Bratislava 16. októbra (TASR) - Systém financovania a organizácie verejnej správy, ako aj informatizácie a kontroly v nej označil generálny riaditeľ sekcie verejnej správy Ministerstva vnútra SR Jozef Liška za negatíva prebiehajúcej reformy v uplynulom období. Stalo sa tak na dvojdňovej medzinárodnej konferencii Decentralizácia verejnej správy v SR a vo vybraných členských krajinách Európskej únie (EÚ), ktorá sa dnes začala v Bratislave.
Pretrvávajúcim problémom je aj presun personálne, organizačne a finančne náročných 320 pôsobností od roku 2002 do roku 2004 na 2900 obcí. Riešenie situácie vidí Liška vo vytváraní spoločných obecných úradov. V tejto súvislosti upozornil na presun vlastnej kompetencie v oblasti stavebného konania od januára 2003, ktorej výkon si podľa neho vyžaduje zriaďovanie spoločných obecných úradov.
Liška upozornil aj na potrebu vzdelávania volených predstaviteľov a zamestnancov územnej samosprávy. Touto problematikou sa zaoberá koncepcia vzdelávania vo verejnej správe, ktorej cieľom je vytvoriť efektívne fungujúci systém celoživotného vzdelávania zamestnancov a volených predstaviteľov verejnej správy. Pripomenul doteraz neakceptovaný zámer vlády o účelovom vyčlenení finančných prostriedkov na vzdelávanie týchto zamestnancov najmenej vo výške jedného percenta objemu mzdových prostriedkov. Podľa Lišku sa nepodarilo dostatočne zabezpečiť ani koordináciu jednotlivých reformných krokov vo finančnej a personálnej oblasti. Nedostatok financií na výkon kompetencií považuje za hlavnú príčinu nepodpisovania delimitačných protokolov. To má za následok problémy s poskytovaním decentralizačnej dotácie.
Účastníci dvojdňového podujatia sa zaoberajú aktuálnymi otázkami reformy verejnej správy. Súčasťou stretnutí je výmena skúseností a poznatkov o decentralizácii a prenose kompetencií zo štátnej správy na samosprávu. Odborníci na danú problematiku v rámci troch sekcií diskutujú o výhodách fiskálnej decentralizácie a mzdovej organizácii miestnej štátnej správy.
Konferenciu v rámci twinningového projektu Phare pripravilo Ministerstvo vnútra SR v spolupráci so španielskym ministerstvom pre verejnú správu, francúzskym ministerstvom vnútra, Úradom vlády Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska a slovenským rezortom financií.