Poistencov láka štátu zvláštna agentúra, riadil ju brat člena Smeru

Zákazku na kampaň Všeobecná zdravotná poisťovňa rozdelila, aby agentúru našla rýchlejšie. Vyhla sa súťaži.

Šéf VšZP Marcel Forai.(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. „Stojíme pri každom jednom z vás,“ prihovára sa v novom televíznom šote Všeobecná zdravotná poisťovňa.

Reklama spokojných a usmievavých ľudí je súčasťou jesennej kampane, ktorou poisťovňa láka nových poistencov.

Kampaň začali pripravovať pred letom. Vyhradili si na ňu takmer 42­-tisíc eur bez DPH, no sumu rozdelili do piatich zmlúv. Aj keď išlo o jednu kampaň, poisťovňa zvlášť objednávala televíznu reklamu, rozhlasové šoty či propagačné fotografie.

Žiadna zo zmlúv neprekročila hranicu desaťtisíc eur, vďaka čomu sa poisťovňa vyhla zákonnej povinnosti vyhlásiť verejnú súťaž cez Vestník verejného obstarávania, a mohla osloviť konkrétne agentúry.

Všetkých päť zmlúv podpísala v jeden deň a s jednou firmou – breznianskou reklamnou agentúrou Infiniti Media, ktorej konateľom bol do roku 2011 brat poslanca Smeru a primátora Brezna Jaroslava Demiana.

Britskí majitelia v Brezne

Iné rozdelené zákazky
  • Technická univerzita v Košiciach v roku 2012 delila objednávku zeleniny a ovocia na štyri zákazky: zvlášť na plodovú zeleninu, hlúbovú, koreňovú a zvlášť ovocie.
  • Národná rada v roku 2012 nakúpila občerstvenie na Deň ústavy cez tri samostatné zmluvy.
  • V ten istý rok Kaliňákov komunikačný odbor účelovo rozdelil nákup reklamných predmetov za 114­-tisíc eur na 13 obstarávaní v hodnote pod 10­-tisíc eur.

Oficiálnym majiteľom agentúry zo stredoslovenského mesta je od roku 2008 londýnska firma Westrod Finance Limited.

Na jej čele stojí Juhoafričanka Christina Van Den Berg, ktorá vedie ďalších 148 podobných firiem. Westrod nemá vlastnú webovú stránku a má len veľmi malé základné imanie.

Konateľ agentúry Ján Kováč odmietol, že by Westrod bola nastrčená schránková firma.

Mená majiteľov však zverejniť nechcel, tvrdí, že s nimi komunikuje cez právnika „pri všetkých závažných rozhodnutiach“, ktoré prekračujú jeho právomoci.

Kováč vystriedal v roku 2011 v kresle šéfa firmy Ľudovíta Demiana. Brat politika Smeru bol do toho istého roka aj spoločníkom vo firme s podobným menom – Infiniti Media Production.

Demian podľa Kováča z čela agentúry odišiel na vlastnú žiadosť, lebo prešiel do verejnej sféry.

„S našou agentúrou od odstúpenia z funkcie nespolupracuje,“ tvrdí Kováč.

Poisťovňa: Nestíhali sme

Všeobecná zdravotná v odpovedi pre denník SME naznačuje, že kampaň na päť zákaziek rozdelila zámerne.

Chcela ju stihnúť do konca septembra, čo je termín, do ktorého môžu ľudia zmeniť poisťovňu.

„V súvislosti s prípravou systému jednej zdravotnej poisťovne nebolo zrejmé, či Všeobecná zdravotná poisťovňa bude reklamnú kampaň s témou Nábor poistencov v roku 2013 realizovať,“ vysvetľuje hovorkyňa Petra Balážová. Keď vláda zavedenie jedinej zdravotnej poisťovne odložila, začali s kampaňou.

Keďže hodnotu jednotlivých zmlúv stlačili pod desaťtisíc eur, mohli nájsť agentúru rýchlejšie. Konkurz by trval dlhšie, takto stačilo osloviť tri konkrétne agentúry.

„Poisťovňa postupovala v zmysle zákona o verejnom obstarávaní a jednotlivé zákazky obstarala formou zákazky s nízkou hodnotou, aby bol termín začatia kampane splnený,“ hovorí Balážová.

