Krajcera vyšiel jeden hlas jedenásť eur (výdavky na kampane)

Kandidáti na župana vravia, že si časť kampane platia zo svojho. Môže to byť ročný plat.

(Zdroj: SME ­ TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. V troch krajoch sa župné voľby skončili, v piatich sa o novom županovi rozhodne až budúcu sobotu. Kandidáti na župana však už teraz rátajú, koľko ich predvolebná kampaň bude stáť.

Aj tí, ktorí ešte mobilizujú voličov pred druhým kolom, už totiž veľké sumy do nových bilbordov neinvestujú. Spoliehajú sa na plochy, ktoré nakúpili doteraz, často ich len prelepia novými sloganmi.

Denník SME zisťoval, koľko doteraz do svojej propagácie investovali najúspešnejší kandidáti.

Bilbordy kandidátov na župana

V Bratislave vyše stotisíc

Výdavky
Kandidáti

Bratislavský kraj

  • Pavol Frešo (48,4 %) - 100-­tisíc eur
  • Monika Flašíková Beňová (24,1 %) -do 200-­tisíc eur
  • Daniel Krajcer (13,56 %) - 184-­tisíc eur

Trnavský kraj

  • Tibor Mikuš (40,04 %) - 21­tisíc eur + 1-­tisíc eur
  • József Berényi (18,33 %) - 12-­tisíc eur + 8-­tisíc eur
  • Ivan Uhliarik (18,26 %) - 48­-tisíc eur

Nitriansky kraj

  • Milan Belica (46,87 %) - 30-­tisíc eur
  • Tomáš Galbavý (37,34 %) - do 35­tisíc eur

Trenčiansky kraj

  • Jaroslav Baška (53,45 %) - nedal info, je v zahraničí
  • Jozef Lohyňa (19,68 %) - 41-­tisíc eur

Banskobystrický kraj

  • Vladimír Maňka (49,47 %) - zatiaľ nevie, nemá bilbordy
  • Marián Kotleba (21,30 %) - nereagoval na e­mail
  • Ľudovít Kaník (15,07 %) - nepresiahne 100­-tisíc eur

Žilinský kraj

  • Juraj Blanár (54,01 %) - 48­tisíc
  • Miroslav Mikolášik (28,35 %) - 100­tisíc eur

Prešovský kraj

  • Peter Chudík (53,78 %) - 40­-tisíc eur
  • Ján Hudacký (30,27 %) - v štábe nemali zrátané

Košický kraj

  • Zdenko Trebuľa (48,57 %) - zverejnia po druhom kole
  • Rudolf Bauer (24,53 %) - nepodarilo sa skontaktovať.

Jednoznanačne najnákladnejšiu kampaň mali uchádzači o županské kreslo v Bratislavskom kraji.

Najviac plánovala minúť Monika Flašíková Beňová (Smer). Priznala, že ju reklama pred prvým a druhým kolom vyjde spolu do 200­-tisíc eur.

Flašíková Beňová pred časom v rozhovore pre SME povedala, že si kampaň zaplatí zo svojho. „Neberiem si úver, mám vlastné peniaze, ktoré som si zarobila,“ vysvetľovala. „Nedostala som ich od Fedora Flašíka.“

Podobnú sumu ako kandidátka Smeru zverejnil na internete volebný štáb Daniela Krajcera (Nova). Aj keď získal len 14 percent hlasov a skončil tretí, v nákladoch na kampaň sa radí na prvé priečky. Vyšla ho na 184-­tisíc eur.

Asi 30­-tisíc si Krajcer zaplatil zo svojho, zvyšok mu financoval jeho stranícky kolega Juraj Miškov, ktorý v minulosti podnikal a vlastnil známu reklamnú agentúru.

Najlacnejšiu kampaň mal podľa vlastných slov Pavol Frešo (SDKÚ), ktorý získal suverénne najviac hlasov. Pre Nový Čas povedal, že ho doteraz vyšla na niečo vyše 100-­tisíc eur.

V krajoch boli šetrnejší

V ostatných častiach Slovenska boli kandidáti šetrnejší. No aj tu sa našli výnimky. Ľudovít Kaník (SDKÚ), ktorý začal voličov v banskobystrickej župe presviedčať niekoľko mesiacov pred voľbami, dal na kampaň asi toľko ako Frešo.

„Financie pochádzali prevažne z mojich vlastných prostriedkov a príspevkov darcov,“ odpovedal bez toho, aby o svojich sponzoroch napísal niečo bližšie.

Kaník vo voľbách prepadol, získal iba 15 percent. V Banskej Bystrici zvíťazil Vladimír Maňka so ziskom takmer 50 percent hlasov. Súčasný župan bilbordy nenakupoval, peniaze minul na občasné inzeráty v regionálnych novinách či darčeky pre detské domovy, ktoré navštevoval. Presnú sumu zatiaľ nepozná, rátať bude po druhom kole.

Okolo stotisíc eur musel na to, aby vo voľbách získal necelých 30 percent, dať aj europoslanec Miroslav Mikolášik (KDH).

Pätinu zaplatila strana. „Zvyšok boli moje dlhodobé osobné úspory a príspevky od sympatizantov,“ dodal Mikolášik, ktorý môže ako europoslanec zarobiť viac ako 6-­tisíc eur čistého. K tomu má ešte právo na náhrady, ktoré sú v tisíckach eur.

Nasporili si

Len málo kandidátov prezrádza, koľko peňazí na kampaň získali od sponzorov. Príspevky od darcov však podľa nich tvoria len zlomok ich rozpočtu.

Tomáš Galbavý kandiduje s podporou pravice v Nitrianskom kraji. Hovorí, že bol celý život aktívny a „nejaké peniaze má“ a podporila ho aj rodina. Kampaň ho vyjde maximálne na 35-­tisíc eur.

„V tejto chvíli nerozmýšľam nad tým, čo to spraví s mojím rodinným rozpočtom,“ vraví. „Budem musieť tú dieru zaplátať opäť len čestnou a poctivou prácou. Mám živnosť, venujem sa poradenstvu či prenájmom.“

Podobne ako Mikolášikovi, niektorým kandidátom prispela strana, ktorej sú členmi. Vládny Smer poslal do každého regiónu 33-­tisíc eur, o ktoré sa museli podeliť kandidáti na župana aj poslancov.

Milanovi Belicovi v Nitre sa z nich ušlo 15-­tisíc, Petrovi Chudíkovi v Prešove 1-­tisíc.

Juraj Štaffa z volebného štábu trnavského kandidáta Tibora Mikuša tvrdí, že si súčasný župan kampaň financuje sám. Jeho plat sa pohybuje okolo troch tisíc eur, podľa priznaných nákladov by si na ňu musel odložiť desať mesačných platov.

Zákon na peniaze nemyslí

Zákon o voľbách do samosprávnych krajov sa financovaním predvolebnej kampane nezaoberá. Kandidáti nemajú stanovený žiadny limit, nemusia ani zverejňovať zoznam všetkých sponzorov.

Či sa náklady na kampane, ktoré kandidáti priznali, nelíšia od skutočných čísel, nejde overiť. Spoločnosť TNS, ktorá monitoruje reklamné výdavky, politické kampane nesleduje. Navyše, je zložité monitorovať inzeráty v regionálnych novinách či výdavky na letáky do schránok.

„Údaje, ktoré máme k dispozícii, nepokrývajú všetky médiá, ktoré mohli kandidáti v župných voľbách využiť,“ odpovedala Jana Tibenská z TNS.

Koľko stál hlas kandidátov na župana?

Bratislavský kraj

  • Pavol Frešo 1,70 eura
  • Monika Flašíková-Beňová 6,90 eura
  • Daniel Krajcer 11,40 eura

Trnavský kraj

  • Tibor Mikuš 1 euro
  • József Berényi 1,40 eura
  • Ivan Uhliarik 3,40 eura

Trenčiansky kraj

  • Jaroslav Baška (je v zahraničí, nepodarilo sa s ním spojiť)
  • Jozef Lohyňa 2,50 eura

Nitriansky kraj

  • Milan Belica 0,60 eura
  • Tomáš Galbavý 0,90 eura
  • Peter Oremus 1,00 euro

Žilinský kraj

  • Juraj Blanár 0,80 eura
  • Miroslav Mikolášik 3 eurá

Banskobystrický kraj

  • Vladimír Maňka (nemá zrátané náklady na kampaň)
  • Marian Kotleba (nereagoval na e-mail)
  • Ľudovít Kaník 5,40 eura

Prešovský kraj

  • Peter Chudík 0,60 eura
  • Ján Hudacký (nemá zrátané náklady na kampaň)

Košický kraj

  • Zdenko Trebuľa (náklady zverejnia po 2. kole)
  • Rudolf Bauer (nepodarilo sa s ním spojiť)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 080
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 981
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 485
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 733
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 838
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 249
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 141
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 139
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 956

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Bena Cunninghama

Nasledujme Kanadu. Legalizácia marihuany je zmena k lepšiemu

Bremeno dokazovania musí teraz prejsť na tých, čo sú proti legalizácii.

ŠPORT

Vlhová má zákaz chodiť domov. Pre jej úspech sa obetujú všetci

Vlhová má nového servismana, ktorý jej robí raňajky.

Neprehliadnite tiež

Špeciálne Dobré ráno

Podcast Cez čiaru: V Humennom vládne strach, vládne Vaľová

Pavol Fejér sa vybral do Humenného

Podcast Dejiny

Majú Česi a Slováci niečo spoločné? Ako sa rodil štát

Prečo rozhodoval Západ a nie cárske Rusko.

O Košice sa viedli boje. Boli republikou v republike

Po vyhlásení Československa sa mesto dostalo do rúk Maďarom.

Vojnové Košice: Prostitútky registrovali, zaviedli sa bezmäsité dni

Keď sa front posunul, mnohí Košičania spanikárili a opúšťali mesto.