Žiaci v testoch pohoreli. Čo spraviť, aby školy neupadali?

Testy OECD odhalili slabiny slovenských žiakov. Matematiku nevie každý štvrtý.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Testy OECD odhalili slabiny slovenských žiakov. Matematiku nevie každý štvrtý, slabí sú aj v slovenčine a prírodovede.

BRATISLAVA. Slovenskí žiaci si nedokážu poradiť ani s jednoduchými úlohami z matematiky, ukázali testy Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).

Takmer 40 percent pätnásťročných napríklad nevedelo vyznačiť na pláne bytu, ktoré dĺžky potrebujú poznať, aby mohli vypočítať jeho podlahovú plochu.

Spomedzi 34 krajín OECD Slovensko dosiahlo podpriemerné výsledky. V matematickej gramotnosti porazilo iba päť štátov – Izrael, Grécko, Turecko, Čile a Mexiko.

Výsledky testov naznačili, že zo slovenských škôl vychádza čoraz viac mladých, ktorí neovládajú ani základné matematické vedomosti a zručnosti.

Kým pred desiatimi rokmi ich bolo necelých 20 percent, teraz už viac ako štvrtina (27,5 percenta).

Nevedia ani násobilku?

Testy OECD
  • skúmali matematickú, čitateľskú a prírodovednú gramotnosť,
  • zo Slovenska písalo testy 5737 pätnásťročných školákov zo všetkých typov škôl,
  • z 34 krajín OECD v matematike obsadili 23. až 29. miesto,
  • v čítaní 32. miesto,
  • v prírodovede sa umiestnili na 28. až 31. mieste.

Najhoršie dopadli stredoškoláci na odboroch bez maturity. V počtoch ich zlyháva takmer 64 percent.

„Pozorujem to už dlhšie. Zo základnej školy k nám nastupujú deti, ktoré nevedia násobilku, pomaly nevedia čítať a písať, ich gramatika je katastrofálna,“ hovorí Anton Birčák, riaditeľ Strednej odbornej školy na Ulici SNP v Sabinove.

Najslabší sú uňho študenti, ktorí sa učia za stolárov a v odbore obrábanie kovov.

Na chvoste rebríčka skončili slovenskí žiaci aj v prírodovednej a čitateľskej gramotnosti.

Čítanému textu nerozumejú a nedokážu s ním pracovať opäť hlavne tínedžeri z odborov bez maturity.

„Na trh práce vypúšťame funkčne negramotných žiakov, čo je vážny problém. Nie sú schopní sa ďalej vzdelávať, lebo v podstate neovládajú základ,“ hodnotí Romana Kanovská, šéfka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania.

Mladí s najnižším vzdelaním majú problém nájsť robotu. Pracuje ich iba 14,6 percenta, priemer Európskej únie je 46,6 percenta.

Podľa zistení OECD u nás ubúda aj excelentných žiakov.

Horšie výsledky majú osemročné gymnáziá. „Už nie sú iba pre elitu, dostane sa tam akýkoľvek žiak,“ dodáva Kanovská.

Štvorročné gymnáziá si udržali „určitý štandard a sú relatívne najstabilnejším typom školy“.

Tajnosti Čaploviča

Minister školstva Dušan Čaplovič zo Smeru v utorok slabé výsledky nekomentoval. Od roku 2003, odkedy sa Slovensko zapája do testovania OECD, sme dopadli najhoršie.

Čaplovič ani neprezradil, čo spraví, aby školy ďalej neupadali. Jeho tlačový odbor iba odpísal, že sa v stredu bude počas rozpravy v parlamente venovať aj zisteniam OECD.

„Každý minister len tápal a prichádzal s nezmyslami. Je evidentné, že ani reforma prvej vlády Roberta Fica nezabrala,“ vraví učiteľka Jana Vrábelová z martinskej základnej školy.

Ministerstvo už v lete oznámilo, že učebné osnovy z čias reformy exministra Jána Mikolaja z SNS po piatich rokoch zmení.

Čaplovič chce od septembra predpísať žiakom základných škôl viac hodín matematiky, slovenčiny aj prírodovedných predmetov. Teraz sa vyhodnocujú pripomienky učiteľov.

Meniť sa majú aj osnovy pre gymnáziá a odborné školy. Čaplovič navrhoval povinnú maturitu z matematiky pre gymnazistov, zatiaľ ju nenariadil.

Kanovská považuje za kľúčové, aby sa odborné školy nesústredili len na manuálne zručnosti. „Musia sa zamerať aj na vedomosti, bez ktorých ich študenti v reálnom svete neobstoja. Musia vedieť pracovať s informáciami.“

Birčák zo Sabinova považuje za najhoršie, že školáci majú istotu, že sa dostanú na takú strednú školu, na akú chcú. „To úplne demotivuje deti od učenia.“

Zlepšenie očakáva od zavedenia povinných prijímačiek. Po novom sa im vyhnú iba jednotkári a tí, čo chcú ísť na trojročné učňovské štúdiá bez maturity.

