BRATISLAVA. V priebehu niekoľkých rokov budú zrejme deviataci písať monitor okrem slovenčiny a matematiky aj z cudzieho jazyka.
Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) už pripravil aj test z angličtiny pre takéto testovanie.
Zavedenie testovania z angličtiny bude podľa riaditeľky ústavu Romany Kanovskej závisieť od toho, aká bude finálna verzia nových osnov, o ktorých momentálne prebieha diskusia.
Návrh nových štátnych vzdelávacích programov totiž hovorí o tom, že druhý cudzí jazyk na školách by už nemusel byť povinný.
"Keď sa úplne vyrieši otázka, či sa bude vyučovať na základnej iba jeden cudzí jazyk a ktorý, potom, budeme vedieť pripraviť časový rozvrh testovania z cudzích jazykov," povedala Kanovská.
Musia o teste vedieť pri nástupe na 2. stupeň
Testovanie sa však musí pripraviť tak, aby o ňom vedeli už žiaci pri nástupe na druhý stupeň. Isté nie je ani to, z koľkých cudzích jazykov by sa testy písali.
Riaditeľka NÚCEM hovorí, že testovanie z cudzieho jazyka je pre mnohých maturantov náročné. Preto je potrebné zistiť, na akej úrovni sú ich jazykové schopnosti na konci základnej školy.
"Na základných školách je problém s vyučovaním jazykov, treba, aby sa pridala váha ich vyučovaniu," dodala riaditeľka.
Test z angličtiny, ktorý by sa mohol použiť pri testovaní deviatakov, NÚCEM vytvoril v rámci projektu Hodnotenie kvality vzdelávania na základných a stredných školách v SR v kontexte prebiehajúcej obsahovej reformy vzdelávania.
Ústav v rámci projektu minul asi štyri milióny, ktoré idú prevažne z eurofondov. Vďaka projektu, ktorý NÚCEM ukončil, získajú učitelia zbierky úloh z jednotlivých predmetov.
Odborník: Testy sa nesmú preceňovať
Teraz NÚCEM odštartoval záverečnú konferenciu k projektu, kde pozval zo zahraničia odborníkov na hodnotenie kvality vzdelávania.
Nezávislý konzultant v tejto oblasti Steve Bakker z Holandska upozornil na to, že výsledky testovaní sa nemôžu preceňovať a robiť na základe nich dôležité rozhodnutia.
"Škola, ktorá posunie študentov z úrovne F na úroveň B, by mohla byť považovaná za lepšiu školu ako tá, ktorá ho posunie z úrovne B na A," zdôraznil.
Napríklad vo Švédsku žiakov testujú, no zároveň majú indikátory, na základe ktorých hodnotia osobitne školy.
Kanovská tvrdí, že preceňovanie výsledkov testovania nie je prípad Slovenska. "Na základne výsledkov testov sa napríklad nerušia školy," poznamenala.