Developer postaví dom a tým končí. Obce žiadajú príspevok na rozvoj

Obce nedokážu k novým domom stavať cesty a siete. Rozvoj by mal podľa nich dostať nové pravidlá.

Stavať dovolia a potom sa čudujú.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Obce nedokážu k novým domom stavať cesty, siete a inú infraštruktúru. Rozvoj by mal podľa nich dostať nové pravidlá.

BRATISLAVA. Obci hrozí kolaps technickej, dopravnej a občianskej infraštruktúry, ale aj budúce vážne demografické a sociálne problémy.

Pred dvomi týždňami tak zdôvodňoval projektant a starosta Chorvátskeho Grobu Miroslav Marynčák svoj odchod.

Do problémov sa dedina pôvodne s 1200 ľuďmi dostala po mohutnom rozvoji v poslednom desaťročí, odkedy sa pre satelitné sídlisko Čierna Voda počet jej obyvateľov viac ako späťnásobil a podľa územného plánu má ďalej rásť až na 50-tisícové mesto.

Kým počet domov rýchlo rastie, investície do ciest, kanalizácie, školy, škôlky či obchodov sú zanedbateľné. Obec na ne nemá peniaze a od investorov ich nemá ako vymôcť.

Únia miest Slovenska tvrdí, že hoci v Čiernej Vode je tento problém najvypuklejší, trpia ním aj mnohé iné mestá.

V spolupráci s Komunálnym výskumným a poradenským centrom, ktoré vedie bývalý splnomocnenec vlády pre reformu verejnej správy Viktor Nižňanský, preto navrhujú zaviesť rozvojový poplatok.

Štát sa k činu nemá

Do fondu obce by poplatok odvádzali investori, ktorí na jej území stavajú byty, obchodné centrá či priemyselné zóny. Obec by z tohto fondu zaplatila investície súvisiace s výstavbou.

„Nie je možné, aby investor postavil a predal byty a celá infraštruktúra zostala na obecnom rozpočte,“ tvrdí Nižňanský.

Návrh plánujú predstaviť ministerstvu financií, ktoré sa však zatiaľ k iniciatíve stavia rezervovane. Odkazuje na ministerstvo výstavby, ktoré práve pripravuje nový stavebný zákon. S riešením vyvolaných investícií v ňom však neráta.

„Je plne v rukách samosprávy obce, ako bude regulovať rozvoj svojho územia a to cez územný plán obce,“ vraví hovorca ministerstva výstavby Martin Kóňa. Diskusii sa však nebránia.

Primátor Veľkého Šariša Mikuláš Dráb upozorňuje, že súčasné nástroje sú nedostatočné. „Na rozvoj vodovodu, kanalizácie, plynu či osvetlenia nám nezostáva,“ hovorí.

Podobne argumentuje aj odstupujúci starosta Chorvátskeho Grobu.

„Jedna vec je mať na papieri v územnom pláne pri tristo domoch vyznačenú škôlku, keď nemáme mechanizmus, ako developera prinútiť, aby ju aj musel postaviť,“ vraví Marynčák.

Investori platiť chcú

Nový poplatok podporujú aj developeri.

„Mal by nahradiť dnešné neoficiálne vyjednávanie investorov s obcami, kde sú aj tak nejaké investície realizované, ale bez jasných pravidiel hneď od začiatku,“ hovorí riaditeľ Inštitútu urbánneho rozvoja Juraj Suchánek.

V inštitúte sa združilo vyše tridsať firiem z oblasti stavebníctva, vrátane veľkých investorov ako HB Reavis, Penta investment či J&T.

„Poplatok by odbúral aj súčasné korupčné praktiky,“ tvrdí Nižňanský.

Firmy sa dnes snažia ovplyvniť mestské orgány, aby im odpustili dodatočné investície. Investorov zas podľa neho nezriedka samosprávy tlačia k nezmyselným výdavkom, ktorými podmieňujú súhlas s výstavbou.

Developeri však požadujú, aby bol rozvojový poplatok ohraničený a investične viazaný, ako je to bežné v zahraničí.

„Aby nenastala situácia, že územný plán výstavbu síce umožňuje, ale poplatky ju znemožnia ekonomicky alebo budú použité inak ako na rozvoj lokálnej infraštruktúry,“ tvrdí Suchánek.

Bývalý starosta Marynčák dohodu samospráv a developerov víta, no upozorňuje, že poplatky pre nových investorov nevyriešia staré problémy.

„To, čo sme spôsobili v mestách, je už taký nezvratný a degradačný proces, že si neviem predstaviť tie peniaze, za ktoré by sme to opravili.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 341
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 12 594
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 117
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 682
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 367
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 719
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 507
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 431
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 259
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 919

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Domov

Slovenčinu by sa podľa Ravasza mali deti z menšín učiť ako druhý jazyk

Most-Híd už pred rokmi žiadal, aby sa slovenčina v maďarských školách učila ako cudzí jazyk.

Domov

Študenti pripravili na pondelok tretí protikorupčný pochod

Organizátori pozvali aj premiéra Roberta Fica. Vodiči musia rátať s obmedzeniami.

Domov

Aké stíhačky môže kúpiť Slovensko a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16. Analytik by radšej bral menej kusov, ale modernejších lietadiel