Aj keď na každú zákazku oslovili tri agentúry, v každej uspela Infiniti Media. Podľa poisťovne splnila kritériá a ponúkla najnižšiu cenu. Ponuky ostatných agentúr odmietli zverejniť.

Aj Kováč z Infiniti Media tvrdí, že vopred nebolo nič dohodnuté. Agentúra má podľa neho 13-­ročné skúsenosti a množstvo referencií.

Analytik: Obišli zákon

Šéf Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš si myslí, že rozdelením kampane na päť zmlúv poisťovňa mohla obísť zákon.

„Že nie je prichystaná legislatíva o zavedení jednej

poisťovne, to nie je zákonný dôvod,“ hovorí. „Nie je to žiadna neočakávaná časová tieseň, legislatíva sa bežne prijíma postupne a oneskorene.“

Šípoš spochybňuje aj zmysel kampane.

„Neviem, či má míňanie na kampaň opodstatnenie v čase, keď ju za poisťovňu robia premiér a vláda, ktorí opakovane tvrdia, že súkromné poisťovne z trhu čoskoro vytlačia, a teda ľudí rovno odrádzajú od prípadného prechodu zo štátnej do súkromných poisťovní.“

So štátnymi peniazmi robia častejšie

Infiniti Media pracuje aj za občianske združenie Zober loptu, nie drogy, ktoré podporuje Tipos.

BRATISLAVA. Kampaň Všeobecnej zdravotnej poisťovne nie je prvou možnosťou pre Infiniti Media pracovať za štátne peniaze.

Reklamná agentúra už dlhšie spolupracuje s občianskym združením Zober loptu, nie drogy, ktoré podporujú vláda aj štátne firmy.

Infiniti Media zabezpečuje pre združenie mediálnu podporu. Získava peniaze od partnerov, ktoré potom používa na reklamnú kampaň a zviditeľnenie aktivít združenia. Časť peňazí mu priamo odvádza.

Takto v rokoch 2012 a 2013 agentúra napríklad získala dohromady 400­-tisíc eur od štátnej Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy (SEPS).

Z prevažnej väčšiny financovala výrobu šotov, inzerátov a nákup mediálneho priestoru. Združenie priamo získalo asi 140­-tisíc eur.

Logo a názov SEPS sa na oplátku objavujú v reklamách v televízii či v rozhlase.

Hovoria, že nezarobia

Združenie Zober loptu, nie drogy podporuje aj štátny Tipos. Zmluvu síce uzatvoril priamo so združením, no aj tu časť z príspevku ide agentúre na reklamu.

Šéf Infiniti Media Ján Kováč tvrdí, že spolupráca so Zober loptu, nie drogy nie je zárobkovou činnosťou.

„Platíme všetky náklady na kampaň, občianske združenie sa na nákladoch za reklamu podieľa iba minimálne,“ hovorí.

Dotácia pre Jamiroquai

Ľudia prepojení s Infiniti Media sa spomínali aj v súvislosti s koncertom kapely Jamiroquai v januári v Košiciach.

Organizovala ho spoločnosť Best Services, ktorá sa do roku 2011 volala Infiniti Media Production.

Dovtedy na jej čele stál brat poslanca Smeru Ľudovít Demian, ktorý zároveň viedol aj Infiniti Media.

Z agentúr sa po roku 2011 oficiálne stiahol, no v roku 2012 ako člen správnej rady neziskovej organizácie, ktorá sa podieľa na projekte Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013, spolurozhodoval o dotácii pre tento koncert.

Agentúra Best Service, ktorú Demian len rok predtým viedol a bol jej spolumajiteľom, dostala približne 250­-tisíc eur.

Do rady neziskovej organizácie ho zvolilo zastupiteľstvo na návrh vedenia mesta a primátora Richarda Rašiho zo Smeru.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 099
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 053
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 506
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 835
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 198
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 778
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 016
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 638
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 702

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

Slováci by si radi zachovali pozíciu medzi Západom a Východom

V krajinách strednej a východnej Európy podpora NATO zaostáva za podporou pre EÚ.

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

Slovensko má po 35 rokoch druhé národné plemeno oviec - slovenskú dojnú ovcu

Vyšľachtená je z pôvodných slovenských plemien a špecializovaných dojných plemien.