V zdravotnej karte pacientky chýba operačný protokol aj prepúšťacia správa. Fakultná nemocnica v Nitre operačný zákrok vyhodnotila ako štandardný.
BRATISLAVA. Vymenili jej bedrový kĺb. Až do operácie ako-tak chodila, po zákroku je už len na vozíčku už vôbec nechodí.
Navyše v jej zdravotnej karte chýba operačný protokol z výmeny bedrového kĺbu aj prepúšťacia správa z ortopedickej kliniky.
Taký je v skratke príbeh Agneše Nitrianskej (78) z Nitry operovanej v nitrianskej fakultnej nemocnici.
Šéfuje jej poslanec za Smer Jozef Valocký, ktorý dlhé týždne tajil bielenie zdravotnej dokumentácie novorodenca.
Zbytočná operácia?
„Do 11. septembra 2013 žila samostatne v byte v Nitre. Chodila s barlou, ale chodila,“ opisuje život pred operáciou jej dcéra Ernestína Lietavová.
Od výmeny bedrového kĺbu pani Agnešu odhovárala celá rodina, „lebo videli, že v jej oslabenom zdravotnom stave to už nemôže zvládnuť“.
Nitrianska však podľa nej dôverovala úsudku lekára Jozefa Pintéra, ktorý ju mal na výmenu prehovoriť a tiež ju aj operoval. „Zbytočne do nej investovali, ten bedrový kĺb mohol pomôcť niekomu inému,“ vraví Lietavová.
Po operačnom zákroku sa zdravotný stav Nitrianskej výrazne zhoršil.
„Bola ochrnutá, vykrútené ústa, nerozprávala, nehýbala rukami, nemohla sa sama najesť,“ opísala stav matky Lietavová v podaní na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Dcéra sa domnieva, že jej mama počas operácie prekonala cievnu mozgovú príhodu. Neexistuje však na to dôkaz. V jej zdravotnej dokumentácii chýba operačný protokol aj prepúšťacia správa z ortopedickej kliniky.
Okrem Lietavovej to denníku SME potvrdila Anna Kušnírová, vrchná sestra Strediska evanjelickej diakonie v Košeci, kde momentálne Nitrianska žije.

Veľká preležanina
Päť dní po operácii pani Agnešu preložili s veľkou preležaninou na zadnej časti tela z ortopedickej kliniky na internú.
Tento problém podľa Lietavovej „neodstránili“ ani na internom.
Príbuzní pani Agneše sa o preležanine dozvedeli až po prevoze z internej kliniky v prvej polovici októbra do zariadenia sociálnych služieb Môj domov v Topoľčanoch.
Písomne je to zachytené v dennom zázname ošetrovateľskej starostlivosti z tohto zariadenia, ktorý má denník SME k dispozícii.
„Je úplne imobilná. Jej zdravotný stav vyžaduje pomoc,“ píše sa v zázname po prijatí z nitrianskej nemocnice.
Nemocnica všetko popiera
Pintér, ktorý robil operáciu 78-ročnej dôchodkyne, najskôr súhlasil so stretnutím. V dohodnutý deň ho však zrušil.
Na otázky SME odpovedal šéf nemocnice Valocký. V odpovediach sa neodvoláva na Pintéra, informácie čerpal od primára ortopedickej kliniky Šimona Kónyu.
O tom, „že by niekto zo zamestnancov prehováral pani Nitriansku na výmenu bedrového kĺbu“, riaditeľ a poslanec Valocký nevie.
Kónya povedal, že priebeh operácie aj bezprostredný pooperačný priebeh bol štandardný a bez komplikácií. Faktom však je, že pani Agneša zostala po operácii imobilná.
Primár poprel, že by Nitrianska počas operácie prekonala cievnu mozgovú príhodu.
Operačný protokol aj prepúšťacia správa sú podľa Jozefa Valockého v zdravotnej dokumentácii pani Agneše. To, že prepúšťacia správa oficiálne chýba, však listom potvrdil aj šéf evanjelickej diakonie Marcel Breče, kam Nitriansku previezli koncom októbra.
Nemocnica tiež tvrdí, že Nitriansku polohovali a jej preležaninu profesionálne ošetrovali.
Vyšetrovanie prípadu pani Agneše úrad pre dohľad ešte neskončil.
„Chýba mi v celom prípade aspoň trochu ľudskosti. Alebo bez peňazí nie je ľudskosť?“ pýta sa Lietavová.
Trápi nás nekvalita a poplatky
Zhruba 20 percent podnetov na Úrad pre dohľad je opodstatnených.
BRATISLAVA. Podnety, v ktorých sa pacienti sťažujú na nesprávne poskytnutie zdravotnej starostlivosti, sa ročne počítajú na stovky.
Ľudia ich adresujú najmä Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Na župné odbory zdravotníctva sa pacienti obracajú pre rôzne nedostatky v zdravotníckych zariadeniach.
Okrem pochybení lekárov sa pacienti najviac sťažujú na neprimerane vysoké a neodôvodnené poplatky najmä u ambulantných lekárov.
Medziročne počet podnetov skôr stagnuje. Úrad pre dohľad ich za posledné tri roky ročne eviduje okolo 1700. Zhruba 20 percent je opodstatnených.
Podania na župy sa pohybujú v desiatkach. Medziročne tiež skôr stagnujú. Pribúdajú len v trenčianskej, banskobystrickej a košickej župe.
Zuzana Zoláková z komory pre medicínske právo Medius, ktorá vedie pacientsku poradňu, vraví, že záujem o ich informácie rastie. Tie hľadajú najmä na internete. „Nie sú vždy vierohodné,“ upozorňuje.
Pacienti podľa nej robia dve chyby: riešia veci svojpomocne a neskoro.

Beata
Balogová
