SME

Krajcera vyšiel jeden hlas jedenásť eur (výdavky na kampane)

Kandidáti na župana vravia, že si časť kampane platia zo svojho. Môže to byť ročný plat.

(Zdroj: SME ­ TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. V troch krajoch sa župné voľby skončili, v piatich sa o novom županovi rozhodne až budúcu sobotu. Kandidáti na župana však už teraz rátajú, koľko ich predvolebná kampaň bude stáť.

Aj tí, ktorí ešte mobilizujú voličov pred druhým kolom, už totiž veľké sumy do nových bilbordov neinvestujú. Spoliehajú sa na plochy, ktoré nakúpili doteraz, často ich len prelepia novými sloganmi.

Denník SME zisťoval, koľko doteraz do svojej propagácie investovali najúspešnejší kandidáti.

Bilbordy kandidátov na župana

SkryťVypnúť reklamu

V Bratislave vyše stotisícVýdavky

Kandidáti

Bratislavský kraj

Pavol Frešo (48,4 %) - 100-­tisíc eur

Monika Flašíková Beňová (24,1 %) -do 200-­tisíc eur

Daniel Krajcer (13,56 %) - 184-­tisíc eur

Trnavský kraj

Tibor Mikuš (40,04 %) - 21­tisíc eur + 1-­tisíc eur

József Berényi (18,33 %) - 12-­tisíc eur + 8-­tisíc eur

Ivan Uhliarik (18,26 %) - 48­-tisíc eur

Nitriansky kraj

Milan Belica (46,87 %) - 30-­tisíc eur

Tomáš Galbavý (37,34 %) - do 35­tisíc eur

Trenčiansky kraj

Jaroslav Baška (53,45 %) - nedal info, je v zahraničí

Jozef Lohyňa (19,68 %) - 41-­tisíc eur

Banskobystrický kraj

Vladimír Maňka (49,47 %) - zatiaľ nevie, nemá bilbordy

Marián Kotleba (21,30 %) - nereagoval na e­mail

Ľudovít Kaník (15,07 %) - nepresiahne 100­-tisíc eur

Žilinský kraj

Juraj Blanár (54,01 %) - 48­tisíc

SkryťVypnúť reklamu

Miroslav Mikolášik (28,35 %) - 100­tisíc eur

Prešovský kraj

Peter Chudík (53,78 %) - 40­-tisíc eur

Ján Hudacký (30,27 %) - v štábe nemali zrátané

Košický kraj

Zdenko Trebuľa (48,57 %) - zverejnia po druhom kole

Rudolf Bauer (24,53 %) - nepodarilo sa skontaktovať.

Jednoznanačne najnákladnejšiu kampaň mali uchádzači o županské kreslo v Bratislavskom kraji.

Najviac plánovala minúť Monika Flašíková Beňová (Smer). Priznala, že ju reklama pred prvým a druhým kolom vyjde spolu do 200­-tisíc eur.

Flašíková Beňová pred časom v rozhovore pre SME povedala, že si kampaň zaplatí zo svojho. „Neberiem si úver, mám vlastné peniaze, ktoré som si zarobila,“ vysvetľovala. „Nedostala som ich od Fedora Flašíka.“

Podobnú sumu ako kandidátka Smeru zverejnil na internete volebný štáb Daniela Krajcera (Nova). Aj keď získal len 14 percent hlasov a skončil tretí, v nákladoch na kampaň sa radí na prvé priečky. Vyšla ho na 184-­tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Asi 30­-tisíc si Krajcer zaplatil zo svojho, zvyšok mu financoval jeho stranícky kolega Juraj Miškov, ktorý v minulosti podnikal a vlastnil známu reklamnú agentúru.

Najlacnejšiu kampaň mal podľa vlastných slov Pavol Frešo (SDKÚ), ktorý získal suverénne najviac hlasov. Pre Nový Čas povedal, že ho doteraz vyšla na niečo vyše 100-­tisíc eur.

V krajoch boli šetrnejšíV ostatných častiach Slovenska boli kandidáti šetrnejší. No aj tu sa našli výnimky. Ľudovít Kaník (SDKÚ), ktorý začal voličov v banskobystrickej župe presviedčať niekoľko mesiacov pred voľbami, dal na kampaň asi toľko ako Frešo.

„Financie pochádzali prevažne z mojich vlastných prostriedkov a príspevkov darcov,“ odpovedal bez toho, aby o svojich sponzoroch napísal niečo bližšie.

Kaník vo voľbách prepadol, získal iba 15 percent. V Banskej Bystrici zvíťazil Vladimír Maňka so ziskom takmer 50 percent hlasov. Súčasný župan bilbordy nenakupoval, peniaze minul na občasné inzeráty v regionálnych novinách či darčeky pre detské domovy, ktoré navštevoval. Presnú sumu zatiaľ nepozná, rátať bude po druhom kole.

SkryťVypnúť reklamu

Okolo stotisíc eur musel na to, aby vo voľbách získal necelých 30 percent, dať aj europoslanec Miroslav Mikolášik (KDH).

Pätinu zaplatila strana. „Zvyšok boli moje dlhodobé osobné úspory a príspevky od sympatizantov,“ dodal Mikolášik, ktorý môže ako europoslanec zarobiť viac ako 6-­tisíc eur čistého. K tomu má ešte právo na náhrady, ktoré sú v tisíckach eur.

Nasporili siLen málo kandidátov prezrádza, koľko peňazí na kampaň získali od sponzorov. Príspevky od darcov však podľa nich tvoria len zlomok ich rozpočtu.

Tomáš Galbavý kandiduje s podporou pravice v Nitrianskom kraji. Hovorí, že bol celý život aktívny a „nejaké peniaze má“ a podporila ho aj rodina. Kampaň ho vyjde maximálne na 35-­tisíc eur.

„V tejto chvíli nerozmýšľam nad tým, čo to spraví s mojím rodinným rozpočtom,“ vraví. „Budem musieť tú dieru zaplátať opäť len čestnou a poctivou prácou. Mám živnosť, venujem sa poradenstvu či prenájmom.“

SkryťVypnúť reklamu

Podobne ako Mikolášikovi, niektorým kandidátom prispela strana, ktorej sú členmi. Vládny Smer poslal do každého regiónu 33-­tisíc eur, o ktoré sa museli podeliť kandidáti na župana aj poslancov.

Milanovi Belicovi v Nitre sa z nich ušlo 15-­tisíc, Petrovi Chudíkovi v Prešove 1-­tisíc.

Juraj Štaffa z volebného štábu trnavského kandidáta Tibora Mikuša tvrdí, že si súčasný župan kampaň financuje sám. Jeho plat sa pohybuje okolo troch tisíc eur, podľa priznaných nákladov by si na ňu musel odložiť desať mesačných platov.

Zákon na peniaze nemyslíZákon o voľbách do samosprávnych krajov sa financovaním predvolebnej kampane nezaoberá. Kandidáti nemajú stanovený žiadny limit, nemusia ani zverejňovať zoznam všetkých sponzorov.

Či sa náklady na kampane, ktoré kandidáti priznali, nelíšia od skutočných čísel, nejde overiť. Spoločnosť TNS, ktorá monitoruje reklamné výdavky, politické kampane nesleduje. Navyše, je zložité monitorovať inzeráty v regionálnych novinách či výdavky na letáky do schránok.

SkryťVypnúť reklamu

„Údaje, ktoré máme k dispozícii, nepokrývajú všetky médiá, ktoré mohli kandidáti v župných voľbách využiť,“ odpovedala Jana Tibenská z TNS.

Koľko stál hlas kandidátov na župana?Bratislavský kraj

Pavol Frešo 1,70 eura

Monika Flašíková-Beňová 6,90 eura

Daniel Krajcer 11,40 eura

Trnavský kraj

Tibor Mikuš 1 euro

József Berényi 1,40 eura

Ivan Uhliarik 3,40 eura

Trenčiansky kraj

Jaroslav Baška (je v zahraničí, nepodarilo sa s ním spojiť)

Jozef Lohyňa 2,50 eura

Nitriansky kraj

Milan Belica 0,60 eura

Tomáš Galbavý 0,90 eura

Peter Oremus 1,00 euro

Žilinský kraj

Juraj Blanár 0,80 eura

Miroslav Mikolášik 3 eurá

Banskobystrický kraj

Vladimír Maňka (nemá zrátané náklady na kampaň)

Marian Kotleba (nereagoval na e-mail)

Ľudovít Kaník 5,40 eura

Prešovský kraj

Peter Chudík 0,60 eura

SkryťVypnúť reklamu

Ján Hudacký (nemá zrátané náklady na kampaň)

Košický kraj

Zdenko Trebuľa (náklady zverejnia po 2. kole)

Rudolf Bauer (nepodarilo sa s ním spojiť)

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 86 526
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 603
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 323
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 313
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 385
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 458
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu