strašná situácia, nikdy som ju nezažil a dúfam, že ani nezažijem,“ povedal inštruktor Hudec.
Scenárov nešťastia je niekoľko
Ostrý výsadok z vrtuľníka neprežil vo štvrtok pri cvičení v Lešti jeden vojenský policajt, ktorý spadol z výšky 20 metrov.
Krátko po tragédii sa objavilo niekoľko verzií nešťastia. Podľa jednej z nich zlaňovali na strechu domu traja výsadkári. Dvom sa to podarilo. Tretiemu sa údajne rozhojdalo lano a spadol.
Druhý variant hovorí o poruche vrtuľníku, alebo zachytení sa lana počas výsadku. V obidvoch prípadoch údajne hrozilo zrútenie vrtuľníka s celou posádku, a preto rozhodli o odrezaní lana. Ani jednu z verzií zatiaľ nikto oficiálne nepotvrdil.
Minister obrany Martin Glváč a náčelník Generálneho štábu Peter Vojtek zriadili vyšetrovaciu komisiu na zistenie príčin nehody.

Beata
Balogová
