Kampaň do komunálnych volieb môžu vysielať aj súkromné médiá
BRATISLAVA 12. októbra (SITA) - Slovensko čakajú onedlho ďalšie voľby, tentoraz pôjdeme 6. a 7. decembra voliť svojich zástupcov do samospráv. Volebná kampaň pred komunálnymi voľbami sa začne 17 dní pred hlasovaním, čo je zmena v porovnaní s parlamentnými
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
voľbami, a skončí sa 48 hodín pred začiatkom hlasovania. Zákon o voľbách do samosprávy obcí prináša, na rozdiel od volieb do Národnej rady (NR) SR, aj ďalšiu zmenu. Tá sa týka možnosti uverejňovať predvolebné prieskumy verejnej mienky, ktoré je možné publikovať do siedmeho dňa pred dňom volieb, pričom pri voľbách do parlamentu mali médiá túto možnosť len do 14 dní pred ich začiatkom. Počas volieb zákon zakazuje zverejňovať výsledky volebných prieskumov a členovia volebných komisií a pracovníci odborných útvarov nesmú poskytovať informácie Zmena sa týka aj elektronických médií. Pri komunálnych voľbách totiž nie sú verejnoprávna Slovenská televízia (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) povinné vyčleniť vysielací čas pre kampaň politických subjektov. Okrem STV a SRo sa na kampani môžu podieľať aj súkromné televízie a rádiá. Ako stanovuje zákon, STV, SRo, ako aj ostatní vysielatelia s licenciou môžu vyhradiť na kampaň najviac 30 minút vysielacieho času pre politickú stranu a nezávislého kandidáta. Dovedna však môže tento čas dosiahnuť maximálne päť hodín. Pri parlamentných voľbách boli verejnoprávne médiá povinné vyčleniť na kampaň 21 hodín vysielacieho času, ktorý museli rozdeliť rovnomerne pre všetky kandidujúce subjekty. Náklady na vysielací čas uhrádzajú strany a kandidáti, avšak vysielatelia sú povinní zabezpečiť pre všetky politické strany a kandidátov rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky. Zákon zakazuje vysielať kampaň v časoch vyhradených pre reklamu. Za volebnú kampaň sa nepovažuje vysielanie spravodajských a publicistických relácií, ktoré sa ale musia realizovať spôsobom a za okolností ako v čase mimo kampane. Musia byť v súlade s programovou službou, byť vyvážené a nestranné. Na priebeh kampane v televíziách a rozhlasoch bude opäť dohliadať Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Ak o niektorom z politických subjektov, alebo nezávislých kandidátov bude médium informovať nepravdivo, alebo uverejní skresľujúcu informáciu, má poškodený právo na odpoveď. Toto právo si môže uplatniť u vysielateľa alebo šéfredaktora, ktorí sú povinní poskytnúť mu rovnako hodnotný vysielací čas alebo rovnaký priestor v hromadnom informačnom prostriedku. Zákon ošetruje aj umiestňovanie plagátov a iných nosičov informácií na verejných priestranstvách. Tie možno "vylepovať" len na miestach vyhradených obcou, pričom ich plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti politických strán a nezávislých kandidátov.