Bruselu sa nepáčia Žigove plány na vodné diela, nepreplatí ich

Európskej komisii sa nepáčia plány na výstavbu betónových vodných diel Slatinka a Tichý Potok.

Peter Žiga.(Zdroj: SITA)


BANSKÁ BYSTRICA. Ministrovi životného prostredia Petrovi Žigovi sa nepodarilo presvedčiť Európsku komisiu o tom, že financovanie vodných diel Slatinka a Tichý Potok by mala zaradiť do operačného programu Kvalita životného prostredia na roky 2014 – 2020.

Európska komisia s výstavbou nesúhlasí.

„Ministerstvo na základe dohody s Európskou komisiou nezaradí vodné nádrže Tichý Potok a Slatinka do pripravovaného Operačného programu Kvalita životného prostredia,“ konštatoval hovorca rezortu Maroš Stano.

Negatívny list

Christopher Todd, vedúci odboru generálneho riaditeľstva pre regionálnu politiku Európskej komisie, tlmočil „jednoznačne negatívny postoj“ komisie k zaradeniu vodných diel Slatinka a Tichý potok do operačného programu.

Todd v liste, ktorý adresoval vedcovi Jánovi Topercerovi z Botanickej záhrady Univerzity Komenského a má ho k dispozícii aj ministerstvo, tvrdí, že o tomto postoji informovali slovenské orgány niekoľkokrát na rokovaniach v Bruseli a posledne aj koncom októbra aj v Bratislave.

„Generálny riaditeľ DG Environment Karl Falkenberg poskytol jasné posolstvo v tomto zmysle (negatívny postoj) ministrovi životného prostredia Žigovi počas svojej októbrovej návštevy na Slovensku. Minister pripustil, že tieto projekty nebudú v zozname,“ uviedol v liste Todd.

Tvrdí, že slovenské orgány nepredložili žiadne štúdie, ktoré by ukázali, že tieto opatrenia (výstavba vodných diel) poskytujú optimálnu návratnosť investícií a sú lepšie, ako „zelené“ projekty na zadržiavanie vody, ktoré odporúča Európska komisia.

Pokus o iné programy

Topercer si myslí, že je to jasná správa pre Slovensko, odmietnutie financovania výstavby betónových vodných diel a uprednostňovanie zelenej infraštruktúry.

Obáva sa ale, že ministerstvo sa pokúsi aj napriek tomu prepašovať vodné diela do niektorého z ďalších programov európskeho financovania.

„Spomínané vodné nádrže predstavujú strategické projekty, ktoré majú riešiť situáciu na niekoľko desaťročí. Preto nemožno zužovať ich výstavbu len na najbližší Operačný program Európskej únie,“ reagoval Stano na otázku, či sa ministerstvo pokúsi presadiť financovanie vodných diel cez iné programy.

Ministerstvo zdôvodnilo potrebu výstavby vodných diel najmä zabezpečovaním úžitkovej a pitnej vody v čase sucha a protipovodňovou ochranou.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Stavebný úrad zastavil konanie k priehrade Slatinka

Problémy s povolením

Christopher Todd očakáva, že Ministerstvo životného prostredia doručí revidované návrhy ešte v novembri.

Ubezpečil, že komisia starostlivo posúdi opatrenia, ale aj to, ako ministerstvo zobralo do úvahy doterajšie odporúčania.

Investor Slatinky, Vodohospodárska výstavba Bratislava, počíta vo svojich plánoch výstavby aj s európskymi zdrojmi. Zatiaľ má však problémy aj so získaním povolení na výstavbu.

Generálny riaditeľ Ladislav Lazar koncom februára optimisticky vyhlásil, že v ideálnom prípade by vodné dielo za vyše 80 miliónov eur mohlo stáť už o štyri roky.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 001
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 170
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 704
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 118
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 415
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 410
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 317
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 158
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 158
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 122

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Domov

My sme les na internete podporilo vyše päťdesiattisíc ľudí

Šéf envirorezortu Sólymos vníma situáciu v lesoch podobne ako organizátori z My sme les.

Domov

Migračná kríza sa skončila, policajné kontroly za hranicami nie

Rakúska polícia stále náhodne kontroluje autá, ktoré prichádzajú zo Slovenska.

Domov

V utorok sa od západu oteplí, sneh vystrieda dážď

V Oravskej Lesnej pribudlo 20 cm nového snehu.

Domov

Prezident Kiska odletel na prvú štátnu návštevu Mexika

Andrej Kiska podpíše s mexickým kolegom spoločnú deklaráciu o prehĺbení spolupráce.