Anketa

Čo konkrétne treba spraviť, aby sa zlepšili výsledky našich žiakov?

petakova-alena-75x75.jpgAlena Petáková, predsedníčka Združenia samosprávnych škôl

Školstvo trápi málo peňazí na všetko: na delenie žiakov na skupiny, na praktické vyučovanie a pomôcky, učebnice sú nekvalitné, v štátnych vzdelávacích programoch sú chyby, učitelia, ktorí nie sú motivovaní, a aj to, že sa všetko šije horúcou ihlou. Školstvo má veľa organizácií, ktoré by mali priamo napomáhať vzdelávacie mu procesu, učiteľovi, a nerobia to. Učiteľ zostal osamotený.

libor-vozar-75x75.jpgLibor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie, rektor UKF v Nitre

Treba významnejšie motivovať učiteľov, aby sa venovali žiakom. Aby žiaci získali lepšie vedomosti a zručnosti v rámci riadnej výučby. Myslím si, že najlepšia motivácia pre učiteľov je finančná, ale aj dobré pracovné podmienky.

ondek-pavel-75x75.jpgPavel Ondek, šéf školských odborov

To, čo sa udialo, je výsledkom dlhodobého finančného poddimenzovania škôl. Je tu jasný dôkaz, hlavne vo vyspelých štátoch, kde sú výsledky lepšie ako u nás, že finančné dotácie do školstva ovplyvňujú aj úroveň vzdelania.

sedlackova-zuzana-75x75.jpgZuzana Sedláčeková, riaditeľka ZŠ Slobodného slovenského vysielača v Banskej Bystrici

Veľa čítať, počítať a písať. Je to na učiteľoch, ako namotivujú žiakov. Ideálne je, ak funguje spolupráca učiteľ, žiak, rodič. U nás to platí a zatiaľ sa nám darí.

viktor-balaz_r2159-75x75.jpgViktor Baláž, riaditeľ Obchodnej akadémie v Rožňave

Záujem rodiny o to, aby žiak prosperoval v škole.

sadlon-pavel-75x75.jpgPavel Sadloň, šéf Asociácie štátnych gymnázií, riaditeľ Gymnázia L. Sáru v Bratislave

Nie som v tom tak doma, aby som sa vedel absolútne odborne vyjadriť. Najprv sa treba zamyslieť, čo testom PISA sledujeme a či máme tak aj nastavené školstvo. Niekedy mám pocit, ako keby nás nezaujímalo, či žiak testom vôbec rozumie. Nás zaujíma len výsledok a žiaci možno ani nevedia, čo od nich chceme.

crmoman-vladimir-75x75.jpgVladimír Crmoman, učiteľ Spojenej školy na Novohradskej v Bratislave, aktivista

Z hľadiska financovania školstva je Slovensko v rebríčku OECD dlhodobo na chvoste. To sa muselo prejaviť. Školstvo by potrebovalo serióznu reformu, ktorá by vychádzala zospodu, zo skúseností učiteľov v praxi. Nie chaotické reformy, ako ich poznáme, že sa vždy niečo začne, nedokončí sa to, a tak to ide dokola.

bahyl-jakub-75x75.jpgJakub Bahyl, študent, strieborný na majstrovstvách sveta v riešení logických úloh

Základ je prístup učiteľov. Učitelia nie sú dosť motivovaní to žiakov naučiť. Keby sa učiteľom chcelo a urobili hodiny zaujímavejšie, tak ani deti by to nebrali tak pasívne. Asi každý vám povie, že by sa malo učiť nie ako, ale prečo. Nemalo by to byť len vstrebávanie faktov, ale rozmýšľať na hodine a prísť k výsledkom, ktoré inak učia.

vasil-dorovsky-75x75.jpgVasil Dorovský, riaditeľ Bilingválneho gymnázia Milana Hodžu v Sučanoch

Musia sa zlepšiť podmienky. V prvom rade sa musia zlepšiť učitelia. Aby sa to zlepšilo, musia niečo urobiť fakulty, ktoré pripravujú učiteľov. Oceňovanie musí byť na začiatku. Nástupný plat učiteľa je na spodnom konci rebríčka vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Ak bude na hornom konci, môže sa to zmeniť.

beblavy_r5003-75x75.jpgMiroslav Beblavý, poslanec SDKÚ, člen školského parlamentného výboru

Prvá vec je, že nebudeme meniť veci len tak bez rozmyslu, ale len ak sú zmeny pripravené a premyslené. Musíme tiež klásť dôraz na to, aby mal každý dobré vzdelanie. Ukazuje sa aj v PISE, že máme najväčšie rozdiely medzi deťmi z chudobnejších a bohatších rodín. Je za tým povaha nášho vzdelávacieho systému.

nachtmannova-olga-75x75.jpgOľga Nachtmannová, poslankyňa Smeru, členka školského parlamentného výboru

Za hlavnú príčinu považujem normatívne financovanie školstva. Spôsobuje to úpadok školstva. Takisto tézy mnohých pseudoodborníkov, že sa v školách nemá najmä memorovať. Odborníci v oblasti neurofyziológie už dlho hovoria, že aj memorovanie má svoj význam, pretože rozvíja určité štruktúry mozgu.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 672
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 937
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 223
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 158
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 732
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 530
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 758
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 413
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 987
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 2 786

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

PRÍBEHY PAMÄTNÍKOV OD POST BELLUM

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Minister Robert Kaliňák v roku 2012 dohadoval štátnu pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku potom získala firma jeho kamaráta Mareka Turčana.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop